Premium
article miniature

Przestworza przyszłości

W czasach, gdy granice między rzeczywistością a światem science fiction zacierają się na naszych oczach, pojawia się projekt, który ma potencjał zrewolucjonizować sposób, w jaki myślimy o miejskim transporcie. SYDRON AeroTaxi, dzieło polskiej innowacyjności, wkracza na scenę z obietnicą wprowadzenia ekologicznej, efektywnej i przede wszystkim innowacyjnej alternatywy dla konwencjonalnych środków przemieszczania się.

Denys Minakov, CEO i współzałożyciel projektu SYDRON, podkreśla: - Naszym celem jest nie tylko zmiana sposobu, w jaki ludzie podróżują na krótkich dystansach, ale także przyczynienie się do stworzenia zrównoważonej przyszłości dla miejskiego transportu.  Wizja ta, zakorzeniona w najnowszych osiągnięciach technologicznych, otwiera drzwi do świata, w którym podróże miejskie są szybsze, cichsze i przyjazne dla środowiska.

Od marzeń do innowacyjnej rzeczywistości

Założona w Rzeszowie, firma SYDRON jest owocem współpracy między polskimi i ukraińskimi inżynierami, którzy podzielają wspólną wizję rewolucji w miejskim transporcie. Denys Minakov, wielki pasjonat lotnictwa z 15-letnim doświadczeniem w zarządzaniu projektami biznesowymi, stoi na czele tej inicjatywy. Jego fascynacja nowoczesnymi technologiami i przekonanie o potrzebie zrównoważonego rozwoju transportu miejskiego stały u podstaw założenia start-upu. Projekt SYDRON AeroTaxi, nie tylko odzwierciedla Minakova pasję do lotnictwa, ale również jego wizję przyszłości, w której mobilność miejska jest zarówno wydajna, jak i harmonijna z otaczającym nas środowiskiem.

Obserwując ewolucję lotnictwa oraz zmiany zachodzące w miejskim transporcie, zauważyłem wyzwania wynikające nie tylko z narastającej liczby samochodów przy niezmiennej przestrzeni drogowej, ale także z ciągłego wzrostu populacji w dużych aglomeracjach miejskich. Skłoniło mnie to do poszukiwania dedykowanych rozwiązań transportowych, zarówno dla przewozu dużych ładunków, jak i osób. Właśnie w ten sposób zrodził się pomysł, do którego realizacji dołączyło kilku inżynierów z branży lotniczej, w tym nasz CTO, absolwent Politechniki Rzeszowskiej — katedry inżynierii lotniczej i kosmicznej. Do zespołu przyłączył się również główny inżynier ds. dronów z Ukrainy, który obecnie skupia się na aspektach militarnych, a nasza współpraca z nim odbywa się online. Krok po kroku zaczęliśmy budować i rozwijać nasz projekt — wspomina Denys Minakov.

Sektor eVTOL przeżywa obecnie dynamiczny rozwój, z ponad 500 koncepcjami statków powietrznych zaprezentowanymi do połowy 2022 roku. W Polsce o branży tej głośno zrobiło się dzięki projektowi Jetson One, który stanowi innowacyjne połączenie samochodu i samolotu, a który stworzony został przez polskiego wynalazcę, Tomasza Patana. Jetson One, będący elektrycznym pojazdem zdolnym do pionowego startu i lądowania, zwrócił na siebie uwagę nie tylko ze względu na swoje unikalne możliwości, ale również dzięki inwestycji od wokalisty zespołu Black Eyed Peas, Will.i.ama.  

Nie można zaprzeczyć, że projekt Jetson miał istotny wpływ na naszą inicjatywę. Dokładnie przeanalizowaliśmy ten koncept, co dostarczyło nam wielu wartościowych wskazówek. Mimo to postanowiliśmy podążać nieco inną drogą, koncentrując się na koncepcji pojazdu przeznaczonego dla dwóch osób. W związku z tym cele i wyzwania, które przed nami stoją, różnią się od tych, które kształtowały projekt Jetson tłumaczy CEO SYDRON. I dodaje: — W lotnictwie kluczowe jest przyporządkowanie pojazdu do właściwej kategorii wagowej, co bezpośrednio wpływa na długość i złożoność procesu certyfikacji. Nasz zespół skupia się na stworzeniu urządzenia mieszczącego się w kategorii do 600 kg. Taka klasyfikacja pozwala na stosunkowo szybką certyfikację, możliwą do uzyskania w ciągu około 3,5 roku. Ambicją naszego projektu jest opracowanie pojazdu zdolnego przewozić dwie osoby: pilota z odpowiednimi kwalifikacjami do kierowania maszyną oraz pasażera.

