Sektor produkcji wiązek w Polsce 2021
Rok 2020, w którym przemysł motoryzacyjny odnotował głęboki kryzys, nie mógł być dobry także i dla branży produkcji wiązek. Jednak wyniki finansowe czy wydarzenia z ubiegłego i bieżącego roku, nie są tak negatywne, jak by się można było tego spodziewać.
Na samym początku roku dowiedzieliśmy się o przejęciu El-Cab przez koncern Amphenol © El-Cab
Wydarzenia roku 2021
Rok 2021 zaczął się od dwóch mocnych akcentów. 17 stycznia 2020 rynek obiegła wiadomość o przejęciu największej polskiej wiązkowni El-Cab Sp. z o.o. przez Amphenol Technologies Holding GmbH Dosłownie dzień później, 18 stycznia dowiedzieliśmy się o znacznie mniej optymistycznej wiadomości - ZEM Ełk został postawiony w stan likwidacji. Wcześniej, w końcówce roku 2020, dowiedzieliśmy się o bardzo poważnych kłopotach kwidzyńskiego Plati a Yazaki poinformowało o planowanym zakończeniu produkcji wiązek dla Fiata 500 w Mikołowie (na szczęście zlecenie to trafiło do Aptiv w Jeleśni, o czym dowiedzieliśmy się w ubioegłym tygodniu).
Na szczęście styczeń zakończył się znowu optymistyczną wiadomością o rozpoczęciu produkcji kabli zasilających w zbudowanej w rekordowym tempie rzeszowskiej fabryce Phoenix Contact E-Mobility. Dobrą wiadomością było też na pewno otwarcie w marcu zakładu Turck, wytwarzającego między innymi zestawy M8 i M12.
Konstrukcje TechSpeed pod koniec roku 2019 zostały włączone do systemu dystrybucji Schleuniger © TechSpeed
Z rosnącą przyjemnością przyglądamy się też rozwojowi polskiej firmy TechSpeed, która na koniec marca pochwaliła się planami budowy centrum B&R, wspartego dotacją UE. W kwietniu o planach budowy centrum B&R i zakładu produkującego światłowody poinformowała kolejna polska firma, IPT Fiber.
Od kwietnia 2020 zaczęliśmy prezentować i omawiać sprawozdania finansowe za rok 2020 wybranych firm z sektora produkcji wiązek. Większość z nich niestety odnotowała spadek produkcji i ograniczała zatrudnienie, co oczywiście było skutkiem światowej pandemii oraz słabości przemysłu motoryzacyjnego. Liczne były i są doniesienia o zwolnieniach czy przenoszeniu produkcji do innych krajów. Jednak, w zalewie niezbyt optymistycznych informacji, były też i wyjątki: na przykład Kyungshin Cable odnotował czterokrotny wzrost przychodów a obroty El-Cab sięgnęły pułapu 200 mln PLN. A były też zakłady, które poszły kompletnie pod prąd: produkując nieomal wyłącznie dla motoryzacji SEWS-Cabind zwiększył obrót o 7%.
W ubiegłym tygodniu dowiedzieliśmy się niestety o zamknięciu polskiego zakładu KES Poland, założonego niespełna 3 lata temu.