Polska

Aptiv: blisko 2 miliardy PLN obrotu w Polsce

Ze względu na silne powiązanie z motoryzacją, rok 2020 był dla Aptiv trudny, jednak lista wręcz futurystycznych projektów elektroniki samochodowej realizowanych w Polsce jest imponująca.

Koncern Aptiv (uprzednio Delphi) jest wiodącym światowym dostawcą rozwiązań elektronicznych i technologii systemowych dla przemysłu motoryzacyjnego, będącym do 1999 roku częścią koncernu General Motors. W latach 1999-2009 Aptiv (uprzednio Delphi) była niezależną spółką, notowaną na giełdzie nowojorskiej, od października 2009 r. do listopada 2011 r. była w posiadaniu prywatnych inwestorów. Od 17 listopada 2011 akcje Delphi Automotive PLC są notowane na NYSE pod nazwą DLPH. 5 grudnia 2017 nastąpiło wydzielenie z Delphi Automotive PLC osobnej grupy pod nazwą Delphi Technologies obejmującej głównie działalność dywizji Powertrain. Delphi Automotive PLC z kolei zmieniło nazwę na Aptiv PLC i notowane jest na NYSE pod nazwą APTV. W ramach posiej spółki podział nastąpił dnia 2 listopada 2017 r. © Aptiv

Aptiv Services Poland S.A. (uprzednio działająca jako Delphi Poland S.A.) została utworzona 1 czerwca 1994 roku. Omawiane w niniejszym artykule sprawozdanie finansowe zawiera dane łączne (po dokonaniu stosownych eliminacji obrotów wewnętrznych) trzech zasadniczych oddziałów Aptiv w Polsce: Oddziału w Jeleśni (zakład produkcji wiązek elektrycznych), Oddziału w Gdańsku (zakład produkcji elektroniki samochodowej) oraz Oddziału w Krakowie, stanowiące centrum B&R koncenru oraz centrum usług wspólnych. Rozpoczynając działalność w Polsce koncern zatrudniał 250 pracowników: dziś w 2 zakładach produkcyjnych i nowoczesnym Centrum Technicznym w Krakowie, pracuje prawie 5.700 osób.

Działalność Aptiv w Polsce

Oddział w Krakowie to jedno z największych w Polsce Centrów Technicznych, zatrudniające w roku 2020 roku 2.865 osób. Wśród innowacyjnych projektów, rozwijanych w Krakowie, można wymienić między innymi:

• moduł dachowy z rozpoznawaniem gestów dla sterowania układami rozrywki oraz funkcjonalnością sterowania za pomocą wzroku (ruchy gałki ocznej), modułu centralnego sterowania układami klimatyzacji i układami rozrywki, komunikacji urządzeń za pomocą Bluetooth,

• nowe rozwiązania infotainment

• system monitorowania wnętrza pojazdu, stanu i zachowania kierowcy mających wpływ na bezpieczeństwo poruszającego się samochodu w oparciu o kamery 3D oraz 2D, inteligentny system z VR (virtual reality) wspomagający kierowcę,

• system monitorowania emocji kierowcy w celu zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników (ograniczenia parametrów silnika w przypadku złego stanu emocjonalnego),

• integrated cockpit czyli systemu zarządzania i sterowania urządzeniami pokładowymi w sposób zintegrowany za pomocą centralnego komputera pokładowego,

• czujniki i system aktywnego bezpieczeństwa, pozwalające na monitorowanie otoczenia samochodu (również w ruchu) w celu umożliwienia jazdy autonomicznej, półautonomicznej czy automatycznej reakcji samochodu na potencjalną przeszkodę na drodze (Level 2,3,3+),

• weryfikacja symulacji systemów aktywnego bezpieczeństwa i jazdy autonomicznej z wykorzystaniem klastra obliczeniowego,

• wielodomenowe kontrolery działania elektroniki w pojazdach (Multi Domain Controller) – Multidomain controller m/HPAd.

• kontrolery w systemach samochodowych odpowiedzialnych za funkcjonowanie i bezpieczeństwo w pojazdach (BCM), w tym dla samochodów o napędzie elektrycznym, włączając inteligentne systemy komunikacji z publicznymi ładowarkami dla tych pojazdów,

• systemów połączeń elektrycznych, centralek i wiązek elektrycznych.

