Nowa tożsamość zakładu Aptiv w Jeleśni
Dokąd właściwie powędrowały zlecenia na produkcję wiązek do Fiata 500, realizowane przez Yazaki? Zupełnie niedaleko, do Jeleśni.
Omówienie pozostałej działalności Aptiv w Polsce znajdziecie tutaj
Oddział Aptiv Services Poland w Jeleśni należy do dywizji Architektury Elektrycznej i Elektronicznej koncernu i zatrudnia obecnie 1.946 osób. Zakład zajmuje łącznie 15.884 m2 z tego 8.577 m2 przypada na halę produkcyjną, 3.812 m2 na magazyn, 3.495 m2 na dział techniczny i administrację. Fabryka w Jeleśni produkuje części dla przemysłu motoryzacyjnego do pierwszej zabudowy oraz części zamienne, w tym głównie są to wiązki elektryczne, kable i moduły optyczne. Głównymi odbiorcami zakładu są Stellantis (dawniej FIAT Auto Poland), Volvo Trucks, Volvo Car oraz Siemens Medical. Zakład w Jeleśni jest również dostawcą wyrobów części zamiennych (do czego Aptiv jest zobowiązane wieloletnimi umowami po zakończeniu produkcji seryjnej) do modeli takich marek jak Skoda, Daimler, Fiat, Opel, Audi, BMW, Peugeot i Renault.
© Aptiv
W zakładzie w Jeleśni produkowane są między innymi wiązki dla modeli Fiata 500 i Lancii oraz Volvo Truck, a część tej produkcji jest realizowana przez podwykonawcę ZEM Ełk Sp. z o.o., stanowiącego zintegrowanego dostawcę Aptiv. W związku z planowanymi zmianami dotyczącymi koncentracji rozwoju produkcji w Jeleśni na wiązkach do pojazdów elektrycznych, zakłada się stopniowe wygaszanie produkcji w 2021 roku u podwykonawcy do całkowitego zamknięcia współpracy w drugiej połowie 2022 roku.
Od 2018 roku w Żywcu, w wynajmowane hali, o powierzchni 4 666 m2, są produkowane wiązki do samochodów elektrycznych marki Volvo Cars. W 2020 została tam również uruchomiona produkcja wiązek wysokonapięciowych dla Fiata BEV, która następnie zgodnie z wcześniejszymi planami firmy, została przetransferowana do docelowego zakładu produkcyjnego w Serbii gdzie jest kontynuowana. W najbliższej przyszłości dostępna powierzchnia produkcyjna w zakładzie w Żywcu będzie przeznaczona do wdrożenia produkcji pojazdów elektrycznych innych marek, w tym Volvo Trucks oraz Volkswagen, których technologia jest obecnie rozwijana przez Aptiv przy współpracy z działem technicznym w Jeleśni. W maju w 2020 roku nastąpił planowany transfer produkcji wiązek dla Skody do zakładu podwykonawcy Aptiv na Ukrainie.
W sprawozdaniu zarządu za rok 2020 czytamy o nowej roli zakładu w Jeleśni: ‘Oznacza to skupienie produkcji oddziału w Jeleśni na wiązkach wysokiego napięcia oraz przeniesienie mniej złożonych projektów do innego zakładu w regionie. Konsekwencją tego jest planowane zmniejszenie liczby pracowników oddziału o około 300 osób. Przewidywane termin redukcji etatów to między majem 2021 roku a czerwcem 2022 roku. W maju 2021 roku zakończone zostały rozmowy ze związkami zawodowymi a decyzja o restrukturyzacji przekazana pracownikom’.
W drugiej połowie 2020 roku Aptiv podpisał stosowne umowy i przejął 100% produkcji wiązek do Fiata 500, wcześniej dostawy były realizowane wraz z innym dostawcą – Yazaki z Mikołowa. W związku ze zwiększeniem dostarczanych ilości do klienta, część produkcji została zlokalizowana u podwykonawcy Aptiv na Ukrainie, a w 2021 roku zostanie tam przesunięta znaczna część produkcji wiązek dla Fiata 500 oraz Lancii. Zakład w Jeleśni będzie kontynuował produkcję dla dwóch rodzin, wiązek przednich i bateryjnych.
I jeszcze raz o nowej roli jaką zakład w Jeleśni ma odegrać w przyszłości w strukturach koncernu Aptiv: ‘Obecna sytuacja rynkowa i prognozy na przyszłość wymagają uwolnienia zasobów na rozwój wyrobów do pojazdów elektrycznych zgodnie z transformacją rynku i wizją Aptiv. Ponieważ konsumenci wymagają bezpieczniejszych i wydajniejszych pojazdów, klienci Aptiv odpowiadają na to zapotrzebowanie, zwiększając produkcję pojazdów elektrycznych z instalacjami wysokiego napięcia oraz stosując zaawansowane systemy bezpieczeństwa. W ciągu najbliższych kilku miesięcy zakład w Jeleśni będzie przechodzić zmiany aby móc wspierać tę tendencję na rynku. Obejmuje to skupienie produkcji w Jeleśni na wiązkach wysokiego napięcia i przeniesienie mniej złożonych projektów do innego zakładu w regionie. Spowoduje to zmniejszenie liczby pracowników zakładu o około 300 osób. W miarę jak popyt na pojazdy elektryczne będzie się utrzymywać – napędzany rygorystycznymi przepisami dotyczącymi CO2 w Europie – działalność zakładu w Jeleśni będzie ewoluować, aby wspierać tę zmianę popytu na rynku’.
Zdjęcie tytułowe: © ZEM Ełk