Wiązki

Sektor produkcji wiązek w Polsce 2023

Mniejsze firmy z branży produkcji wiązek, o wyższej specjalizacji i mniejszych seriach, czują się w Polsce całkiem dobrze. Jednak giganty związane z motoryzacją często szukają rozwiązań poza Polską.

© tek.info.pl

Koniecznie przeczytaj zanim przejdziesz dalej

Z przyjemnością prezentujemy kolejne, czwarte już wydanie naszego raportu Sektor produkcji wiązek w Polsce 2023. Jego zasadniczą częścią jest lista największych przedsiębiorstw ułożona według przychodów osiągniętych przez poszczególne firmy w roku 2022. Zanim jednak przejdziesz do lektury dalszej części raportu, musisz zdawać sobie w pełni sprawę z kilku faktów.

Wyjątki 

Niezwykle ważnym wyjątkiem w tym roku jest zajmujący pierwszą pozycję w tabeli PKC Group Poland Sp. z o.o. Podawane przez nas obroty i wyniki finansowe dotyczą okresu 15 miesięcy (od 1 stycznia 2022 do 31 marca 2023), a więc są zawyżone w stosunku do innych. Prawdopodobnie, korygując obroty do ostatnich 12 miesięcy, PKC Group nie prześcignęłoby w tym roku odwiecznego lidera rankingu, SE Bordnetze.   

Ważnym faktem jest to, iż najczęściej rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Jednak w przypadku spółek z rodowodem japońskim oraz anglosaskim rok obrotowy często zaczyna się 1 kwietnia i kończy 31 marca - jest kilka takich firm na liście.

Jedna z największych polskich wiązkowi, Starpol II, prowadzi działalność w dwóch ważnych jednak bardzo odległych od siebie dziedzinach: produkcji metalowej i produkcji wiązek. W swoich sprawozdaniach firma osobno podaje wielkość sprzedaży w obu dziedzinach, dzięki czemu byliśmy w stanie w raporcie ująć obroty Starpol II uzyskiwane jedynie z produkcji wiązek (nie znamy jednak wyników finansowych tylko z tej działalności).

Lista nieobecności

Raport w zasadniczej jego części oparty jest o sprawozdania finansowe, składane przez firmy do Krajowego Rejestru Sądowego. Obowiązek składania sprawozdań finansowych mają jedynie spółki z o.o. i akcyjne, tak więc w konsekwencji nie uwzględniamy tych firm, które prowadzone są w formie wpisu do ewidencji oraz spółek osobowych.

Jednak pomimo takiego obowiązku, część firm nie składa sprawozdań finansowych w wymaganym terminie i właściwie w każdej edycji naszego rankingu nie uwzględniamy kilku ważnych firm w tego właśnie powodu. Na dzień dzisiejszy sprawozdań do KRS nie złożyły następujące firmy (w nawiasie podajemy wartość obrotów za poprzedni rok obrotowy):

  • PAS Polska Sp. z o.o. (256.6 mln PLN)
  • Yazaki Automotive Products Poland Sp. z o.o. (115.5 mln PLN, okres 12 miesięcy do 31.03.2022)
  • Plati Polska Sp. z o.o. (86.2 mln PLN)

 

Kończąc akapit o wielkich nieobecnych należy też wymienić te firmy, które prowadzą działalność produkcji wiązek nie wydzielając jej w osobne firmy, ani nie podając osobno wielkości sprzedaży wiązek w swoich sprawozdaniach. Dwóch największych nieobecnych to zakład Aptiv w Jeleśni oraz  oddział Lear w Mielcu – w dalszej części raportu poświęcamy im sporo uwagi, sądząc bowiem po wielkości zatrudnienia, byłyby to prawdopodobnie jedne z największych firm w naszym zestawieniu. Należy też wspomnieć firmy Amica z Wronek oraz AC SA z Białegostoku, które prowadzą produkcje wiązek na sporą skalę, ponadto wiele firm produkujacych szafy rozdzielcze równiez świadczy usługi produkcji wiązek.  

 

Koncern Lear w Polsce jest coraz bliżej związany z elektroniką motoryzacyjną: 28 lutego 2022 spółka Lear Corporation Poland II sp. z o.o. przejęła od Kongsberg dwa zakłady produkcyjne w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa w Pruszkowie oraz Brześciu. Lear Corporation sfinalizował przejęcie zasadniczo całej jednostki biznesowej Kongsberg Automotive Interior Comfort Systems (ICS). W Pruszkowie od lat produkowane były rozwiązania termiczne i poprawiające komfort pasażerów, takie jak ogrzewanie i wentylacja foteli oraz masaż i wsparcie lędźwiowe.