Planowane na 2021 roku w Polsce nakłady inwestycyjne w majątek trwały wynoszą około 129 mln PLN (nakłady w 2020 wyniosły 113 mln PLN).

Oddział w Gdańsku stanowi ważne centrum produkcyjne, prowadzące między innymi operacje montażu układów elektronicznych i zajmuje łącznie około 52.5 tys m2 powierzchni. Przeciętne zatrudnienie w 2020 roku wynosiło 886 osób a łączna wartość inwestycji w 2020 roku przekroczyła 49 mln PLN. Przedmiotem działalności oddziału jest produkcja przełączników samochodowych i kamer wspierających aktywne systemy bezpieczeństwa w samochodach osobowych dla takich marek jak BMW, PSA/Opel (Stellantis), Jaguar/Land Rover. Podstawowy asortyment zakładu stanowią: moduły dachowe oraz moduły konsoli środkowej: radia i klimatyzacji. W 2020 roku oddział w Gdańsku uruchomił seryjną produkcję modułów dachowych BMW MY2020 Wave3.

Oddział w Jeleśni, zajmujący się produkcją wiązek elektrycznych, został omówiony w osobnym artykule, umieszczonym w dziale ‘Wiązki’.

Finanse 2020

Przychody ze sprzedaży w roku 2020 wyniosły 1.984 mln PLN a więc obniżyły o 8.9% w stosunku do poprzedniego roku (2 177 mln PLN). Jako przyczynę spadku obrotów zarząd jasno wskazuje ‘przedłużającą się w roku 2020 sytuacja pandemiczną’. Polskie fabryki Aptiv w znakomitej większości dostarczają swoje wyroby producentom samochodów osobowych do tzw. pierwszej zabudowy, a większość produkcji trafia na eksport: w roku 2020 poza granice Polski skierowane było ponad 88% całkowitej sprzedaży.

W warunkach spadku sprzedaży obniżyły się również wyniki prowadzonej działalności: strata operacyjna pogłębiła się z -3.2 mln PLN w roku 2019 do -111.1 mln PLN. Strata netto wynosi w bieżącym roku 166.1 mln PLN (w poprzednim roku firma odnotowała zysk na poziomie 45.1 mln PLN). Jak czytamy w komentarzu spółki do bieżących wyników: ‘Znaczący spadek wynika z większego wzrostu kosztów działalności operacyjnej w porównaniu z przychodami ze sprzedaży a także spowodowany jest unieważnionymi kontraktami dotyczącymi niektórych klientów Spółki, które m.in. stały się m.in. przyczyną wzrostu kosztów aktualizacji aktywów niefinansowych (środków trwałych oraz toolingów) w kwocie ok. 11 mln zł. Główną przyczyną spadku wyniku netto jest jednak podjęta decyzja Spółki o spisaniu całości aktywa dotyczącego przysługującej, a niewykorzystanej ulgi podatkowej na badania i rozwój w sumie 130,5 mln zł’.

 

2021

Planowany w 2021 rozwój dotyczy przede wszystkim rozpoczęcia prac nad projektem SVA (smart vehicle architecture) czyli globalnego ustandaryzowanego rozwiązania dla pojazdów (ASUX, SPS),  wprowadzenia nowych aktywności z zakresu ACS (tj. inteligentnego zarządzania flota, pojazdami i optymalizacją transportu oraz jego zdalnym nadzorem), rozpoczęcia prac nad modułami komunikacyjnymi nowej generacji (LLR B0 low lattency zone Gateway) oraz modułami czujników (w tym kontynuacji prac nad czujnikami ultradźwiękowymi) a także innowacyjnymi rozwiązaniami high voltage dla samochodów elektrycznych.

W roku 2021 spółka zakończyła inwestycję budowy własnego toru testowego w związku z czym od marca b.r. rozpoczęto jazdy badawcze i testowe. Jednocześnie inwestycja dotycząca rozwoju Centrum Badawczo-Rozwojowego, polegająca na budowie nowego hangaru, została w 2020 roku tymczasowo wstrzymana i przesunięta na następne lata.