Wiązki

Aptiv w Jeleśni ma nowe kontrakty

Zapowiadana przed rokiem transformacja zakładu Aptiv w Jeleśni przynosi rezultaty: zlecenia od producentów pojazdów elektrycznych napędzają obecnie rozwój oddziału.

© Facebook

Zakład produkcyjny koncernu Aptiv w Jeleśni, który przynależy do dywizji segmentu Architektury Elektrycznej i Elektronicznej, zajmuje łącznie powierzchnię 15.9 tys m2, z czego 8.6 tys m2 przypada na halę produkcyjną, 3.8 m2 na magazyn a 3.5 tys m2 na dział techniczny i administrację. 

Fabryka w Jeleśni produkuje części dla przemysłu motoryzacyjnego do pierwszej zabudowy oraz części zamienne i składa się z trzech głównych wydziałów: produkcji wiązek elektrycznych, produkcji kabla oraz produkcji modułów optycznych. Głównymi odbiorcami są Stellantis (dawniej FIAT Auto Poland), Volvo Trucks, VW Skoda oraz Siemens Medical. W zakładzie w Jeleśni produkowane są wiązki dla modeli Volvo Truck Diesel oraz Electric, Skoda Scala i Kamiq, Fiat 500 i Lancii Y.

Część produkcji jest realizowana przez podwykonawcę ZEM Ełk Sp. z o.o., stanowiącego zintegrowanego dostawcę Aptiv. W związku z planowanymi zmianami dotyczącymi koncentracji rozwoju produkcji w Jeleśni na wiązkach do pojazdów elektrycznych, zakładano stopniowe wygaszanie produkcji u podwykonawcy w latach 2021/2022, jednakże ze względu na wojnę na Ukrainie obecna strategia firmy Aptiv zakłada dalszą kontynuację współpracy z ZEM w zakresie montażu wiązek elektrycznych. 

Zakład w Jeleśni rozwija także produkcję przewodów do pojazdów elektrycznych, co skutkuje stopniowym zwiększeniem powierzchni produkcyjnej pod te projekty. Od 2018 roku w Żywcu, w wynajmowanej hali, o powierzchni 4.666 m2, produkowane są wiązki do samochodów elektrycznych Volvo Truck.

W połowie 2022 roku zgodnie z planem nastąpiło przeniesienie Aptiv Services Poland S.A. produkcji Volvo SPA do Zakładu w Serbii. Również projekt VW ID Buzz zgodnie z planem, po jego uruchomieniu w Polsce, został przetransferowany pod koniec 2022 roku do fabryki w Inneu w Rumunii gdzie jest kontynuowany. Decyzja jest związana z pozyskaniem powierzchni pod kolejne projekty. 

Przeciętne zatrudnienie dla wszystkich lokalizacji należących do Oddziału w Jeleśni, w 2022 roku wynosiło 1.619 osób, w tym pracownicy bezpośrednio produkcyjni 1 381 osoby. Zakład jest światowym liderem Aptiv we wdrożeniu i produkcji instalacji elektrycznej do samochodów oraz produkcji podzespołów tj. przewodów elektrycznych i modułów optycznych. 

W porównaniu z budżetem na rok 2022 w Oddziale nastąpił wzrost planowanej produkcji. Miało to związek ze wzrostem zamówień ze strony klienta Volvo Truck, oraz nowymi uruchomieniami. Główny jednak wpływ na zmianę sytuacji w 2022 roku miała konieczność zabezpieczenia ciągłości dostaw do klientów poprzez podwojenie zdolności produkcyjnych dla klienta Stellantis (Fiat 500 oraz Lancia) u podwykonawcy ZEM Ełk. W związku z kryzysem na Ukrainie podjęto także decyzję we współpracy z klientem VW o przeniesieniu części produkcji dla modelu Skoda Scala i Kamiq do zakładu w Jeleśni, jednakże przy dalszej kontynuacji części produkcji u podwykonawcy na Ukrainie. W 2023 roku zakład w Jeleśni będzie kontynuował produkcję na obecnych projektach, przy zwiększonym udziale Volvo Electric oraz przewodów do samochodów elektrycznych, a w zakładzie w Żywcu planowana jest w przyszłości także produkcja wiązek do samochodów elektrycznych nowych odbiorców.

Zapraszamy 15 września 2023 na TEK.day Gdańsk, zapisz się już dziś!