Polska na przedpolu rewolucji robotycznej
Polska wyróżnia się na tle europejskiej robotyki: stale rosnąca liczba instalacji robotów przemysłowych świadczy o dynamicznym postępie w tej branży.
© Materiały Prasowe
W ostatnich latach na całym świecie widoczny jest dynamiczny wzrost zastosowania maszyn sterowanych automatycznie w przemyśle. Dane Międzynarodowej Federacji Robotyki (IFR) wskazują, że ich liczba w sektorze produkcyjnym potroiła się w ciągu ostatniej dekady, osiągając niemal 4 mln jednostek do końca 2022 roku. Ten imponujący wzrost świadczy o fundamentalnej zmianie w sposobie produkcji i zarządzania procesami.
Azja pionierem robotyzacji
Azja, na czele z Chinami, dominuje w globalnym tempie robotyzacji. W 2022 roku, ponad połowa nowo zainstalowanych robotów przemysłowych na świecie trafiła właśnie do Chin, co czyni je liderem rynku tej technologii. Japonia, będąca największym producentem tych maszyn, odpowiada za 46% światowej produkcji. Dodatkowo kraj ten wspólnie z Koreą Południową wyróżnia się największą gęstością robotyzacji, mierzoną liczbą robotów na 10 tys. pracowników w branży produkcyjnej.
Wpływ robotyzacji na przemysł
Automatyzowane systemy produkcyjne przynoszą wiele korzyści, takich jak zwiększenie wydajności, dokładności i bezpieczeństwa pracy. Jednak ich rosnąca obecność w przemyśle stawia pytania o przyszłość rynku pracy i wymaga adaptacji zespołów do nowych warunków. Firmy muszą inwestować w szkolenia i rozwój kompetencji pracowników, aby mogli oni efektywnie współpracować z systemami automatyzacji.
© Materiały Prasowe
Polska perspektywa
W kontekście Polski, rosnąca robotyzacja przemysłu może stanowić zarówno wyzwania, jak i szanse. Polskie przedsiębiorstwa, chcąc utrzymać konkurencyjność, muszą inwestować w nowoczesne technologie, w tym właśnie w roboty przemysłowe. Taka modernizacja jest niezbędna, aby nie tylko nadążyć za globalnymi trendami, ale również wykorzystać nowe możliwości dla wzrostu i innowacji.
Roboty przemysłowe, które jeszcze dekadę temu były uważane za skomplikowane w obsłudze i dostępne tylko dla największych graczy rynkowych, teraz stają się coraz bardziej przystępne. Ich ceny, w przeciwieństwie do wielu surowców i mediów, wzrosły w ostatnich latach stosunkowo niewiele. Co więcej, inwestycje w roboty zazwyczaj zaczynają się zwracać w przeciągu 3 do 7 lat, co czyni je atrakcyjnymi z perspektywy długoterminowej rentowności.
Międzynarodowa Federacja Robotyki podkreśla brak wykwalifikowanej siły roboczej jako jeden z głównych czynników napędzających automatyzację. Według danych IFR, w ubiegłym roku w Polsce zainstalowano 3100 robotów przemysłowych. Jest to druga najwyższa liczba w historii, po zeszłorocznym rekordzie wynoszącym 3500. Tym samym Polska zajmuje piąte miejsce w rankingu europejskim, ustępując miejsca tylko takim gospodarkom jak Niemcy, Włochy, Francja i Hiszpania. Według IFR polski rynek robotyki przemysłowej nieprzerwanie od dziewięciu lat wykazuje dynamiczny wzrost. - Robotyzacja procesów dostaw wewnętrznych to obecnie jeden z głównych trendów rozwoju intralogistyki. W tym zakresie światowy rynek rewolucjonizują kompleksowe systemy bazujące na autonomicznych robotach mobilnych (ang. Autonomous Mobile Robot, AMR). Pojazdy te odpowiadają za automatyzację dostaw materiałów w zakładach i magazynach, a dzięki nowym zakresom integracji zyskują nowe role oraz akcesoria, przez co wzrasta ich potencjał wdrożeniowy — usłyszeliśmy w firmie AIUT, która jest największym polskim integratorem systemów automatyki przemysłowej i globalnym dostawcą rozwiązań intralogistycznych i magazynów automatycznych.
© Materiały Prasowe
Wprowadzenie do fabryk i magazynów transportowych robotów mobilnych typu AMR zmieniło reguły zarządzania logistyką i produkcją. Dzięki nim możliwa jest nie tylko automatyzacja transportu towarów w obrębie przedsiębiorstwa, ale również tworzenie elastycznych scenariuszy produkcyjnych. – Automatyzacja operacji dostaw wewnętrznych to obok robotyzacji głównych procesów produkcyjnych kluczowy nurt rozwoju przedsiębiorstw. Zakłady produkcyjne mierzą się dziś z wieloma wyzwaniami, takimi jak krótkie serie, bardzo duża zmienność produktów, krótki czas na wprowadzenie produktu na rynek czy wreszcie niedobory kadrowe. W takim wypadku obsługa manualna z wykorzystaniem pojazdów tradycyjnych nie przyniesie oczekiwanych efektów. Do zwiększenia konkurencyjności niezbędna staje się automatyzacja. Stąd ekspansja flot AMR. Oczekiwania przedsiębiorców w tym zakresie skupiają się przede wszystkim na optymalizacji i zabezpieczeniu ciągłości procesu produkcyjnego – zauważa Roman Szulik, dyrektor Działu Robotów Mobilnych w firmie AIUT.
