Obroty PKC Group Poland (Starachowice) spadły o 18%
Od trzech lat wielkość brotów PKC Group Poland (Starachowice) spada, jednak wyniki finansowe firmy rosną jak na drożdżach.
Rozwój rodziny produktów SPG (Special Product Group) to kierunek obrany jako przyszłościowy dla zakładu w Starachowicach, głównie ze względu na duże doświadczenie pracowników, co pozwala przy obecnych zasobach personalnych obsługiwać wielu mniejszych klientów. Główny nacisk Spółka kładzie na projekty BUS klientów Scania, Volvo, Daimler oraz MAN. Do tego unikalne techniki produkcji dla wiązek silnikowych powodują duże zainteresowanie i zamówienia czołowych klientów w biznesie Truck. Przyszłość to również produkcja wiązek wysokonapięciowych HV dla czołowych producentów takich jak Daimler i MAN.
Spółka pozyskała w 2020 roku nowe projekty dla klientów SPG jak Solaris, Caterpillar czy dodatkowy projekt Scania NBA Bus, których produkcja zlokalizowana została w zakładzie w Starachowicach. Jednocześnie spółka wygrała przetargi na nowe projekty firm Daimler Truck, Volvo HT i Renault Truck, których produkcję zakontraktowano w zakładzie produkcyjnym Grupy PKC zlokalizowanym w Serbii. Dział NPI brał udział w uruchamianiu w 2020 roku pierwszej fazy prototypów wiązek DAF Engine MY24 - obecnie trwa budowa wiązek z drugiej fazy i istnieje duże prawdopodobieństwo uzyskania nominacji do tego projektu.
Zyski PKC Starachowice w latach 2018-2019 rosną ...
... jednak sama sprzedaż w tym samym okresie wciąż maleje.
W roku 2020 kontynuowano również kolejne fazy uruchomienia produkcji rozpoczęte już w roku 2019 dla klienta Volvo w ramach projektu MT C2F. Wszystkie etapy uruchomienia tego projektu nadzorowane były podczas audytów klienta przeprowadzanych w PKC Starachowice. Ponadto w ramach optymalizacji portfolio produkcyjnego przetransferowano z zakładu PKC w Serbii do zakładu PKC Starachowice produkcję wiązek MAN z zakresów: Door, Roof and Floor, Headlight, Steering oraz moduły wiązkowe w ramach projektu Volvo MT C2F. W tym roku uruchomiono również produkcję dla nowego klienta – producenta autobusów Solaris.
Przychody netto ze sprzedaży w roku 2020 były niższe ponad 18% niż w 2019 roku i wyniosły 538.7 mln PLN wobec 661.8 mln PLN w roku ubiegłym. Zadecydował II kwartał: pod koniec marca 2020 roku spółka odnotowała wyraźny spadek sprzedaży i anulowanie większości zamówień klientów na miesiąc kwiecień a spadek produkcji w całym kwartale rok do roku wyniósł rekordowe -47%. O skali spadku działalności zakładu świadczy fakt, iż w kwietniu operacje produkcyjne spadły do ok. 10% normalnego poziomu.
Spółka z roku na rok uzyskuje coraz lepsze wyniki finansowe - szczegóły dotyczące wuelkości przychodów i zysków w latach 2018-2020 znajdziecie w ramce obok.
W roku 2020 Spółka zainwestowała w Starachowicach w rzeczowe aktywa trwałe ponad 3.1 mln PLN (m.in. uruchomienie projektu Volvo MT C2F), co stanowiło ok. 30% poziomu nakładów z poprzedniego roku. Spadek nakładów był spowodowany decyzją Grupy o ograniczeniu programu inwestycyjnego z powodu pandemii COVID-19. Budżet na rok 2021 zakłada wyraźny wzrost wydatków inwestycyjnych do poziomu blisko 19.0 mln PLN.