Polska

LG Electronics Mława idzie w stronę nowych technologii ultra HD i OLED

W 2023 roku LG Electronics Mława sp. z o.o., mimo niewielkiego spadku przychodów, planuje duże inwestycje oraz technologiczną modernizację procesu produkcji swoich wyrobów, również dla przemysłu motoryzacyjnego.

© LG Electronics Mława sp. z o.o.

LG Electronics Mława sp. z o.o. zajmuje się produkcją sprzętu elektronicznego, w tym telewizorów i monitorów z ekranem ciekłokrystalicznym (LED) jak też odbiorników telewizyjnych z ekranami w technologii OLED, wdrożonej w 2016 roku. Rozwija również produkcję urządzeń elektronicznych dla przemysłu motoryzacyjnego (systemy nawigacyjne i multimedialne – „ car infotainment system - CIS”). Spółka opiera swoją działalność produkcyjną na rozwiązaniach technologicznych opracowanych na poziomie całego koncernu LG Electronics Inc. i nie prowadzi samodzielnej aktywności w tym zakresie. Jest w Grupie LGE Inc. jednym z największych przedsiębiorstw produkujących telewizory (w 2022 roku 7,79 mln sztuk) oraz jedynym producentem wyrobów elektronicznych TV, MNT przeznaczonych na rynki w Europie (z wyłączeniem Rosji). Ma strategiczne znaczenie z uwagi na bardzo wysoki potencjał wytwórczy i bliskość rynków sprzedaży. 

Kontrahenci spółki to w dominującej większości spółki handlowe zależne od LG Electronics Inc. w Seulu, na które przypada 99,5% wartości przychodów ze sprzedaży.

Istotnym i cały czas rosnącym rynkiem jest też Turcja jak też pozostałe kraje Bliskiego Wschodu. W 2022 roku firma utrzymywała zainicjowany w latach poprzednich system sprzedaży do Grupy LGE – bezpośrednim podmiotem zakupującym jest spółka matka LG Electronics Inc. w Korei, natomiast dostawy realizowane są do poszczególnych spółek sprzedażowych z Grupy, które zajmują się dystrybucją wyrobów do odbiorców końcowych. 

© LG Electronics Mława sp. z o.o.

Produkcja urządzeń CIS przeznaczonych dla samochodów osobowych osiągnęła poziom ponad 2,16 mln sztuk, na poziomie podobnym do poprzedniego okresu, dla wiodących producentów przemysłu motoryzacyjnego w Europie, mających zlokalizowane tutaj swoje fabryki. W 2023 roku planowane jest pozyskanie nowych odbiorców a zarazem wzrost ilości wytwarzanych produktów dla tej branży. Jest to efekt odbudowy łańcucha dostaw najważniejszych komponentów i lokalizacji ich wytwarzania w Europie co powoduje znaczący wzrost produkcji samochodów, a tym samym zapotrzebowania na wyroby spółki. 

W 2022 roku wyprodukowano łącznie prawie 10 mln sztuk wyrobów gotowych. Produkcja oparta była na własnych liniach montażowych i wytwórczych podzespołów w siedzibie spółki w Mławie. Przeciętne zatrudnienie zmniejszyło się o 8 etatów w odniesieniu do poprzedniego roku i wynosiło 1 634 osób, z czego 908 pracowników bezpośrednio produkcyjnych, 365 osób zatrudnionych na stanowiskach pośrednio produkcyjnych i 361 osób w administracji.

Przychody netto ze sprzedaży nieco spadły (-3%) w 2022 roku do 15,3 mld PLN, w tym eksport prawie 9,7 mln PLN, w porównaniu do 15,8 mld PLN w roku 2021. Zmniejszył się również zysk z działalności operacyjnej ( -11%) z kwoty 553 mln PLN do 490 mln PLN w roku rozrachunkowym. Zysk netto natomiast ukształtował się na poziomie prawie 410 mln PLN spadając o 5% w odniesieniu do wyniku z 2021 roku (432 mln PLN).

Nakłady inwestycyjne w 2022 roku wyniosły 171,3 mln PLN. Główne projekty inwestycyjne były związane z rozwijaną produkcją TV w technologii OLED i obejmowały modernizacje linii technologicznych. Spółka ekspansywnie rozwijała także działalność w obszarze produktów elektronicznych dla branży motoryzacyjnej. W 2022 roku zakupione zostały kolejne nowe kompletne linie produkcyjne i montażowe dla produkowanego asortymentu systemów nawigacyjnych i multimedialnych. Podejmowane inwestycje przede wszystkim nastawione były na poprawę efektywności procesu produkcyjnego, wdrażanie nowych technologii oraz rozwój nowych produktów CIS. 

Plany na przyszły rok obrotowy zakładają produkcję na podobnym poziomie jak w 2022 roku i wynoszą 10,3 mln sztuk wyrobów gotowych. Dominującym rynkiem sprzedaży są kraje Unii Europejskiej. Z uwagi na toczącą się wojnę pomiędzy Rosją a Ukrainą nie ma dostaw do Rosji i Białorusi natomiast wzrasta sprzedaż do innych krajów spoza Unii Europejskiej. W roku 2023 i w kolejnych latach spółka planuje kontynuowanie działalności w podstawowym profilu sprzedaży telewizorów LED z wykorzystaniem najnowszych technologii ultra HD jak też w najnowszej technologii OLED oraz zastosowaniem narzędzi ułatwiających komunikację i obsługę telewizorów jako centrum medialnego. Istotne nakłady będą związane z dostosowaniem możliwości produkcyjnych dla telewizorów o dużych rozmiarach ekranu. Wszystkie telewizory są wyposażane w tuner telewizyjny i w większości będą korzystały również z technologii FHD. Nowe produkty z grupy CIS, przeznaczone dla przemysłu motoryzacyjnego coraz istotniej będą zwiększać swój udział w strukturze ilościowej sprzedaży. 

W 2023 roku budżet spółki zakłada inwestycje wynoszące prawie 250 mln PLN. Kontynuowana będzie też istotna modernizacja technologiczna procesu produkcji wyrobów, z uwagi na oczekiwany wzrost produktywności. Istotna część tych nakładów dotyczy produkcji dla przemysłu motoryzacyjnego. 

Opracowała Agnieszka Kubasik na podstawie sprawozdania finansowego za rok 2022

Zapraszamy 15 września 2023 na TEK.day Gdańsk, zapisz się już dziś!