Johnson Matthey sprzedał dział materiałów akumulatorowych
Brytyjska firma Johnson Matthey sprzedała część swojego działu Battery Materials australijskiej spółce EV Metals Group za 50 mln GBP. Transakcja objęła również budowaną w Koninie fabrykę materiałów katodowych.
Finalizacja kontraktu spodziewana jest latem 2022 r. Grupa EV Metals zobowiązała się do inwestowania w firmę w celu komercjalizacji technologii CAM i utrzymania miejsc pracy dla wykwalifikowanych pracowników w Wielkiej Brytanii. Johnson Matthey otrzyma również mniejszościowy pakiet udziałów w EV Metals Group.
© Johnson Matthey w Koninie
Sprzedaż obejmuje aktywa Johnson Matthey w Centrum Technologii Akumulatorów w Oxfordzie, Centrum Technologii Akumulatorów i zakład pilotażowy w Billingham, ośrodek badawczy w Moosburgu w Niemczech oraz częściowo wybudowany zakład w Koninie w Polsce. Technologię eLNO® firmy Johnson Matthey, opartą na platformach katodowych GEMX® i CAM-7®, na które firma uzyskała licencję od CAMX. Grupa EV Metals będzie kontynuować rozwój eLNO, opierając się na udanym programie testowania przez klientów, który przeprowadziła firma Johnson Matthey.
Sprzedaż nie obejmuje należącego do Johnson Matthey zakładu LFP w Kanadzie, który zostanie przejęty przez Nano One, innowatora czystych technologii w materiałach akumulatorowych.
— Johnson Matthey podjął decyzję o wycofaniu się z Battery Materials ze względu na niewystarczające zyski, rosnący stopień utowarowienia materiałów akumulatorowych w połączeniu z potrzebą bardzo wysokich inwestycji kapitałowych w celu utrzymania konkurencyjności. Biorąc pod uwagę wizję i możliwości Grupy EV Metals, która ma stać się w pełni zintegrowanym przedsiębiorstwem działającym w branży chemii akumulatorowej, jestem przekonany, że będzie ona dobrym właścicielem dla działalności Battery Materials w przyszłości — powiedział Liam Condon, Dyrektor Generalny Johnson Matthey.
Według Michaela Naylora, dyrektora Zarządzającego i Dyrektora Generalnego EV Metals Group, przejęcie Battery Materials Business i technologii produkcji materiałów aktywnych katod, jest strategiczne również dla EV Metals Group, która jest dobrze przygotowana do skutecznej komercjalizacji technologii CAM firmy JM, w pełni wykorzystując zintegrowany łańcuch dostaw "od kopalni do OEM".
EV Metals zobowiązał się do ochrony wszystkich wysokowartościowych, specjalistycznych miejsc pracy w ramach działalności JM związanej z materiałami akumulatorowymi oraz do tworzenia nowych poprzez budowanie brytyjskiego łańcucha dostaw EV.
EV Metals Group buduje globalną firmę zajmującą się chemią i technologią akumulatorów dla czystej energii przyszłości. Koncentruje się na produkcji wysokiej czystości chemikaliów i materiałów aktywnych katodowych, które są niezbędne w akumulatorach do pojazdów elektrycznych i magazynowania energii odnawialnej. Model biznesowy i strategia EVM opiera się na integracji łańcuchów dostaw w fazie upstream, midstream i downstream oraz globalnych zakładów przetwórczych w celu produkcji wysokiej czystości chemikaliów i materiałów aktywnych katodowych zawierających lit, nikiel kobalt i mangan dla producentów pojazdów elektrycznych i ogniw akumulatorowych w Wielkiej Brytanii, Europie i USA.
CAMX Power to największa amerykańska firma zajmująca się materiałami i projektowaniem baterii litowo-jonowych. Oferuje opatentowaną na całym świecie platformę katodową GEMX®, ulepszającą wszystkie katody niklowe, a tym samym znacząco zwiększającą możliwości magazynowania energii EmobilityTM i EportabilityTM przez producentów ogniw i materiałów.