Polska

Gliwicki BMZ dostarczy baterie dla elektrycznych rowerów Romet

W 60 procentach elektryczne rowery Romet produkowane są w Europie, co daje spółce konkretne przewagi w postaci niższych ceł.

Romet produkuje ramy do rowerów elektrycznych w Polsce, w jednej z najnowocześniejszych fabryk w Europie, z wykorzystaniem technologii przemysłu 4.0. Dodatkowo, dzięki produkcji baterii w Polsce oraz dużemu udziałowi komponentów wytwarzanych we własnych fabrykach, Romet jako jedyna firma w Polsce wystawia importerom świadectwo pochodzenia – eur 1, dzięki czemu mogą oni skorzystać z preferencyjnych stawek celnych. To silna przewaga Rometu jako producenta na rynku i wobec konkurencji. Preferencje te uzyskuje się tylko wtedy, kiedy rowery składają się w co najmniej w 60 procentach z części powstałych w Europie.

Romet stawia na elektryki

W Polsce rynek rowerowy wart jest około 1,5 mld PLN i rośnie w tempie 20 proc. rocznie, co oznacza, że potencjał rozwoju jest nadal duży. Wpływ na tak dużą dynamikę ma niewątpliwie wzrost wynikający z rosnących cen rowerów – obecnie rok do roku to około 20-30% w rynku detalicznym, ale też trendu, że Polacy coraz chętniej wybierają droższe produkty, w tym rowery elektryczne. Udział rowerów elektrycznych w całym wolumenie sprzedaży w Polce kraju wynosi już około 10%. Spoglądając szerzej i patrząc na przyszłość rowerów elektrycznych w Europie, wg szacunków Confederation of the European Bicycle Industry, w 2027 roku wolumen rowerów elektrycznych przekroczy liczbę rowerów tradycyjnych, zaś w 2030 roku ma osiągnąć wielkość 17 milionów sztuk. Co ciekawe, w tym samym czasie liczba rowerów tradycyjnych ma obniżyć się do około 15 milionów sztuk. Romet około połowy całej produkcji rowerów eksportuje do krajów Europy Zachodniej oraz krajów nadbałtyckich, gdzie otworzył strategiczne przedstawicielstwo.

- Natomiast już teraz przewidujemy, że w 2022 roku udział rowerów elektrycznych w całej produkcji firmy Romet wynosić będzie około 20%. Posiadamy w swojej ofercie kilkanaście różnych modeli w zasadzie we wszystkich kategoriach: od E-MTB, E-Trekking i E-Cross, po E-City. Aktualnie pracujemy nad nowymi propozycjami e-bików – podkreśla Grzegorz Grzyb Wiceprezes Zarządu Romet.

Już w roku 2022 roweryelektryczne mają stanowić 20% produkcji Romet

 

Potencjał produkcji i współpraca z polskimi producentami

- […] Widzimy ogromny wzrost zainteresowania e-rowerami na całym świecie, w tym także w Polsce i odpowiadamy na to zwiększoną produkcją, ale przede wszystkim najnowszą technologią. Nasze ramy produkujemy w Polsce. Aluminium, z którego je produkujemy pochodzi z polskich hut. Pracując nad rowerami elektrycznymi nawiązaliśmy strategiczne partnerstwa, które pozwalają nam na to, że obecnie z uwagi na wspomniany udział procentowy komponentów możemy mówić o polskim rowerze elektrycznym. Opracowaliśmy technologię, dzięki której są one zintegrowane z baterią, której dostawcą jest firma BMZ Poland Sp. z o.o. Natomiast jeśli chodzi o nasz potencjał produkcyjny, miesięcznie produkujemy około 10 tysięcy sztuk ram elektrycznych, ale w każdej chwili jesteśmy gotowi zwiększyć ten potencjał. – mówi Grzegorz Grzyb.

Preferencje dla importerów

Ze względu na duży udział komponentów stosowanych w rowerach elektrycznych produkowanych w Polsce, Romet może wystawiać na swoje e-biki świadectwo eur 1. Dzięki temu importerzy mogą skorzystać z preferencyjnych stawek celnych. Preferencje te uzyskuje się tylko wtedy, kiedy rowery składają się minimum w 60 procentach z części wytworzonych w Europie.

Co to oznacza w praktyce? W polskiej taryfie celnej najkorzystniejsze stawki przyznaje się na import towarów z krajów członkowskich Unii Europejskiej i państw należących do Środkowoeuropejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu. O ile tylko towary mają potwierdzone unijne pochodzenie importerzy mogą korzystać z zerowych albo obniżonych ceł w państwie, do którego dostarczane są towary.