LG Innotek rozwija produkcję motoryzacyjną w Polsce
W latach 2021 oraz 2022 wrocławski zakład LG Innotek zainwestuje blisko 100 mln PLN.
Hub produkcyjny koncernu LG w podwrocławskich Kobierzycach
Przedmiotem działalności LG Innotek w roku 2021 była produkcja i sprzedaż silników ABS, silników EPS, modułów sterujących bateriami do samochodów elektrycznych BMS oraz elementów oświetlenia samochodów LED. W 2021 Spółka zakończyła inwestycję w zakresie produktów LED a ich masowa produkcja rozpoczęła się we wrześniu 2021 roku. Ponadto, w 2021 r. wzrosła i ustabilizowała się skala działalności spółki w zakresie produkcji BMS (Battery Management System). Spółka nie posiada własnego biura konstrukcyjno-rozwojowego – produkcja i rozwój opiera się na rozwiązaniach opracowanych w spółce matce. Przeciętne zatrudnienie w roku 2021 wyniosło 272 osoby, wobec 244 w poprzednim roku.
Rozwój firmy odzwierciedlony jest między innymi w wielkości osiąganych przychodów, które w roku 2021 wyniosły 408.1 mln PLN, czyli przeszło 104 mln PLN więcej niż w roku 2020 (304.1 mln PLN). Ponadto, również w najbliższych latach spółka planuje intensywny rozwój produkcji: w 2022 roku LG Innotek rozpoczął w Polsce masową produkcję konwerterów DC/DC, również wykorzystywanych w branży motoryzacyjnej. Jednocześnie Spółka ustabilizuje produkcję elementów oświetlenia samochodowego LED. Jak pisze spółka w sprawozdaniu za rok 2021: ‘W kolejnych latach, po ustabilizowaniu obecnie rozwijanej działalności Spółka będzie posiadała zdolność do generowania dodatnich przepływów środków pieniężnych w następnych okresach sprawozdawczych’
Intensywny rozwój spółki odzwierciedlony jest też poprzez znaczne kwoty inwestycji. Jak można wyczytać ze sprawozdania finansowego za rok 2021, na zakup wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych w minionym roku wydała nieco ponad 50 mln PLN (w roku 2020 było ‘jedynie’ 9.1 mln PLN). Z dokumentów spółki wynika także, iż w roku 2022 LG Innotek przeznaczy na inwestycje kolejne 48 mln PLN: łącznie w ciągu dwóch lat Koreańczycy wydadzą w Polsce blisko 100 mln PLN.
Należy zauważyć, iż spółka wygenerowała w 2021 roku stratę netto na poziomie 36.2 mln PLN. Trzeba jednak jednocześnie podkreślić, iż spółka stosuje bardzo ostrożne zasady księgowości a głównym czynnikiem, wpływającym na wysokość straty netto jest rezerwa dotycząca napraw gwarancyjnych w wysokości 20.3 mln PLN, związana głównie z działalnością w zakresie produkcji BMS (Battery Management System). Nie jest to faktyczny wydatek, a jedynie wartość księgowa, wynikająca z bardzo ostrożnej polityki spółki. Jak pisze spółka, w kolejnych latach wzrost wolumenu sprzedaży może spowodować dalsze zwiększenie rezerwy na naprawy gwarancyjne. Co więcej, spółka dokonała dodatkowo odpisu aktualizacyjnego wartości maszyn wykorzystywanych do produkcji ABS (Anti-lock Braking System) i EPS (Electronic Power Steering System) w wysokości 3.2 mln PLN - odpis aktualizacyjny odzwierciedla w jakim zakresie poniesione koszty przewyższają oczekiwane, przyszłe korzyści ekonomiczne (w 2021 roku Spółka zaktualizowała opracowane w 2020 roku prognozy w zakresie wartości oczekiwanego zysku operacyjnego, który może zostać osiągnięty w trakcie trwania projektów).