GreenWay przejął 70 stacji ładowania Revnet w Polsce
Green Way Polska, po przejęciu stacji ładowania e-aut sieci Revnet, rozwijanej przez firmę Rawicom z branży fotowoltaicznej, będzie je sukcesywnie zamieniać na szybkie. Do 2025 roku chce mieć łącznie 600 stacji o mocy 100 i 150 kW.
© GreenWay
Po pozyskaniu 85 mln EUR w kolejnej rundzie finansowania, GreenWay nie tylko zwiększy moc istniejących stacji ładowania i zbuduje kolejne, ale też skonsoliduje rynek przejmując Ravicom, jedną z największych sieci stacji ładowania na polskim rynku. Spółka spod Bydgoszczy zbudowała dotychczas 70 stacji (oferując możliwość ładowania ok. 140 aut jednocześnie), ale jakiś czas temu wstrzymała dalszy rozwój i rozglądała się za chętnym do przejęcia. Kilka miesięcy temu GreenWay złożył ofertę zakupu innej sieci – PGE Nowa Energia, ale państwowy koncern energetyczny odrzucił ofertę i postawił spółkę w stan likwidacji.
Po przejęciu stacje AC będą zmieniane na DC
Revnet to dziś głównie sieć ładowarek AC (wolniejszych). Firma stawiała w jednej lokalizacji od 2 do 18 takich punktów ładowania o mocy 22 kW każdy. Celowała głównie w galerie handlowe i sklepy sieci Makro. Oferowała przy tym dość niskie ceny (1,09 zł/kWh brutto). Na stacjach AC, które są obciążone zwykle mocą 6-11 kW i to najwyżej przez kilka godzin na dobę, trudno jest jednak zarobić. Takie stacje generują po prostu niewielkie przychody, dostarczając w ciągu każdej godziny niewielką ilość energii po niskich cenach.
− Będziemy chcieli sukcesywnie zmieniać istniejące punkty AC na DC. Dzięki znacznie większemu wykorzystaniu takie stacje będą w stanie na siebie zarobić – tłumaczy Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska.
Stacje Revnet będą dostępne w aplikacji GreenWay
Przejmowane stacje sieci Revnet będą sukcesywnie zmieniać barwy i system zarządzania na GreenWay. Cały proces powinien zakończyć się w ciągu kilku najbliższych tygodni. Zmiana nie powinna mieć większego wpływu na klientów Rawicomu, bowiem zdecydowana większość z nich z pewnością ma już także konto w sieci GreenWay. Dostęp do przejmowanych stacji będzie za to łatwiejszy, bo Revnet nie udostępniał ich na żadnej platformie roamingowej, a więc nie mogli z nich korzystać kierowcy mający np. karty producentów samochodowych (np. BMW Charging, Kia Charge, We Charge), czy Shell Recharge. Teraz się to zmieni, bo GreenWay oferuje swoje stacje także innym dostawcom usług ładowania.
Rawicom nie rezygnuje jednak całkowicie z rozwoju w obszarze elektromobilności. Pozostanie na rynku dostarczając klientom urządzenia i infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych oraz świadczenia usług montażu i serwisu. Będzie też w dalszym ciągu budować wielkoskalowe farmy fotowoltaiczne.
GreenWay chce mieć 600 stacji o mocy 100-150 kW
Poza akwizycjami i dalszym wzrostem liczby lokalizacji GreenWay stawia też na wzrost mocy ładowania istniejących stacji. Większość nowych modeli aut elektrycznych oferuje już ładowanie z mocą 100-200 kW, podczas gdy większość stacji GreenWay’a dostarcza tylko 50 kW. To sprawia, że kierowcy, zamiast np. 10 minut na ładowarce, muszą spędzić na niej pół godziny, a spółka – rozliczająca ich za pobraną energię – zarabia mniej.
− W tym roku zdążyliśmy uruchomić już ponad 30 ładowarek i nie zwalniamy tempa. Kolejne w planach jest uruchomienie aż 90 nowych stacji ładowania i zwiększenie mocy 60 stacjom znajdującym się już w naszej sieci. Oznacza to, że kierowcy w Polsce będą mieli do dyspozycji około 180 nowych punktów ładowania, oraz zwiększoną moc w przybliżeniu 120 już istniejących. Do 2025 roku zamierzamy uruchomić ponad 600 stacji o mocy 100 i 150 kW. Duża część z nich będzie znajdowała się w tzw. hubach, czyli w jednej lokalizacji oferować będziemy po kilka lub nawet kilkanaście punktów ładowania – mówi Samanta Piernicka, rzeczniczka prasowa GreenWay.
GreenWay Polska jest częścią międzynarodowej grupy GreenWay, działającej w obszarze elektromobilności. Jest to najintensywniej rozwijająca się sieć ładowania samochodów elektrycznych w środkowym regionie Europy. Firma istnieje od 2011 roku (w Polsce od 2016 roku) i stawia sobie za cel upowszechnienie pojazdów elektrycznych. Obecnie w sieci GreenWay znajduje się ponad 532 publicznych stacji ładowania, z czego 445 w Polsce (wliczając w to 70 zakupionych od Revnet). Są to w znacznej większości stacje szybkiego ładowania o dużej mocy.
Źródło: wysokienapięcie.pl