Polska

Coolomat: sukces polskiego rozwiązania za granicą

Coolomaty ułatwiają zamawianie przez Internet takich produktów, jak produkty mięsne, czy mleczne, które z zasady nie mogą przebywać dłużej poza lodówką. Jednocześnie mogą również służyć do przechowywania suchych produktów spożywczych czy chemicznych.

© Coolomat

W projekt Coolomat zainwestował Fundusz Zalążkowy Krakowskiego Parku Technologicznego, zwracając szczególną uwagę na innowacyjność pomysłu, zaawansowanie technologiczne, wykwalifikowanych specjalistów oraz bardzo duży potencjał rozwoju tego przedsięwzięcia zarówno na rynku polskim, jak i na rynkach międzynarodowych. Coolomat rozpoczął swoją działalność w 2014 roku i w ciągu kilku kolejnych lat rozwinął sieć swoich partnerów. Jest jedną z pierwszych firm, która wprowadziła na rynek koncepcję urządzeń na żywność. W 2019 roku spółka zdecydowała się na ekspansję, rozpoczynając dystrybucję zagranicą. Obecnie firma działa w Stanach Zjednoczonych, Hiszpanii, Austrii i Słowenii, jednak wiodącym rynkiem jest ten amerykański.

- Za nasz największy sukces uważam wejście na rynek amerykański. Udało się to dzięki doświadczeniom z wdrożenia pilotażowego 30 maszyn, które działały na terenie Warszawy w latach 2018-2020, a partnerami były takie firmy jako Frisco, Carrefour czy Auchan. Praktyczne doświadczenia techniczne zdobyte w tamtym okresie spowodowały, że mogliśmy zaprojektować nową generację maszyn na rynek amerykański, a partnerzy w USA byli w stanie nam zaufać i wejść z nami we współpracę. Posiadamy wszystkie certyfikaty niezbędne do działania i sprzedaży na rynku amerykańskim - mówi Marcin Warzocha, CEO firmy Coolomat.

W Stanach Zjednoczonych z urządzeń produkowanych przez Coolomat korzysta już kilkudziesięciu klientów, a są to zarówno sieci handlowe, służby fitosanitarne, jak i banki żywności.

- W USA jest kilkadziesiąt tysięcy miejsc, w których dystrybuowana jest pomoc żywnościowa dla obywateli. Podczas pandemii, zabrakło wolontariuszy w punktach odbioru paczek żywnościowych, a coolomaty idealnie uzupełniły tę lukę w systemie dystrybucji. Widzimy wielki potencjał rozwoju na tym rynku - dodaje CEO.

- Coolomat to nasza spółka portfelowa, z której jesteśmy szczególnie dumni. To przykład firmy, która wykorzystała doświadczenie biznesowe współpracy z dużymi polskimi graczami z branży spożywczej do wypracowania know-how. Ta wiedza pozwoliła im wejść na rynki międzynarodowe. Trafiła też na dobry moment po pandemii i w czasie podwyżek cen, kiedy zapotrzebowanie na żywność wzrosła. Wiele naszych startupów marzy o wejściu na rynek amerykański, im nie tylko się to udało, ale na dodatek cały czas zwiększają swoją sprzedaż - mówi Marcin Nalepa, prezes zarządu Funduszu Zalążkowego KPT.

Źródło: © Krakowski Park Technologiczny