Wiązki

Przychody Leoni w Polsce zmniejszyły się o 11%

Leoni to jeden z największych producentów wiązek w Polsce, którego przychody w Polsce ponownie przekroczyły miliard złotych.

Produkcja Leoni w dużej mierze kierowana jest do sektora motoryzacyjnego, a jak powszechnie wiadomo, jest to branża która najbardziej ucierpiała podczas pandemii. Trudności przyniósł zwłaszcza przełom pierwszego i drugiego kwartału 2020 roku, kiedy to jak czytamy w sprawozdaniu Leoni: ‘OEM-y branży motoryzacyjnej zadecydowały pod koniec pierwszego kwartału o zamknięciu swoich fabryk ze względów bezpieczeństwa, co w konsekwencji spowodowało spadek zamówień klientów Spółki nawet o 60% w stosunku do planowanych wielkości’. W efekcie, spółka została zmuszona do tymczasowego zamrożenia działalności, wstrzymała inwestycje, odwoływano i/lub przesuwano zakupy materiałowe, minimalizowano poziomy zapasów, także czas pracy pracowników został zredukowany. Generalnie, Leoni walczył o utrzymanie stanu zatrudnienia, dostosowując własne zasoby i pozyskując możliwie duże wsparcie z tarczy pomocowej. Dalej było już tylko lepiej: ‘W sierpniu rynek motoryzacyjny gwałtownie odbił, zamówienia klientów zaczęły wzrastać tak niespodziewanie i nagle jak kilka miesięcy wcześniej spadły. Spółka musiała niezwłocznie dostosować swoje zasoby do zmieniających się okoliczności’ czytamy w dalszej części sprawozdania zarządu za rok 2020. I faktycznie: średni stan zatrudnienia w roku 2020 wyniósł 489 osób, niewiele mniej w porównaniu do roku 2019, kiedy to zatrudnienie wyniosło 507 osób.

© Leoni

W warunkach tak niestabilnego jak opisano to wcześniej rynku trudno jest dokonać jakiejkolwiek oceny obrotów i wyników finansowych. Odnotujmy więc jedynie: przychody Leoni za rok 2020 wyniosły 1.022 mln PLN, czyli o około 11% mniej niż w roku 2019, kiedy to obroty ukształtowały się na poziomie 1.148 mln PLN. Spółka produkuje głównie na potrzeby grupy kapitałowej: w roku 2020 56.0% przychodów zostało zrealizowanych we współpracy z jednostką dominującą (Leoni AG) lub innymi spółkami grupy.

Pokazywanie zysków w Polsce i płacenie u nas podatków jest integralną częścią strategii Leoni, chociaż … trochę narzeka (każdy kto prowadzi choćby najmniejszą firmę zrozumie jednak to narzekanie): ‘Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób prawnych, fizycznych czy składek na ubezpieczenia społeczne podlegają częstym zmianom […] Obowiązujące przepisy zawierają również niejasności, które powodują różnice w opiniach co do interpretacji prawnej przepisów podatkowych, zarówno między organami państwowymi, jak i między organami państwowymi i przedsiębiorstwami. Rozliczenia podatkowe […] mogą być przedmiotem kontroli organów, które uprawnione są do nakładania wysokich kar, a ustalone w wyniku kontroli dodatkowe kwoty zobowiązań muszą zostać wpłacone wraz z wysokimi odsetkami. Zjawiska te powodują, że ryzyko podatkowe w Polsce jest wyższe niż istniejące zwykle w krajach o rozwiniętym systemie podatkowym’.

Leoni od lat pokazuje w Polsce całkiem spore zyski. Zysk operacyjny wypracowany w roku 2020 znajdował się na bardzo zbliżonym poziomie do roku 2019: w obu okresach było to 25.8 mln PLN (rentowność operacyjna wyniosła 2.5%, w latach 2018-2019 wynosiła 2.0% oraz 2.2%). Nieco tylko gorzej wypadł zysk netto: spadł z 19.2 mln PLN w roku 2019 do 18.5 mln PLN w ostatnim okresie obrachunkowym. Leoni dzielnie płaci podatki w Polsce (patrz ramka) i zawarła nawet stosowne porozumienie ze swoją spóką-matką: w ubiegłym roku spółka wystąpiła do Ministerstwa Finansów z wnioskiem o zawarcie uprzedniego porozumienia cenowego na lata 2020-2024 dla całości swoich produktów kablowych, które gwarantuje spółce przeniesienie całego ryzyka biznesowego na niemiecka spółkę LEONI Kabel GmbH przy zachowaniu dla strony polskiej odpowiedniej rynkowej marży zyskowności.

Inwestycje 2020/2021

Wydatki inwestycyjne w roku 2020 w istotnej części zostały zamrożone. Niemniej jednak, udało się przeprowadzić kilka istotnych projektów, w tym wykonano kolejny etap modernizacji stacji niskiego napięcia, rozpoczęto dostosowanie infrastruktury fabryki oraz rozmieszczenia maszyn na potrzeby instalacji nowych linii produkcyjnych i uruchomienia nowych procesów, zainstalowano generator energii oraz wymieniono oświetlenie w obszarze magazynu oraz stacji filtrującej.

Zgodnie ze średniookresową strategią w roku 2021 spółka skupi się w szczególności na rozwoju mocy produkcyjnych i sprzedaży produktów przeznaczonych dla segmentu aut elektrycznych (EVC), a także tych z portfolio kabli nie-PCV oraz akumulatorowych. Najważniejsze plany inwestycyjne w roku 2021 to zakup, instalacja i uruchomienie dwóch linii produkcyjnych w obszarze produkcji kabli i maszyny do produkcji skrętek kablowych pod potrzeby EVC. Ponadto firma planuje upgrade systemu ERP i zastąpienie przestarzałego systemu (Navision) nową wersją (Business Central).