Innowacyjne podejście do BMS
Analog Devices opublikował szeroki materiał na temat układów zarządzania pracą baterii - przedstawia w nim między innymi nowatorską koncepcję bezprzewodowego systemu BMS oraz publikuje szereg wskazówek na temat projektowania tego typu układów.
Bezprzewodowy BMS
Bezprzewodowy BMS to nowatorska architektura, która eliminuje okablowanie komunikacyjne - każdy moduł jest połączony za pośrednictwem połączenia bezprzewodowego. Największe zalety połączenia bezprzewodowego dla dużych, wieloogniwowych stosów baterii to:
- Mniejsza złożoność okablowania
- Mniejsza waga
- Niższy koszt
- Większe bezpieczeństwo i niezawodność
ADI opracowała pierwszy w branży motoryzacyjnej koncepcyjny BMW i3.2 z zainstalowanym bezprzewodowym BMS, łączący monitorowanie stosu akumulatorów za pomocą LTC6811 z technologią ADI SmartMesh. Jest to znaczący przełom, który może poprawić niezawodność oraz zmniejszyć koszty, wagę i złożoność okablowania w przypadku dużych, wieloogniwowych stosów akumulatorów do pojazdów EV/HEV.
Komunikacja bezprzewodowa jest jednak wyzwaniem ze względu na trudne środowisko EMI, a metal ekranujący RF stanowi przeszkodę w propagacji sygnału. Wbudowana sieć bezprzewodowa ADI SmartMesh, sprawdzona w zastosowaniach przemysłowego Internetu Rzeczy (IIoT), zapewnia >99,999% niezawodnej łączności w przemyśle, motoryzacji i innych trudnych środowiskach dzięki redundancji opartej na zróżnicowaniu ścieżek i częstotliwości.
Oprócz poprawy niezawodności poprzez tworzenie wielu dodatkowych punktów łączności, bezprzewodowa sieć mesh rozszerza możliwości BMS. Sieć bezprzewodowa SmartMesh umożliwia elastyczne rozmieszczenie modułów bateryjnych i poprawia obliczenia SOC i SOH poszczególnych baterii. Dzieje się tak, ponieważ dodatkowe dane mogą być zbierane z czujników zainstalowanych w miejscach, w których nie można by poprowadzić tradycyjnej wiązki przewodów. SmartMesh umożliwia również skorelowane czasowo pomiary z każdego węzła, co pozwala na bardziej precyzyjne zbieranie danych. Rysunek 4 przedstawia porównanie przewodowych i bezprzewodowych połączeń modułów bateryjnych.
Rysunek 4: Porównanie wad i zalet przewodowego i bezprzewodowegołączenia modułów bateryjnych © Analog Devices