W kontekście szybko zmieniającego się krajobrazu regulacyjnego dotyczącego lotnictwa zespół SYDRON dokładnie monitoruje aktualne przepisy, które podlegają dynamicznym zmianom zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych. 

— Analizujemy bieżące przepisy, które ewoluują dość dynamicznie, zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych. W obecnej sytuacji, gdybyśmy zdecydowali się na wdrożenie w pełni autonomicznego procesu lotu bez udziału pilota, nie uzyskalibyśmy certyfikatu w ciągu najbliższych 10-15 lat — tłumaczy Minakov.

Dążenie do uruchomienia produkcji w Polsce stanowi kluczowy element strategii rozwoju rzeszowskiego start-up’u.

— Naszym największym celem jest uruchomienie produkcji w Polsce, co jednocześnie stanowi dla nas największe wyzwanie, zwłaszcza w kontekście finansowania projektu. Znalezienie funduszy na tego typu przedsięwzięcie w Polsce jest znacznie trudniejsze niż na przykład w Stanach Zjednoczonych czy krajach Bliskiego Wschodu mówi CEO SYDRON.

Innowacje i technologia na pokładzie SYDRON

Na drodze do innowacji i przełomu w urbanistycznej mobilności powietrznej, SYDRON stoi przed wyzwaniami, które definiują kierunek rozwoju całej branży eVTOL. Jak podkreśla CEO firmy, jednym z największych wyzwań jest opracowanie baterii, która łączyłaby w sobie lekkość, długotrwałość lotu oraz ekologiczność. „Przy projektowaniu naszego pojazdu napotkaliśmy wiele wyzwań, ale kluczowym, nie tylko dla nas, ale dla całej branży, jest kwestia baterii,” mówi, wskazując na intensywne prace nad własnymi rozwiązaniami baterii elektrycznych i hybrydowych. 

—  Obecnie wszyscy dążymy do ekologii, pragnąc oferować rozwiązania umożliwiające ekologiczny lot. Nasz start-up od samego początku skupia się na opracowaniu własnej baterii, co stanowi nasze największe wyzwanie, a dokładniej – jej waga. Kluczowe jest, aby bateria była lekka, umożliwiała długotrwały lot i była przy tym ekologiczna. Testujemy różne, samodzielnie opracowane rozwiązania, w tym elektryczne i hybrydowe, dążąc do optymalizacji wagi i wydajności bateriidodaje Denys Minakov.

Równie istotnym aspektem, na który SYDRON kładzie nacisk, jest rozwój autonomicznych systemów startu i lądowania. „Pracujemy również nad rozwojem własnego oprogramowania,” dodaje CEO, podkreślając, że start i lądowanie to momenty wymagające największej precyzji i umiejętności od pilota. Ambicją SYDRON jest stworzenie zaawansowanych systemów autonomicznych, które nie tylko usprawnią te procesy, ale również zwiększą bezpieczeństwo i efektywność podróży. 

Unikalne podejście SYDRON do certyfikacji i innowacji

Projekt SYDRON AeroTaxi wyróżnia się na tle konkurencji nie tylko zaawansowaną technologią i ekologicznym profilem, ale przede wszystkim unikalnym podejściem do procesu certyfikacji. Jak podkreśla CEO firmy, kluczową przewagą SYDRON jest strategiczne podejście do wyboru kategorii wagowej oraz obecność pilota na pokładzie. Taki wybór, poparty dokładną analizą i zatwierdzonym planem certyfikacji przez jednostkę, która uczestniczy w procesie zatwierdzania urządzeń latających przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, stawia SYDRON na czele wyścigu o wprowadzenie na rynek bezpiecznego i zgodnego z regulacjami aerotaxi. 

— Obecnie na rynku nie ma firmy, która zakończyłaby proces certyfikacji w 100%. Przewagę zyska więc ten, kto jako pierwszy zakończy ten proces. Decydujące będzie wybranie odpowiedniej kategorii, co oznacza ustalenie właściwego kierunku, opracowanie odpowiedniego projektu i rozpoczęcie procesu certyfikacji, aby móc oficjalnie rozpocząć loty. My zdecydowaliśmy się na atrakcyjną, uproszczoną kategorię, po dokładnej analizie różnych opcji. Uważamy, że nasz plan jest najbardziej realistyczny i najlepiej dostosowany do obecnych realiów opowiada Denys Minakov, dodając: Co prawda prezentowane są świetne rozwiązania z Chin, które już realizują loty bez udziału pilota. Jednak szanse na uzyskanie certyfikacji dla takich technologii w Europie czy Stanach Zjednoczonych są znikome. Możliwe, że zostaną one zatwierdzone maksymalnie w Chinach, ale nawet to pozostaje pod dużym znakiem zapytania. Naszym głównym atutem jest więc dobrze wybrana kategoria oraz trafny kierunek, który obraliśmy.