Lear Mielec

Koncern Lear Corporation zajmuje 186 miejsce na liście Fortune 500, a swoją obecność w Polsce prowadzi w ramach spółki Lear Corporation Poland II Sp. z o.o. Lear jest największym pracodawcą wśród dostawców w branży motoryzacyjnej w Polsce i w 8 zakładach 3 centrach B&R oraz zatrudnia obecnie ok. 10.000 pracowników. Siedziba firmy znajduje się w Tychach (mieszczą się tam dwie jednostki organizacyjne firmy) i posiada  oddziały w Mielcu (kompletne wiązki przewodów elektrycznych), Bieruniu, Jarosławiu oraz w Legnickim Polu. W roku 2022 obroty koncernu w Polsce wyniosły 3 mld PLN, zwiększając się w jeden tylko rok o - bagatela - niemal okrągły 1 miliard PLN. Działalność Lear w Polsce skupiona jest na trzech obszarach: produkcja siedzeń samochodowych, systemów elektrycznych i elektronicznych oraz produkcja systemów komfortu.

Specjalizujący się w produkcji wiązek elektrycznych do samochodów osobowych Oddział w Mielcu jest najdłużej funkcjonującym zakładem Lear w Polsce, uruchomiono go jeszcze w roku 1997. Jako jedyna z jednostek Lear Corporation Poland należy do Dywizji Elektrycznej i obecnie w oddziale pracuje 1.800 osób.

Aptiv o/Jeleśnia

Zakład produkcyjny Aptiv w Jeleśni zajmuje łącznie 15.884 m2 z czego 8 577 m2 przypada na halę produkcyjną. Fabryka w Jeleśni produkuje części dla przemysłu motoryzacyjnego do pierwszej zabudowy oraz części zamienne i składa się z trzech głównych wydziałów: produkcji wiązek elektrycznych, produkcji kabla oraz produkcji modułów optycznych. Głównymi odbiorcami są Stellantis (dawniej FIAT Auto Poland), Volvo Trucks, VW Skoda oraz Siemens Medical. Zakład w Jeleśni jest również dostawcą wyrobów części zamiennych do modeli takich marek jak Skoda, Daimler, Fiat, Opel, Audi, BMW, Peugeot i Renault. W zakładzie w Jeleśni produkowane są wiązki dla modeli Volvo Truck Diesel oraz Electric, Skoda Scala i Kamiq, Fiat 500 i Lancii Y, dodatkowo część produkcji jest realizowana przez podwykonawcę ZEM Ełk Sp. z o.o., stanowiącego zintegrowanego dostawcę Aptiv. W związku z planowanymi zmianami dotyczącymi koncentracji rozwoju produkcji w Jeleśni na wiązkach do pojazdów elektrycznych, zakładano stopniowe wygaszanie produkcji u podwykonawcy w latach 2021/2022, jednakże ze względu na wojnę na Ukrainie obecna strategia firmy Aptiv zakłada dalszą kontynuację współpracy z ZEM w zakresie montażu wiązek elektrycznych.

Zakład w Jeleśni rozwija także produkcję przewodów do pojazdów elektrycznych, co skutkuje stopniowym zwiększeniem powierzchni produkcyjnej pod te projekty. Od 2018 roku w Żywcu, w wynajmowanej hali, o powierzchni 4 666 m2, produkowane są wiązki do samochodów elektrycznych Volvo Truck. W połowie 2022 roku zgodnie z planem nastąpiło przeniesienie produkcji Volvo SPA do Zakładu w Serbii. Również projekt VW ID Buzz zgodnie z planem, po jego uruchomieniu w Polsce, został przetransferowany pod koniec 2022 roku do fabryki w Inneu w Rumunii gdzie jest kontynuowany. Decyzja jest związana z pozyskaniem powierzchni pod kolejne projekty.

Przeciętne zatrudnienie dla wszystkich lokalizacji należących do Oddziału w Jeleśni, w 2022 roku wynosiło 1.619 osób, w tym pracownicy bezpośrednio produkcyjni 1 381 osoby. Zakład jest światowym liderem Aptiv we wdrożeniu i produkcji instalacji elektrycznej do samochodów oraz produkcji podzespołów tj. przewodów elektrycznych i modułów optycznych.

W porównaniu z budżetem na rok 2022 w Oddziale nastąpił wzrost planowanej produkcji. Miało to związek ze wzrostem zamówień ze strony klienta Volvo Truck, oraz nowymi uruchomieniami. Główny jednak wpływ na zmianę sytuacji w 2022 roku miała konieczność zabezpieczenia ciągłości dostaw do klientów poprzez podwojenie zdolności produkcyjnych dla klienta Stellantis (Fiat 500 oraz Lancia) u podwykonawcy ZEM Ełk. W związku z kryzysem na Ukrainie podjęto także decyzję we współpracy z klientem VW o przeniesieniu części produkcji dla modelu Skoda Scala i Kamiq do zakładu w Jeleśni, jednakże przy dalszej kontynuacji części produkcji u podwykonawcy na Ukrainie.

Strona: 1/5
Następna