Polska

Producent rowerów elektrycznych TrybEco przejmuje Volt Scooters

TrybEco pozyskuje kapitał na międzynarodową ekspansję i przejmuje firmę Volt Scooters oferującą system sharingowy hulajnóg elektrycznych.

Europejski rynek rowerów elektrycznych urósł w 2020 roku o 25%. Jednym z beneficjentów tego wzrostu jest firma TrybEco, działająca w branży mikroelektromobilności. Łódzka spółka za 5 lat chce sprzedawać 15 tys. hybrydowych rowerów elektrycznych rocznie. Firma sięga właśnie po drugą rundę finansowania dalszego rozwoju, dzięki której pozyska 3 mln PLN. Jednocześnie powiększa zakres działania przejmując firmę znaną pod marką VoltScooters, oferującą system sharingowy hulajnóg elektrycznych. TrybEco planuje rozszerzyć go na skutery i hybrydowe rowery elektryczne własnej produkcji.

Tomasz Przygucki, właściciel TrybEco

'Od sześciu lat działamy na rynku mikroelektromobilności, oferujemy pojazdy, infrastrukturę, a także systemy informatyczne do obsługi jednych i drugich. Inwestycja w systemy sharingowe to dla nas naturalna droga rozwoju' - mówi Tomasz Przygucki, właściciel TrybEco.

TrybEco produkuje rowery hybrydowe, skutery i hulajnogi elektryczne, w swojej ofercie ma 25 różnego rodzaju pojazdów. Oprócz tego proponuje modele stacji ładowania, parkowania i wypożyczania - TrybEco PowerBench i TrybEco PowerBox. Marka inwestuje też w systemy IT, zgodnie z ideą smart city.

VoltScooters to obecny od trzech lat na rynku operator systemów sharingowych dla hulajnóg elektrycznych. Ma 70 tys. aktywnych użytkowników i 700 jednośladów, dostępnych we własnej flocie oraz w sieci franczyzobiorców w całej Polsce i za granicą, która daje prognozy wzrostu rzędu 200-300% rocznie. Firma posiada autorskie systemy sharingowe IoT/Cloud i zweryfikowany rynkowo innowacyjny model najmu hulajnóg z wymienną baterią. Strategia oparta o miasta powiatowe powoduje, że Volt Scooters nie musi konkurować z międzynarodowymi systemami sharingowymi. Od 2021 roku firma operuje też na pierwszym rynku zagranicznym - w stolicy Albanii, Tiranie.

'Dotychczas systemy sharingowe hulajnóg były dostępne tylko w dużych miastach. Trendy na rynku jednoznacznie pokazują, że mikroelektromobilność to przyszłość transportu miejskiego nie tylko w metropoliach. Oparty na ekspansji w miastach powiatowych i rynkach zagranicznych strategia Volt Scooters ma w naszym przekonaniu bardzo duży potencjał wzrostu' - komentuje Zbigniew Zaborowski z VoltScooters.

© VoltScooters

Prognozy na 2026 rok przewidują udział rowerów elektrycznych w wartym 5,5 mld PLN rynku rowerowym wyniesie aż 30 proc. 'W latach 2020-2026 planujemy wzrost w przedziale 25-50% rocznie, przy wzroście rynku na poziomie 50%. Oznacza to, że do 2026 roku będziemy sprzedawać 15 tys. sztuk hybrydowych rowerów elektrycznych rocznie i zwiększymy nasz przychód minimum trzykrotnie. Takie wyniki będziemy w stanie osiągnąć już przy pozyskaniu 1-2 proc. rynku polskiego i regionu Europy Środkowowschodniej' - mówi dyrektor TrybEco Marcin Szymczak.

TrybEco szacuje również, że w ciągu pięciu lat osiągnie roczną sprzedaż 1000 skuterów elektrycznych, 1000 hulajnóg, 100 stacji PowerBox, 500 stacji PowerBench. Dynamika wzrostu zostanie osiągnięta i utrzymana dzięki inwestycjom w rozwój kanałów dystrybucji i promocji marki w Polsce i zagranicą, systemowej modernizacji stanów magazynowych oraz pracom R&D na rzecz rozwoju autorskich technologii IT i AI.

Według prognozy Stowarzyszenia Mobilne Miasto polski rynek mikroelektromobilności powiększy się w najbliższych latach kilkukrotnie. Liczba elektrycznych jednośladów (hulajnóg i skuterów) wzrośnie w latach 2019-2025 aż o 505%. Ocenia się też, że średnia roczna sprzedaż samych rowerów elektrycznych w Polsce do 2026 roku będzie na poziomie 60%.

Potencjał rynku elektrycznych jednośladów dostrzegła Grupa Assay, jeden z udziałowców TrybEco, która pośredniczy w pozyskiwaniu przez spółkę drugiej rundy finansowania. 'Tego trendu nie da się zatrzymać. 60% codziennych podróży Europejczyków zamyka się w obrębie 8 km - a przy takich odległościach bezkonkurencyjne są jednoślady elektryczne. W 2030 roku w krajach UE sprzedawać się będzie 17 mln takich pojazdów. Chcemy by spółka TrybEco miała solidny udział w tym torcie rynkowym' - mówi Łukasz Blichewicz, prezes Grupy Assay.

Jak podkreśla Tomasz Przygucki, twórca TrybEco, pozyskanie dodatkowego kapitału i przejęcie Volt Scooters to racjonalny krok w kontekście potencjalnego rozwoju rynku jednośladów. Pozwoli to na ekspansję w segmencie systemów sharingowych i wykorzystanie potencjału produktowego. Tu założonym celem jest posiadanie 10 tys. hulajnóg w sieci franczyzobiorców w 2026 roku. Powiększanie bazy kontrahentów będzie pierwszym etapem w rozwoju sieci systemów dzielonych. Kolejny krok to stworzenie kompleksowej oferty, uwzględniającej też rowery i skutery oraz uzupełnionej o systemy IoT/Cloud. Trzeci etap to ekspansja na zagraniczne rynki w ramach Unii Europejskiej i wykorzystanie kilkukrotnie wyższych cen wypożyczeń.

© TrybEco