Rzeszowski start-up wyróżnia się także kreatywnym podejściem do projektowania swojego statku powietrznego. Zamiast polegać wyłącznie na gotowych rozwiązaniach, SYDRON łączy sprawdzone technologie, takie jak silniki, z własnymi innowacjami w kluczowych obszarach, takich jak baterie czy oprogramowanie do zaawansowanego sterowania ruchem lotniczym. To połączenie dostępnych technologii z własnymi badaniami i rozwojem pozwala SYDRON na szybką adaptację i implementację nowych rozwiązań, jednocześnie otwierając możliwości komercjalizacji tych innowacji.

Różnorodność doświadczeń i wiedza zespołu SYDRON, z członkami w Polsce i na Ukrainie, wnosi dodatkową wartość do projektu. Wojskowe doświadczenie w technologii dronów, połączone z naukowym i inżynieryjnym know-how, stanowi fundament dla innowacyjności i bezpieczeństwa rozwiązań rzeszowskiej firmy. To właśnie te atuty – strategiczne podejście do certyfikacji, połączenie sprawdzonych i własnych technologii, oraz unikalne kompetencje zespołu – wyraźnie odróżniają SYDRON na rynku eVTOL.

Strategia rynkowa i cenowa SYDRON

W kontekście strategii cenowej i ekspansji rynkowej CEO SYDRON przedstawia ambitne plany dotyczące przyszłości swojego start-upu. Pierwsza seria urządzeń eVTOL, zaprojektowana z myślą o indywidualnych potrzebach klientów, ma kosztować między 350 tys. a 500 tys. EUR, z możliwością personalizacji dodatkowych elementów. Dzięki optymalizacji procesów produkcyjnych firma ma nadzieję zredukować koszty do 200-250 tys. EUR za sztukę.

Możemy już orientacyjnie określić cenę naszej usługi, ponieważ rozpoczęliśmy nieoficjalne rozmowy z pierwszymi zainteresowanymi klientami, prezentując im nasz projekt i koncepcję mówi Denys Minakov.

Z uwagi na dynamiczny rozwój regulacji i zainteresowanie rynku, SYDRON szczególnie koncentruje się na Stanach Zjednoczonych i krajach arabskich, gdzie przepisy są na etapie intensywnych zmian, wspieranych przez inicjatywy takie jak działania NASA promujące ideę taksówek powietrznych. Zjednoczone Emiraty Arabskie, z planami uruchomienia pierwszej taksówki powietrznej już w 2026 roku, oraz Stany Zjednoczone, z największą liczbą właścicieli prywatnych i ultralekkich samolotów, stanowią kluczowe rynki dla SYDRON. 

—  USA i kraje arabskie są na czele prac nad zmianą przepisów i ich wdrażaniem, przy czym wiele uwagi skupia się na Stanach Zjednoczonych i wprowadzanych tam regulacjach. Na przykład, NASA posiada specjalny dział, którego głównym zadaniem jest promowanie wśród społeczeństwa idei, że taksówki powietrzne staną się rzeczywistością. Dzięki odpowiedniemu budżetowi agencja ta aktywnie uczestniczy w targach, organizuje wystawy i prezentacje, aby pokazać przyszłość transportu i zachęcić ludzi do otwarcia się na tę wizję. Podobnie ambitne plany mają Zjednoczone Emiraty Arabskie, które zapowiedziały, że pierwsza taksówka powietrzna rozpocznie działalność w 2026 roku. Czas pokaże, jak te plany zostaną zrealizowanekontynuuje CEO SYDRON.

W ostatnich dniach Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) przyjęła kolejny pakiet regulacyjny dotyczący operacji VTOL i taksówek powietrznych. Nowe przepisy, w ramach certyfikacji Part 21, umożliwią rozwój i bezpieczne funkcjonowanie tych nowoczesnych form transportu w Europie.

— Myślę, że możemy spodziewać się pierwszych lotów testowych (pokazowych) taksówek powietrznych  już w tym roku, a pierwsze loty komercyjne w 2030 roku kończy Denys Minakov.