Polska

2 tys. stacji szybkiego ładowania elektryków w Europie, z czego 260 punktów w Polsce

Europejscy operatorzy sieci ładowania, zrzeszeni w konsorcjum EXPAND-E z GreenWay i IONITY na czele, zrealizują projekt budowy szybkich ładowarek ułatwiających kierowcom elektryków podróże po Europie. Komisja Europejska przeznaczy na ten cel 70 mln EUR.

Mapa stacji ładowania GreenWay w Europie

Oprócz liderów GreenWay i IONITY, w skład konsorcjum EXPAND-E (Expanding Performance and Network Density - Electric) wchodzą także operatorzy: Renovatio, K-Auto, Fortis i Grid Telecom. Realizowany trzyletni projekt obejmuje instalację nowych lub rozbudowę istniejących stacji ładowania w ponad 450 lokalizacjach 22 państw członkowskich Unii Europejskiej.

Sieć od morza do morza

Celem konsorcjum EXPAND-E jest poszerzenie europejskiej sieci ładowania pojazdów elektrycznych o nowe urządzenia w obszarze od Morza Bałtyckiego do Morza Śródziemnego i od Morza Czarnego do Oceanu Atlantyckiego, a także uzupełnienie luk w zasięgu sieci drogowej TEN-T infrastrukturą ładowania. W sumie w ramach projektu w ponad 450 miejscach będzie rozmieszczonych 2,1 tys. stacji ładowania o dużej mocy (150-350 kW) przeznaczonych dla elektrycznych pojazdów lekkich (LDV) i pojazdów ciężkich (HDV). Wszystkie stacje ładowania będą publicznie dostępne przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i będzie można z nich korzystać w usłudze roamingu.

Czysta infrastruktura transportowa – wsparcie CINEA

Projekt konsorcjum EXPAND-E będzie realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Decyzją CINEA - Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska – KE przeznaczy na jego realizację kwotę 69,1 mln EUR. Ogółem w tej rundzie Komisja Europejska wybrała do finansowania projekty o łącznej wartości 290 mln EUR.

Ten projekt jest niezwykle ambitny w swojej skali, i odegra ważną rolę w zapewnieniu niezawodności i pewności kierowcom EV podróżującym po Europie. Zainicjuje on także powstanie rynku ładowania ciężarowych aut elektrycznych poprzez budowę korytarzy HDV. Doceniam zaufanie UE w naszą zdolność do prowadzenia tego skoordynowanego wysiłku wraz z IONITY — powiedział Peter Badik, Managing Partner, GreenWay.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z decyzji UE o wyborze projektu EXPAND-E do finansowania. Udało nam się zbudować silne konsorcjum z udziałem kluczowych podmiotów, zwłaszcza w regionach, które wcześniej nie otrzymały dużego dofinansowania, w celu rozmieszczenia dodatkowych stacji ładowania o dużej mocy w całej Europie. Rozbudowa ogólnoeuropejskiej infrastruktury HPC dla samochodów osobowych, a po raz pierwszy także pojazdów użytkowych, wzdłuż sieci drogowej TEN-T jest istotnym elementem przyjęcia się pojazdów elektrycznych i jest niezbędna do osiągnięcia naszych celów klimatycznych — dodał dr. Marcus Groll, Managing Director, IONITY.

Więcej ładowarek także w Polsce

W związku z realizacją projektu EXPAND-E, GreenWay planuje wybudować w Polsce do końca 2025 roku około 260 punktów ładowania o mocy 150 kW dla aut osobowych oraz 10 punktów ładowania o mocy min. 350kW dla aut dostawczych i ciężarowych. Zostaną one zlokalizowane wzdłuż głównych i pomocniczych korytarzy transportowych polskiej części sieci TEN-T. 

Projekt EXPAND-E to spojrzenie na infrastrukturę ładowania w szerokiej, europejskiej skali. Taka perspektywa jest niezbędna dla zachowania równomiernego rozrostu sieci i uzupełnienia niedoborów tam, gdzie dostęp do usług ładowania jest jeszcze ograniczony. Ma to niezwykle istotne znaczenie zarówno dla kierowców, jak i z punktu widzenia wymagań kluczowych regulacji unijnych w tym zakresie – podsumował Rafał Czyżewski, GreenWay Polska.