Yole: Rynek LiDAR czeka imponujacy wzrost
Pojazdy ADAS i roboty będą napędzać rynek LiDAR, który wzrośnie z 1.8 mld USD w 2020 roku do 5.7 mld USD w 2026 roku.
Przez kilka lat jedynie Audi było marką w proponującą LiDAR w swoich konstrukcjach, ale teraz – zdaniem analityków Yole - sytuacja znacznie przyspieszy. Prognozują oni, że sam tylko rynek LIDAR stosowanych w motoryzacji wzrośnie do 2.3 mld USD w 2026 roku, przy imponującym średniorocznym wzroście na poziomie 111% w latach 2020-2026. Co więcej, LIDAR upowszechnia się też w przemyśle: inteligentna infrastruktura i logistyka wykażą najwyższy wzrost, osiągając 500 mln USD do 2026 roku.
‘Oczekuje się, że rynek LiDAR w zastosowaniach motoryzacyjnych i przemysłowych osiągnie 5.7 miliarda USD w 2026 roku, wykazując znaczący, 21-procentowy CAGR w latach 2020-2026’ mówi dr Alexis Debray, starszy analityk ds. technologii i rynku, Photonic, Sensing & Semiconductor w Yole Développement (Yole). ‘W 2020 roku urządzenia LiDAR stosowane w pojazdach ADAS stanowiły tylko 1.5% łącznego rynku motoryzacyjnego i przemysłowego LiDAR. Jednak oczekuje się, że udział pojazdów ADAS w 2026 roku osiągnie 41%’.
Yole przewiduje w okresie 2020-2026 prognozuje imponujący, 111-procentowy średnioroczny wzrost (CAGR) dla tego segmentu rynku. W efekcie, rynek ma osiągnąć wielkość 2.3 mld USD. Równolegle oczekuje się, że rozwój zrobotyzowanych samochodów, w tym robo-taxi i autonomicznych pojazdów zbiorowego transportu, będzie mniej imponujący, ale nadal ważny. Oczekuje się, że segment ten osiągnie 575 mln USD w 2026 roku, przy CAGR na poziomie 33%.
Z kolei na rynku przemysłowym oczekuje się wzrostu znaczenie LIDAR stosowanych w inteligentnej infrastrukturze i logistyce. Rynek LiDAR dla inteligentnej infrastruktury osiągnie 395 mln USD w 2026 roku (CAGR równy 35% w latach 2020-2026), a rynek urządzeń dla logistyki 466 mln USD w 2026 roku (CAGR 23%). Segmentem, na który należy zwrócić największą uwagę w ramach rynku inteligentnej infrastrukturze, będą aplikacje inteligentnego miasta: bezpieczeństwo, monitorowanie autostrad i autonomiczne pobieranie opłat to najczęstsze zastosowania. Oczekuje się, że na rynku logistyki największy wzrost odnotują autonomiczne ciężarówki i roboty dostawcze.
Od czasu wynalezienia LiDAR 3D, działającego w czasie rzeczywistym przez Davida Halla z Velodyne w 2005 roku powstało ponad 80 firm zajmujących się rozwojem technologii LiDAR, spośród których wielu postawiło na nowe technologie. Zaowocowało to dużą różnorodnością technologiczną na rynku LiDAR.
‘Pomimo tej ogromnej różnorodności, nadal najczęściej stosowane w projektach przemysłu motoryzacyjnego są najstarsze technologie’ wyjaśnia Pierrick Boulay, starszy analityk ds. technologii i rynku oświetlenia LED i systemów oświetleniowych w Yole. ‘Biorąc pod uwagę długość fali LiDAR, 1550 nm jest mniej niebezpieczne dla ludzkiego oka niż 905 nm i obiecuje integrację przy użyciu układów krzemowych. Jednak to 905 nm stanowi 65% zastosowań w przemyśle motoryzacyjnym’.
Jeśli chodzi o stosowaną metodę obrazowania, tradycyjne skanowanie mechaniczne stanowi 69% aplikacji. Powoli torują sobie też drogę technologie oparte na mikrolusterkach MEMS i LiDAR Flash. Jeśli chodzi natomiast o metodę określania odległości, bezpośrednie dToF stanowi obecnie 100% wygranych projektów. Technologia FMCW, pozwalająca na lepszą integrację, czułość i natychmiastowe określenie prędkości radialnej, zdaniem Yole nie upowszechni się przed rokiem 2025.
© Yole Development
Zdjęcie tytułowe: © BOSCH