Polska
article miniature

Niepewna przyszłość polskiego producenta na rynku rumuńskim

Pesa Bydgoszcz, znany polski producent taboru kolejowego, stoi przed potencjalnym wyzwaniem utraty kluczowych kontraktów na rynku rumuńskim na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych, których wartość szacowana jest na blisko 4 mld PLN.

Na przełomie roku, Pesa zawarła dwie znaczące umowy z Kolejami Rumuńskimi na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych. Umowy te, o łącznej wartości około 4 mld PLN, stały się przedmiotem zainteresowania konkurencyjnej firmy Alstom, która zdecydowała się na odwołanie od rozstrzygnięć przetargowych. Chociaż odwołania te zostały odrzucone, a umowy z Pesą podpisane, Alstom nie ustaje w dążeniu do zmiany decyzji na drodze sądowej.

Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, gdyż sąd II instancji nakazał zamawiającemu ponowną ocenę oferty Pesy w zakresie kalkulacji kosztów utrzymania. Decyzja ta otwiera drogę do potencjalnej zmiany rozstrzygnięcia przetargu, co może wpłynąć na ważność i obowiązywanie umów z Pesą.

Pesa, mimo tych wyzwań, pozostaje optymistyczna. Firma podkreśla, że nie ma obecnie podstaw do rozwiązania ani unieważnienia umowy i czeka na ponowną ocenę swojej oferty. Jednakże, informacje z rumuńskiego portalu economedia.ro sugerują, że umowa na dostawę 62 pociągów krótkodystansowych może zostać anulowana po uwzględnieniu apelacji Alstomu przez Sąd Apelacyjny w Bukareszcie.

Pesa kontra Alstom: bitwa o rumuńskie tory

W grudniu 2023 roku Pesa Bydgoszcz podpisała umowę na dostarczenie 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych klasy Inter-Regio dla Kolei Rumuńskich, z opcją rozszerzenia zamówienia o dodatkowe dziewięć jednostek. Następnie, na początku 2024 roku, firma umocniła swoją pozycję na miejscowym rynku, zdobywając kolejny kontrakt na 62 elektryczne zespoły trakcyjne przeznaczone do obsługi połączeń regionalnych.

Początkowo zainteresowanie przetargami było duże, a udział w nich wzięło ośmiu producentów pojazdów szynowych. Jednakże wysokie koszty finansowania performance bond sprawiły, że realną konkurencję dla Pesy stanowiła jedynie firma Alstom. Francuska spółka została jednak wykluczona z procedury przetargowej dotyczącej pojazdów regionalnych, z powodu złożenia oferty niezgodnej z wymaganiami zamawiającego co zostało potwierdzone przez sądy I i II instancji. W przetargu na pojazdy Inter Regio, po przeanalizowaniu dwóch zgłoszonych ofert, wyższą ocenę i tym samym kontrakt, otrzymała Pesa. Niezadowolony z tej decyzji, Alstom podjął próbę odwołania, jednak bezskutecznie – zarówno Krajowa Izba Odwoławcza (KIO), jak i zamawiający utrzymali w mocy decyzję o wyborze oferty Pesy.

Alstom nie zrezygnował jednak z dalszych działań prawnych, dążąc do zmiany decyzji na drodze sądowej. W przetargu na pojazdy Inter Regio sąd drugiej instancji zobowiązał zamawiającego do ponownej oceny oferty Pesy, ale tylko w zakresie jednego, spornego aspektu – kalkulacji kosztów utrzymania. Pesa, odpowiadając na tę decyzję, dostarczyła niezbędne wyjaśnienia i oczekuje na ponowną ocenę. W tym czasie oferta Alstomu pozostaje aktualna, jednak do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia, umowa z Pesą zachowuje swoją ważność.

Stabilność kontraktu Pesy w obliczu prawnych przeciwności

W zamówieniu na pojazdy Regio, zarówno KIO, jak i Sąd II instancji potwierdziły, że oferta Alstomu jest skutecznie wykluczona. Mimo że francuski producent nie ma szans na uzyskanie tego zamówienia, stara się doprowadzić, do unieważnienia postępowania. W KIO Alstom przegrał, Sąd II Instancji, podobnie, jak w przypadku postępowania na pojazdy Inter Regio, nakazał ponowną ocenę ofert, ale nie ma jeszcze uzasadnienia wyroku Sądu, więc nie wiemy, w jakim zakresie. W tym postępowaniu jedyną ofertą jest ta złożona przez Pesę, a umowa z Pesą jest ważna i obowiązuje mówi Jan Bończyk­, dyrektor sprzedaży kolejowych rynków zagranicznych Pesa.

Bończyk podkreśla, że po otrzymaniu uzasadnienia wyroku sądu drugiej instancji, Agencja Rozwoju Przemysłu (ARF) będzie mogła podjąć dalsze kroki i przystąpić do ponownej oceny oferty Pesy. W ramach tego procesu, ARF może zażądać od Pesy szczegółowych wyjaśnień dotyczących kwestii wskazanych w uzasadnieniu wyroku. W trakcie tego okresu realizacja umowy na dostawę 62 elektrycznych zespołów trakcyjnych może zostać tymczasowo zawieszona. Jednakże, na obecnym etapie nie ma podstaw do rozwiązania lub unieważnienia umowy. Ostateczny wynik ponownej oceny oferty Pesy zadecyduje, czy firma ta zostanie ponownie wybrana jako dostawca, czy też całe postępowanie przetargowe zostanie anulowane.

Zapraszamy na TEK.day Gdańsk, 26 września 2024Zapisz się już dziś!