Polska

IPCT realizuje projekt magazynów energii dla PKP Energetyka

Wykorzystując 15-letnie, unikalne doświadczenie w projektowaniu i produkcji zaawansowanych systemów bateryjnych dla aplikacji Heavy Duty, firma rozpoczęła pierwsze wdrożenia na rynku kolejowym.

Magazyny energii dedykowane tej branży można podzielić na dwie grupy: montowane w pociągach oraz stacjonarne. Pierwsze z nich realizują funkcję bezpośredniego zasilania elektrowozów oraz zestawów trakcyjnych, a także umożliwiają odbiór energii hamowania i późniejszego jej wykorzystania przy rozpędzaniu pojazdu, kiedy pobór mocy jest największy tzw. rekuperację. Z kolei głównym zadaniem stacjonarnych magazynów energii jest odciążenie sieci przesyłowej zasilającej podstację trakcyjną podczas przejazdu pociągu na przyłączonym do niej odcinku sieci trakcyjnej. Są one również wykorzystywane na stacjach w celu zapewnienia chwilowego zwiększenia zapotrzebowania na moc niezbędną do uruchomienia elektrowozu w momencie gdy rusza, wielokrotnie redukując w ten sposób moc przyłączeniową. Zasobniki takie wykorzystywane są również do odbioru energii hamowania pociągu, którą można wykorzystać w późniejszy terminie do innych celów.

‘Rynek systemów bateryjnych dla szeroko rozumianego transportu kolejowego wchodzi w fazę dynamicznego wzrostu. W ciągu najbliższych dwudziestu lat tysiące pociągów spalinowych zostanie zastąpionych pojazdami wodorowymi i elektrycznymi. W tym czasie gwałtownie zwiększy się zapotrzebowanie na energię elektryczną, które zapewnią magazyny energii’ mówi Bartłomiej Kras, Prezes Zarządu Impact Clean Power Technology S.A.

‘W Impakcie z powodzeniem wykorzystujemy nasze doświadczenie w projektowaniu i produkcji baterii Heavy Duty realizując projekty dla pojazdów szynowych i kolejowych magazynów stacjonarnych. Jesteśmy dostawcą systemów bateryjnych wykorzystywanych w tramwajach Stadlera i opracowanych we współpracy z firmą MEDCOM. Jednym z projektów jest wyposażenie w baterie Impactu tramwajów Lajkonik dla Krakowa. Nasze baterie zasilają również tramwaje Siemensa jeżdżące na bardzo wymagającym rynku amerykańskim w mieście Charlotte’ mówi Filip Jankun, Dyrektor Sprzedaży w ICPT S.A. 

W obszarze systemów stacjonarnych baterie Impactu są wykorzystywane w projekcie realizowanym dla PKP Energetyka. Zapewniają one nadwyżkę mocy dla pociągów Pendolino ruszających ze stacji gdy pobór mocy jest największy. Cennym doświadczeniem jest projekt TrolBaSi, realizowany z naszym wieloletnim partnerem, firmą Solaris Bus & Coach, w wyniku którego powstał system bateryjny do trolejbusów eksploatowanych przez PKT Gdynia. Nasze baterie są także wykorzystywane w wodorowych autobusach w całej Europie, Stanach Zjednoczonych w nawet Nowej Zelandii.

O sukcesie w aplikacjach bateryjnych, w tym również tych dedykowanych rynkowi kolejowemu, decyduje kilka czynników. Jednym z nich jest taka umiejętność doboru baterii, by koszty ich eksploatacji były optymalne przez cały okres użytkowania (Total Cost of Ownership). Z racji na różnorodność potrzeb odbiorców z sektora kolejowego niezwykle ważna jest także elastyczność dostawcy w zakresie dostosowania produktów do specyficznych wymogów aplikacji. Kolejną istotną cechą jest modułowość produktów. Dzięki niej systemy bateryjne dostarczane przez Impact są skalowalne w zakresie zainstalowanej pojemności i napięcia pracy i znajdują zastosowanie w wielu różnych aplikacjach.

Zdjęcia: Freepik