Nowa fabryka autobusów wodorowych w Świdniku
Zakończyła się budowa nowoczesnej fabryki autobusów wodorowych w Świdniku. Inwestycja realizowana była przez PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, spółkę, w której udziały posiada Grupa Polsat Plus. Całkowita wartość projektu wyniosła 87 mln PLN.
© Materiały Prasowe
Zakończyła się budowa fabryki autobusów wodorowych w Świdniku, która realizowana była przez PAK PCE Polski Autobus Wodorowy. Jest to spółka zależna od PAK-Polska Czysta Energia, z udziałami Grupy Polsat Plus (50,5%) oraz ZE PAK (49,5%). Obie firmy są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych. Fabryka wyposażona jest w nowoczesne instalacje i urządzenia niezbędne do produkcji autobusów wodorowych modelu NesoBus.
Projekt o wartości 87 mln PLN netto, został dofinansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej kwotą do 50 mln PLN finansowania dłużnego na preferencyjnych warunkach. Dodatkowo inwestor otrzymał 10 mln PLN premii innowacyjnej, z możliwością umorzenia do 25% kapitału pożyczki. Wykonawcą fabryki był Mostostal Puławy, który otrzymał za swoje usługi 73 mln PLN netto. - Preferencyjne finansowanie przyznane spółce z NFOŚiGW stanowiło nieco mniej niż 50 proc. zakładanych kosztów realizacji całej inwestycji, łącznie z jej wyposażeniem. - mówi Tomasz Matwiejczuk, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej i rzecznik prasowy Grupy Polsat Plus.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Grupę Polsat Plus do PAP Biznes, obecnie trwa proces przenoszenia linii produkcyjnej NesoBus, modelu autobusu wodorowego opracowanego przez PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, do nowej lokalizacji w Świdniku. Zdolność produkcyjna nowego zakładu to 100 autobusów wodorowych rocznie.
PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy zawarł umowę z Urzędem Miasta Rybnik na dostawę 20 autobusów wodorowych, za 3 mln PLN za pojazd oraz wygrał przetarg prowadzony przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje na dzierżawę 10 autobusów NesoBus przez 10 lat. Przetarg, który obejmował pełną obsługę serwisową i dostawy zielonego wodoru, opiewał na 172 mln PLN. W rywalizacji o kontrakt wzięły udział również takie firmy jak Solaris Bus & Coach, PKO Leasing, Pekao Leasing, Orlen, Santander Leasing i Santander Bank Polska.
Warto zaznaczyć, że spośród czterech polskich producentów autobusów elektrycznych z napędem wodorowym, tylko PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy specjalizuje się wyłącznie w produkcji pojazdów tego typu. Pozostali producenci, tacy jak Solaris Bus & Coach i Autosan, oferują zarówno pojazdy elektryczne, wodorowe, jak i spalinowe, podczas gdy ARP E-Vehicles specjalizuje się w pojazdach wodorowych i elektrycznych.
Z raportu kwartalnego Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i firmy doradczej KPMG wynika, że w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku w Polsce wyprodukowano łącznie 3691 autobusów. Autobusy z napędem wodorowym, które wygrały przetargi, stanowiły nieco ponad 1% tej liczby.
Przychody Grupy Polsat Plus, w tym wyniki konsolidacyjne Grupy PAK-PCE, odpowiedzialnej za sektor zielonej energii (w skład której wchodzą PAK-PCE Fotowoltaika, PAK-PCE Stacje H2, PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy), wzrosły w trzecim kwartale bieżącego roku o 5,6%, osiągając niemal 3,5 mld PLN. Skorygowany zysk EBITDA wyniósł 775 mln PLN. Spółka nie ujawniła dokładnych przychodów ze sprzedaży NesoBusów. Z danych Krajowego Rejestru Sądowego wynika, że w 2022 roku, kiedy PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy nie generował jeszcze przychodów ze sprzedaży autobusów, a jedynie z mniejszych zleceń od zewnętrznych firm, przychody ze sprzedaży wyniosły 0,04 mln PLN, a strata netto osiągnęła 5,72 mln PLN.
Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 14 marca 2024. Zapisz się już dziś!
© tek.info.pl