ICPT uruchomi swoją GigafactoryX już w styczniu 2024 roku
Polska spółka Impact Clean Power Technology, należąca do grupy Grevevia, buduje w Pruszkowie pod Warszawą fabrykę o powierzchni 16,3 tys. m2, w której będą powstawać baterie do pojazdów elektrycznych i magazynów energii. Wiemy już, jak będzie wyglądać.
Wizualizacja GigafactoryX ICPT w Pruszkowie pod Warszawą
— Pierwszy etap inwestycji pozwoli w przyszłym roku zwiększyć moce produkcyjne do poziomu 1,2 GWh rocznie, dzięki czemu zagwarantujemy bezpieczeństwo dostaw systemów bateryjnych dla wiodących światowych marek, które są naszymi partnerami. Docelowo, w 2027 roku, produkcja osiągnie poziom 4 GWh rocznie. Powstanie GigafactoryX oznacza, że Polska będzie wiodącym w Europie dostawcą baterii dla branży e-mobility, a to wszystko w oparciu o polskie rozwiązania — powiedział Bartek Kras, prezes zarządu Impactu.
Systemy zasilania oparte o ogniwa litowo-jonowe w technologiach: LTO (tytanowej), baterie LFP (żelazowo-fosforowej) i baterie NMC (niklowo-manganowej) przeznaczone będą do różnego typu pojazdów elektrycznych, w tym obsługujących transport publiczny, jak e-autobusy oraz sektor kolejowy, jako produkty wielkogabarytowe – o wymiarach maksymalnych 1400 mm x 1000 mm x 400 mm i wadze do 500 kg. W ramach fabryki będzie funkcjonować m.in. zakład testowania baterii i centrum badawczo-rozwojowe. Uruchomienie produkcji przewidziane jest na styczeń 2024 roku.
Za dostawę i montaż linii produkcyjnej, opartej o technologie z obszaru Industry 4.0 oraz uwzględniającej wykorzystanie pełnego traceability, polityki NOK i re-Work, odpowiedzialny jest teamtechnik Production Technology Poland. Linia posiada wymiary 60 na 16 m i tym samym jest największą realizacją w historii firmy teamtechnik Polska dla systemów bateryjnych. Zastosowano w niej pętlę produkcyjną, która pozwoli na optymalizację produkcji w zależności od produkowanego typu baterii. O bezpieczeństwo pracowników obsługujących linię zadbają kamery termowizyjne, a w chwili wykrycia podwyższonej temperatury modułu uruchamiona zostanie procedura ewakuacji produktu. W 2024 roku linia umożliwi wyprodukowanie 16 tysięcy sztuk systemów bateryjnych, przy obecnych zdolnościach wynoszących około 2,5 tys. egzemplarzy. Obejmuje pełną automatyzację procesów, takich jak montaż poszczególnych komponentów z wykorzystaniem robotów, dozowanie, wkręcanie, kontrola wizyjna oraz szereg testów. Wykorzystywany w niej będzie po raz pierwszy na świecie system transportowy TS7 firmy Bosch Rexroth. Rozpoczęcie prac montażowych przewidziane jest na lipiec 2023 roku.
— Dzięki wysokiemu zautomatyzowaniu procesów podnosimy nie tylko wydajność produkcji, ale również jakość wyprodukowanych baterii. Efektem zastosowanych technologii będzie szybki cykl montażu pojedynczej baterii, który wyniesie jedynie 11 minut. Ma to ogromne znaczenie w obliczu rosnącej popularności e-mobilności i prognoz zakładających wzrost popytu na systemy bateryjne w Europie. Nasza kooperacja z teamtechnik to modelowy przykład współpracy i osiągania synergii przez spółki będące częścią TDJ. Połączenie w ramach jednej grupy naszych kompetencji i potencjału rozwoju, umożliwia nam uzyskanie istotnych przewag rynkowych. Wsparcie zarówno TDJ, jak i Grenevii, jest istotne dla rozwoju i skalowania biznesu — dodał Bartek Kras.
Wizualizacja wnętrza biurowego z elementami zielonymi.
Projekt budynku GigafactoryX przygotowała Medusa Group. Celem architektów było stworzenie nowego wymiaru architektury przemysłowej, która będzie bardziej przyjazna dla środowiska, m.in. poprzez drewnianą konstrukcję przytrzymującą zewnętrzne balkony oraz wyposażenie budynku w donice z zielenią.
GigafactoryX będzie częściowo zasilana energią z paneli fotowoltaicznych. W planach jest też budowa magazynu energii na około 1 MW, który będzie współpracował z instalacją fotowoltaiczną i siecią elektryczną.
Źródła: smart-grids.pl; eurobuildcee.com
Zapraszamy 15 września 2023 na TEK.day Gdańsk, zapisz się już dziś!