Automatyzujące transport wewnętrzny roboty mobilne zapewniają wzrost produktywności, zwiększają wydajność logistyczną zakładu, przyśpieszają procesy dostaw wewnętrznych i skutecznie redukują koszty operacyjne. Jak zauważają eksperci, wachlarz ról, jakie samojezdne pojazdy mogą pełnić na produkcji i w magazynach stale się poszerza. Dzięki automatyzacji operacji logistycznych z udziałem robotów AMR firmy są w stanie efektywnie obsłużyć stale rosnący wolumen zamówień, jednocześnie odpowiadając na potrzeby nowoczesnej produkcji. Istotna staje się integracja procesów logistycznych w łańcuchu dostaw, na co pozwalają zaawansowane systemy intralogistyczne.
Marek Drewniak, kierownik Sekcji Badań i Rozwoju w Dziale Automatyki w AIUT dodaje, że do najważniejszych zalet korzystania z AMR należy rosnący poziom elastyczności i autonomiczności w zakresie obsługi wewnętrznych procesów transportowych: – Nie chodzi przy tym wyłącznie o automatyzację obsługi dostaw z punktu do punktu. Przykładowo, roboty transportowe AMR z serii AIUT Formica są wdrażane jako nośniki produktów i automatyzują przepływ towarów w obrębie zakładu i magazynu. Jednak tego samego typu pojazdy AMR mogą też stanowić integralną część procesu produkcyjnego, zapewniając transport wytwarzanego produktu lub wchodząc w bezpośrednią interakcję z systemami automatyki i systemami informatycznymi. Takie wykorzystanie autonomicznych robotów mobilnych pozwala tworzyć elastyczne scenariusze w zakresie realizacji produkcji. Usprawnia to zarówno samo wytwarzanie, jak i jego obsługę.
Rozwijając tę koncepcję, Roman Szulik przedstawia swoją perspektywę: - AIUT jest producentem kompleksowej platformy intralogistycznej AFORMIC. Mówimy tu o zaawansowanym, autonomicznym systemie zarządzania intralogistyką, który pozwala na zarządzanie wszystkimi operacjami logistycznymi (również niezrobotyzowanymi) oraz flotą robotów mobilnych AMR lub/i AGV w oparciu o analizę rzeczywistych procesów fabryki – bez stałego nadzoru człowieka. Jako producent i dostawca odpowiadamy zarówno za warstwę software, jak i hardware. Zapewnia nam to unikatowe możliwości w zakresie projektowym. Zakładom dostarczamy w pełni dostosowany do ich procesu system wraz z kastomizowaną flotą robotów AMR. To podejście mocno nas wyróżnia, ale właśnie takie jest wymaganie sektora produkcyjnego, co jako integrator dobrze rozumiemy.
Warto nadmienić, że roboty AMR są bezpieczne we współpracy z człowiekiem i posiadają funkcję szybkiej rekonfiguracji do nowych zadań bez konieczności zatrzymania głównego procesu produkcyjnego.
© Materiały Prasowe
Kastomizacja na wagę wdrożenia
Różne potrzeby firm produkcyjnych sprawiają, że od producentów systemów intralogistycznych oczekuje się coraz większej otwartości na kastomizację rozwiązań. Jak odpowiada na tę potrzebę rynek dostawców? – Wiele zależy w tym przypadku od przyjętej przez producenta rozwiązania strategii. My, jako integrator z ponad 30-letnim doświadczeniem w realizacji projektów w sektorze przemysłowym, domyślnie zakładamy, że stałym elementem naszego rozwiązania intralogistycznego jest projekt dopasowania systemu i urządzeń do indywidualnych potrzeb zakładu. Uważamy, że AMR to nie rozwiązanie z półki, a cały system obejmujący integrację z linią lub magazynem, załadunek/wyładunek, integrację mechaniczną i na poziomie systemów IT. Decydując się na inwestycję, zdecydowanie należy analizować całe rozwiązanie, w tym przede wszystkim możliwości systemu zarządzania intralogistyką – a nie wyłącznie pojazd mobilny. Należy kompleksowo oceniać przepływ towarów, obecnie i w horyzoncie kilku następnych lat. Kolejny krok to symulacja zaprojektowanego systemu intralogistycznego na procesach klienta i jego walidacja. Pozwala na to nasza wirtualna platforma wdrożeniowa. System ten uwzględnia m.in. plan produkcji klienta, aktualną mapę zakładu czy magazynu, istniejące trasy i możliwe zakłócenia, odwzorowuje pełen ruch pojazdów i symuluje prędkości zależne od obciążenia, dając pełen obraz przyszłego rozwiązania. Pozwala to stronom odpowiednio się przygotować. Finalnie oceniamy również czy dla danego wdrożenia będziemy wykorzystywać któryś z obecnie stosowanych pojazdów z rodziny Formica, czy należy zaprojektować nowy, idealnie dopasowany do zadania. Dla nas kastomizacja robota AMR czy innych urządzeń nie stanowi problemu w realizacji zamówienia. Kastomizacja to mocny rynkowy trend i nieunikniony kierunek rozwoju rynku rozwiązań intralogistycznych – podkreśla Roman Szulik.
Wyzwania i perspektywy
Robotyzacja przemysłu to nieunikniona przyszłość, która już teraz kształtuje globalny krajobraz produkcyjny. Polska, podążając za światowymi trendami, musi dostosować swoje strategie przemysłowe, aby wykorzystać potencjał tej rewolucji technologicznej. Inwestycje w robotykę i automatyzację są kluczem do zwiększenia wydajności i konkurencyjności na arenie międzynarodowej.
Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 14 marca 2024. Zapisz się już dziś!
© tek.info.pl