Ostry spór z SK Innovation i LG Energy Solutions w rolach głównych
Argumenty LG przeważyły: amerykański sąd ukarał SK Innovation 10-letnim zakaże eksportu do USA. Obie firmy mają swoje zakłady Polsce - jak ułoży się ich współpraca?
© SKI
W październiku 2020 SKI zapowiedziała podwojenie mocy produkcyjnych w zakładzie w Dąbrowie Górniczej (przeczytaj cały artykuł).
W kwietniu 2019 roku firma LG Chem (poprzednik prawny LG Energy Solutions) i jej jednostka produkcyjna z USA złożyły skargę do Komisji Handlu Międzynarodowego (ITC), oskarżając SK Innovation i SK Battery America o kradzież tajemnic handlowych poprzez zatrudnienie dziesiątek inżynierów, pracowników produkcyjnych i kluczowych managerów.
LG Energy Solution chyba nie mogłoby już ostrzej pisać o praktykach SKI w dzisiejszym oświadczeniu: ‘Korzystając ze skradzionej technologii LG Energy Solution, firma SKI w nieuprawniony sposób pozyskała lukratywne, sięgające miliardów USD kontrakty z amerykańskimi producentami samochodów oraz negocjowała dotacje i zachęty ze strony władz stanowych i lokalnych do budowy nowego zakładu produkcyjnego w Georgii. Nowa fabryka SKI w Georgii polegałaby na skradzionych tajemnicach handlowych LG Energy Solution, a orzeczenie ITC definitywnie zakazało używania sprzeniewierzonej technologii LG Energy Solution‘.
Powołując się na dowody wykazujące na to, że SKI celowo i na dużą skalę niszczyła dowody kradzieży tajemnicy handlowej, sędzia prawa administracyjnego wydał wstępne postanowienie na korzyść LG Chem w lutym 2020 roku. W dniu wczorajszym amerykańska Komisja Handlu Międzynarodowego (ITC) ostatecznie zdecydowała, że SK Innovation jest winny kradzieży tajemnic handlowych LG Chem. W związku z tym nie będzie mógł przez 10 lat eksportować, produkować ani sprzedawać w USA swoich akumulatorów do aut elektrycznych. Komisja postanowiła jednak – aby w efekcie sporu nie ucierpiały interesy innych firm - że spółka będzie mogła realizować zawarte dotychczas kontrakty eksportowe w USA z Ford Motor i Volkswagenem. ITC zezwoliła na kontynuację programu Ford F-150 Electric przez 4 lata, a programu Volkswagen ID.4 (MEB) przez 2 lata, aby dać obu firmom czas na znalezienie nowych dostawców.
SK Innovation będzie mógł także dokończyć budowę dwóch fabryk akumulatorów w stanie Georgia, w które inwestuje prawie 3 mld USD.
‘W odpowiedzi na decyzję ITC, SK Innovation niezwłocznie rozpocznie rozmowy z naszymi klientami, Ford Motor Company i Volkswagen. Mamy poważne obawy co do komercyjnych i operacyjnych konsekwencji tej decyzji dla przyszłości naszego zakładu akumulatorów do pojazdów elektrycznych w Commerce w stanie Georgia, który ma wkrótce zatrudnić 2600 osób’ pisze SKI.