Wojskowe Zakłady Elektroniczne realizują kontrakt za 500 mln PLN
Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A. z Zielonki zawarły umowę z Northrop Grumman, dotyczącą współpracy w zakresie budowy kabin dowodzenia dla systemu IBCS (Integrated Battle Command System).
© defence24.pl
Innym polskim partnerem, zaangażowanym w proces integracji polskiego systemy łączności z IBCS jest bydgoski Teldat. W lutym 2021 Northrop Grumman Corporation we współpracy z Transbit Sp. z o.o. dokonali integracji radiolinii horyzontalnej o wysokiej przepustowości (HCLOS) R-460A ze zintegrowanym systemem dowodzenia obroną powietrzną i przeciwrakietową IBCS. Radiolinia R-460A jest pierwszym systemem łączności radiowej spoza USA oraz jednym z kilku polskich systemów zaplanowanych do integracji z IBCS. Polska jako pierwszy partner międzynarodowy, pozyskała system IBCS jako główny element modernizacji obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej kraju.
Obecna umowa pomiędzy WZE S.A. a Northrop Grumman to następstwo kontraktu, jaki został podpisany pomiędzy spółką z Zielonki a Agencją Uzbrojenia podczas tegorocznego MSPO. Na podstawie wrześniowej umowy, wartej ponad 500 mln PLN, WZE S.A. są liderem konsorcjum, odpowiedzialnego za opracowanie, produkcję i dostawę oraz integrację z systemem IBCS 14 kabin dowodzenia do programu Wisła, wraz z zestawem laboratoryjnym, pakietem logistycznym oraz oprogramowaniem. Polski przemysł zbrojeniowy odpowiada za integrację krajowych sensorów (np. stacji radiolokacyjnych) oraz efektorów z systemem IBCS. Wspomniana umowa business-to-business pomiędzy WZE a amerykańskim koncernem to ważny krok do rozszerzenia tej kooperacji.
Kabiny dowodzenia dla systemu Wisła będą wykorzystywane przez dywizjony przeciwlotnicze i przeciwrakietowe na szczeblu jednostki ogniowej oraz grupy ogniowej. W kabinach zostaną umieszczone elementy systemu zarządzania obroną powietrzną IBCS pozyskanego dla programu Wisła. Jednocześnie ich konstrukcja pozwoli na integrację IBCS w sposób zgodny ze standardami narodowymi, amerykańskimi i Sojuszu Północnoatlantyckiego. Będzie też spełniać wymogi Sił Zbrojnych RP, jeśli chodzi o konfigurację systemów łączności i dowodzenia. W ten sposób elementy systemu Wisła będą mogły współdziałać zarówno w ramach narodowego systemu obrony powietrznej, jak i z jednostkami US Army, w tym wyposażonymi w IBCS, a także z systemami NATO.
Kompetencje, jakie zostaną zbudowane w trakcie budowy kabin dowodzenia dla I fazy Wisły, zostaną wykorzystane przy realizacji drugiego etapu programu obrony powietrznej średniego zasięgu, a także przy budowie systemu Narew, który zostanie zintegrowany z IBCS. Konfiguracja systemu IBCS, zarówno w drugim etapie programu Wisła, jak i w programie Narew, powstanie ze znacznie szerszym udziałem krajowego przemysłu obronnego i będzie w większym stopniu dostosowana do szczegółowych wymagań Sił Zbrojnych RP.
Źródło: © defence24.pl