Wiązki

Raport: sektor produkcji wiązek w Polsce 2022

Rok 2021 przyniósł zdecydowane odrócenie trendu: na 33 obserwowane przez nas spółki, aż 31 odnotowało wzrost. W ubiegłym roku obraz był o wiele bardziej pesymistyczny, a spośród 29 badanych firm, spadek odnotowało aż 20.


Wielcy nieobecni

Mielec E-Systems | Lear Corporation Poland

© Lear

Lear Mielec

Koncern Lear Corporation zajmuje 147 miejsce na liście Fortune 500, a swoją obecność w Polsce prowadzi w ramach spółki Lear Corporation Poland II Sp. z o.o. Lear jest największym pracodawcą wśród dostawców w branży motoryzacyjnej w Polsce i zatrudnia obecnie ok. 10 000 pracowników. Siedziba firmy znajduje się w Tychach (mieszczą się tam dwie jednostki organizacyjne firmy) i posiada oddziały w Mielcu (kompletne wiązki przewodów elektrycznych), Bieruniu, Jarosławiu oraz w Legnickim Polu.

Oddział w Mielcu jest najdłużej funkcjonującym zakładem Lear w Polsce, uruchomiono go jeszcze w roku 1997. Jako jedyna z jednostek Lear Corporation Poland należy do Dywizji Elektrycznej i produkowane są w niej wiązki elektryczne do samochodów osobowych. Obecnie w oddziale pracuje 1.800 osób.

Koncern Lear w Polsce jest coraz bliżej związany z elektroniką motoryzacyjną: 28 lutego 2022 Spólka Lear Corporation Poland II sp. z o.o. przejęła od Kongsberg dwa zakłady produkcyjne w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa w Pruszkowie oraz Brześciu. Lear Corporation sfinalizował przejęcie zasadniczo całej jednostki biznesowej Kongsberg Automotive Interior Comfort Systems (ICS). W Pruszkowie od lat produkowane były rozwiązania termiczne i poprawiające komfort pasażerów, takie jak ogrzewanie i wentylacja foteli oraz masaż i wsparcie lędźwiowe.

Zakład Aptiv w Jeleśni © Żywiecka Kronika Beskidzka

Aptiv o/Jeleśnia

Zakład produkcyjny w Jeleśni, który przynależy do dywizji Architektury Elektrycznej i Elektronicznej koncernu Aptiv, zajmuje łącznie 15.884 m2 z tego 8.577 m2 przypada na halę produkcyjną, 3.812 m2 na magazyn oraz 3.495 m2 na dział techniczny i administrację. Fabryka w Jeleśni składa się ona z trzech głównych wydziałów: p rodukcji wiązek elektrycznych, produkcji kabla oraz produkcji modułów optycznych. Głównymi odbiorcami są Stellantis (dawniej FIAT Auto Poland), Volvo Trucks, Volvo Car oraz Siemens Medical. Zakład w Jeleśni jest również dostawcą wyrobów części zamiennych (do czego Aptiv jest zobowiązane wieloletnimi umowami po zakończeniu produkcji seryjnej) do modeli takich marek jak: Skoda, Daimler, Fiat, Opel, Audi, BMW, Peugeot i Renault. W zakładzie w Jeleśni produkowane są wiązki dla modeli Fiata 500, Lancii oraz Volvo Truck, a część tej produkcji jest realizowana przez podwykonawcę ZEM Ełk Sp. z o.o., stanowiącego zintegrowanego dostawcę Aptiv.

Od 2018 roku w Żywcu, w wynajmowanej hali, o powierzchni 4 666 m2, produkowane są wiązki do samochodów elektrycznych marki Volvo Cars. W 2020 r. została tam również uruchomiona produkcja wiązek wysokonapięciowych dla Fiata BEV, która następnie zgodnie z wcześniejszymi planami firmy, została przetransferowana do docelowego zakładu produkcyjnego w Serbii gdzie jest obecnie kontynuowana. W latach 2021/2022 do katalogu produkowanych wiązek do samochodów elektrycznych doszły kolejne marki, takie jak Volkswagen (ID BUZZ) oraz Volvo Truck Electric. W połowie 2022 roku produkcja wiązek dla klienta Volvo Car została przeniesiona, zgodnie ze wcześniejszą strategią do zakładu Aptiv w Serbii.

Przeciętne zatrudnienie dla wszystkich lokalizacji należących do oddziału Aptiv w Jeleśni, wynosiło w 2021 roku 1.946 osób, w tym 1.682 pracowników bezpośrednio produkcyjnych.

Poprzednia
Strona: 2/6
Następna