Polska

Polski zakład Kimball Electronics gotowy na ekspansję

Przeczytajcie krótką relację z konferencji prasowej Kimball Electronics Poland, dotyczącej rozszerzenia działalności w Polsce.

© Kimball Electronics Poland

Kimball Electronics zorganizował wczoraj konferencję on-line, poświęconą rozbudowie poznańskiego zakładu. Kimball Electronics Poland to jedna z największych firm przemysłu elektronicznego w Polsce. Według ostatnich opublikowanych danych finansowych za rok obrotowy, obejmujący okres od 1 lipca 2021 roku do 30 czerwca 2022, firma osiągnęła przychody ze sprzedaży na poziomie 976.7 mln PLN (rok wcześniej było to 1 038.6 mln PLN). Przypomnijmy, że nowa hala została otwarta na początku lipca 2022, a jej szacowany koszt to około 8 mln USD. W wyniku inwestycji powierzchnia produkcyjna zakładu została powiększona o około 40% - według danych z prezentacji jej powierzchnia produkcyjna nowej hali to 2.300 m2. Nowa hala wyposażona jest systemy kontroli temperatury i wilgotności, zachowuje poziom czystości zgodny z ISO9.

- Całe 2.300 m2 nowej powierzchni produkcyjnej jest wciąż dostępna pod potrzeby nowych projektów. Rozbudowa miała miejsce bardzo niedawno, zakończyliśmy ją w lipcu 2023, jednocześnie nasza poprzednia hala nie była wówczas w pełni wykorzystana i najpierw dopełniliśmy nasz poprzedni budynek – powiedział Bartosz Błaszkowski, General Manager Kimball Electronics Poland.

- Kluczowym zasobem niezbędnym do realizacji założonego wzrostu jest nasz zespół i najlepszym sposobem na zachowanie tego kluczowego aktywa firmy jest dbałość o pracowników. Ludzie są naszym kluczowym atutem, poświęcamy dużo uwagi w jaki sposób traktujemy naszych ludzi i w jaki sposób tworzą oni nasz zespół  - dodaje Bartosz Błaszkowski. Obecnie firma zatrudnia ponad 1.000 osób, w tym ponad 200 inżynierów. – Rynek pracy w Poznaniu – a w szerszej perspektywie w Wielkopolsce – nie jest najłatwiejszy, jednak stan ten utrzymuje się już od lat i potrafimy sobie z tym poradzić.

Ciekawym aspektem wczorajszej prezentacji był wykres, ukazujący strukturę klientów według okresu trwania współpracy z Kimball. Firma w skali globalnej obsługuje 65 klientów, w tym aż 31 od 10 lat lub dłużej (współpraca z 22 klientami trwa 5-10 lat, kolejnych 12 to nowi klienci, ze ‘stażem’ do 5 lat). Co więcej, owych 31 najstarszych klientów generuje aż 76% przychodów (dane za rok finansowy 2023).  

Jak pisaliśmy na łamach tek.info.pl, Kimball specjalizuje się w obsłudze trzech segmentów rynku: automotive (45.8% sprzedaży w 2023), medycyna (27.6%) oraz elektronika przemysłowa (26.6%). W ostatnim roku najwyższym wzrostem mógł pochwalić się kluczowy dla firmy sektor motoryzacyjny – obroty w tym obszarze wzrosły o 41%. Firma nie planuje też ekspansji w innych segmentach, o czym jasno mówi Bartosz Błaszkowski: - Nie, nie mamy zamiaru wchodzić w nowe obszary rynku. Jesteśmy w pełni zaangażowani w sektory motoryzacji, medycyny i elektroniki przemysłowej, które stanowią  nasze główne rynki zbytu.

Steven Korn, CEO Kimball Electronics Group, odpowiedział natomiast na pytanie, dlaczego Kimball zdecydował się na rozbudowę w Polsce, a nie np. w Rumunii: - Przede wszystkim, dostępna powierzchni produkcyjna w Polsce definitywnie była na wyczerpaniu, a z drugiej strony, mamy kilku klientów obsługiwanych w polskim zakładzie, którzy chcieliby rozwijać z nami współpracę. Inną kwestią jest to, całkowity koszt produkcji w Rumunii i w Polsce jest niemal taki sam, mimo iż 7-8 lat temu znacznie się różnił, teraz pozostaje na bardzo zbliżonym poziomie. 

© Kimball Electronics