Polska
article miniature

Z Gdańska do Toskanii. Rusza seryjna produkcja Jetson One

Latający samochód, który wygląda jak dron, właśnie zjeżdża z taśmy produkcyjnej w Toskanii. Za projektem stoi Polak – Tomasz Patan, współzałożyciel firmy Jetson. Pierwszy egzemplarz Jetson One został już wyprodukowany, a cała seria na lata 2025–2026 wyprzedana.

Tomasz Patan zbudował pierwsze latające prototypy w swoim mieszkaniu pod Gdańskiem, kierując się marzeniem o osobistym eVTOL rodem z futurystycznych animacji. Dziś stoi na czele projektu, który może zmienić sposób myślenia o indywidualnym transporcie. Firma Jetson rozpoczęła seryjną produkcję modelu Jetson One – elektrycznego pojazdu pionowego startu i lądowania. Linia montażowa w Toskanii działa już pełną parą.

Jetson One nie do końca przypomina samochód. To raczej jednosobowy dron o imponujących możliwościach. Konstrukcja waży zaledwie 115 kg (z baterią), a wykonano ją z aluminium i włókna węglowego. Urządzenie może unieść pilota o wadze do 95 kg i osiągnąć prędkość do 101 km/h. Czas lotu wynosi maksymalnie 20 minut na jednym ładowaniu.

Pojazd wyposażono w osiem śmigieł rozmieszczonych na czterech ramionach. W przypadku awarii jednego z nich system automatycznie przechodzi w tryb awaryjny, pozwalając na bezpieczne kontynuowanie lotu. Zestaw zawiera również spadochron i system ochrony pilota.

Do sterowania służą dwa joysticki – układ znany z hobbystycznych dronów. Producent zapewnia, że opanowanie podstaw lotu zajmuje zaledwie pięć minut. Do lądowania można wykorzystać zautomatyzowany system wspierany przez czujniki LiDAR, który analizuje otoczenie i wybiera bezpieczne miejsce.

Jetson One ma 2,7 metra długości i 1,6 metra szerokości, ale dzięki odkręcanym ramionom można go łatwo przetransportować. Pojazd kosztuje 128 tys. USD, czyli około 500 tys. PLN. Cała seria na lata 2025–2026 – łącznie 499 sztuk – została już wyprzedana. Pojazd z numerem seryjnym 471 trafi do Polski. Pierwsze zamówienia na 2027 rok również już napływają – do marca sprzedano 28 sztuk.

Największym wyzwaniem pozostaje dziś nie technologia, lecz prawo. Jetson One nie spełnia definicji pojazdu drogowego, nie podlega też klasycznym regulacjom lotniczym. W USA można go pilotować bez licencji, klasyfikując jako rekreacyjny eVTOL. We Włoszech, gdzie trwają testy, rejestracji dokonuje Aero Club d’Italia.

Źródło: Focus.pl

Zapraszamy na TEK.day Gdańsk, 11 września 2025. Zapisz się tutaj!