Premium

PIXEL zmaga się z trudnościami, ale inwestuje i myśli o nowych rynkach

Rok 2021 nie był łatwy dla dostawcy systemów elektronicznych i informatycznych do transportu publicznego, a jednak - mimo drastycznego spadku zysku netto - z nadzieją planuje on ekspansję na nowe rynki inwestując w centrum B+R i nowe rozwiązania.

© PIXEL Sp. z o.o.

PIXEL Sp. z o.o. z Bydgoszczy oferuje tablice i wyświetlacze do transportu miejskiego, pomiary parametrów technicznych i eksploatacyjnych oraz rejestrację wszelkiego typu danych w celach statystycznych. Prowadzi prace badawczo-rozwojowe mające na celu poprawę komfortu i bezpieczeństwa podróżowania transportem zbiorowym, przy dbałości o środowisko poprzez energooszczędne rozwiązania oparte m.in. o technologię e-papier i zasilane z odnawialnych źródeł energii.

W roku 2021 odnotował duży spadek ze względu na niepewność związaną z pandemią COVID-19 oraz przerwane łańcuchy dostaw powodujące zastój w produkcji. Wyniki znacząco się pogorszyły w porównaniu z rokiem 2020, ale nadal pozostały dodatnie. Przychody ze sprzedaży wyniosły w 2021 roku prawie 39,5 mln PLN, spadając o 7% z kwoty 42,2 mln w roku poprzednim. Zysk operacyjny spadł o 92,2% z prawie 6,4 mln PLN do niespełna 0,5 mln PLN. Równie szokująco, bo aż o 99,1%, zmniejszył się zysk netto wynosząc w 2021 roku tylko 46,5 tys. PLN, w porównaniu do ponad 5,2 mln w 2020 roku. 

Powodem tak słabych wyników, jak wyjaśnia zarząd firmy, była zwiększona absencja pracowników związana z koniecznością izolacji w wyniku podejrzenia zarażenia wirusem COVID-19 i przejęciem opieki nad dziećmi z powodu zamknięcia żłobków, przedszkoli i szkół. Sytuacji nie ułatwiała ograniczona możliwość nawiązywania nowych kontaktów i uczestnictwa w targach czy konferencjach, co - jak tłumaczy zarząd - miało wpływ na pozyskiwanie informacji o możliwościach produkcji i usługach świadczonych przez firmę. Nie udało się też pozyskać zakładanego wcześniej wzrostu sprzedaży usług na zlecenie w obszarze montażu elektroniki. Od czerwca 2021 roku PIXEL spłaca też raty przyznanej w roku 2020 tarczy 1.0.

Pod koniec 2021 roku PIXEL zakończył budowę Centrum Badawczo Rozwojowego, współfinansowanego przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. Środki trwałe firmy zwiększyły się o ponad 5 mln PLN. Powierzchnia biurowo-socjalna została rozbudowana o 600 m2, a powierzchnia przeznaczona do prowadzenia prac badawczych o ok. 700 m2. Zakupiono też odpowiednie wyposażenie i jeszcze w 2021 roku realizowane były pierwsze projekty. Pomimo mniejszych przychodów firma zatrudniła pięciu pracowników, obecnie jest ich 97. Równolegle firma rozpoczęła realizację programu dofinansowanego przez PARP w zakresie wzornictwa użytkowego kontynuując prace nad nowymi technologicznie rozwiązaniami w zakresie budowy automatów biletowych i kasowników. Zarząd ma nadzieję, że modyfikacja już istniejących systemów i wdrożenia nowych, zacznie przynosić rezultaty już w drugiej połowie 2022 roku. 

Główną przestrzenią działania bydgoskiej spółki jest rynek komunikacji miejskiej, ale poważnie myśli też o rynku kolejowym starając się dostosować swoje produkty do nowego segmentu. Niestety prace rozwojowe uległy opóźnieniom, gdyż pracownicy z działu B+R musieli modyfikować istniejące już urządzenia z powodu braku komponentów. Największy procentowy udział w sprzedaży wygenerowali producenci pojazdów (Solaris Bus&Coach S.A.), do których PIXEL dostarcza systemy informacji pasażerskiej, rejestracji obrazu w pojazdach oraz urządzenia do poboru opłat za przejazdy takie jak automaty biletowe, czy kasowniki. 

Obecnie spółka planuje rozwinąć eksport i mocno pracuje nad obniżeniem kosztów wytwarzania, aby cena produktów na rynku była konkurencyjna. Przykłada dużą wagę do poprawy technologii i zmniejszenia prawdopodobieństwa uszkodzenia urządzeń podczas eksploatacji, a tym samym tańszego ich serwisowania. Dostosowuje organizację do nowych wyzwań i tworzy nowe procedury, ale zmaga się z presją płacową ze strony pracowników. 

W 2022 roku PIXEL chce realizować montaż SMD oraz umocnić swoją pozycję na rynku systemów informacji pasażerskiej na kolei i na rynku ITS (informacja pasażerska stacjonarna, węzły komunikacyjne na styku kolei, miejskich i międzymiastowych przedsiębiorstw komunikacyjnych). Przygotowuje ofertę do wejścia na rynek informacji pasażerskiej instalowanej na dworcach kolejowych wraz z uzyskaniem niezbędnych certyfikatów dla wszystkich urządzeń. Planuje też uczestniczyć w programach unijnych finansujących dalszy rozwój firmy i podejmie próbę wejścia na rynek związany z „zieloną energią”. 

Opracowała: Agnieszka Kubasik

(na podstawie sprawozdań finansowych PIXEL sp. z o.o.)