Hanza Poland zwiększyła sprzedaż i zyskała nowych klientów
W 2021 roku zysk netto producenta elektroniki z Brzegu Dolnego zwiększył się o 23%, zysk operacyjny o 28%, a sprzedaż wzrosła o 27%. Przyczyniła się do tego współpraca z nowymi klientami, takimi jak Tyri Sweden AB i Martinnson Elektronic AB.
© Hanza Poland sp. z o.o.
Hanza Poland Sp. z o.o. jest częścią szwedzkiej Grupy Hanza dostarczającej kompleksowe usługi montażu elektroniki i mechaniki. Została założona w 2008 roku we Wrocławiu, a od 2011 roku ma swoją siedzibę w podwrocławskiej miejscowości Brzeg Dolny. Oferuje usługi zarówno montażu elektronicznego z materiału powierzonego lub wraz z zakupem komponentów do produkcji, jak i montażu finalnego produktów zgodnie z normą IPC 610 E wraz z testami funkcjonalnymi. Linia SMT oraz magazyn elementów wymagających specjalnych warunków przechowywania znajdują się w pomieszczeniach z kontrolą temperatury i wilgotności. Firma posiada wdrożony system ERP „Monitor”, dzięki któremu usprawnione zostały procesy logistyczne, planowanie produkcji i nadzór nad właściwym planowaniem zasobów produkcyjnych do bieżących potrzeb.
Nowi klienci
W latach 2019-2021 spółka koncentrowała się na budowaniu relacji bezpośrednich ze swoimi klientami skupiając się na nowych projektach wdrażanych przez największych z nich. Wraz z centralnym oddziałem w Szwecji pozyskała nowych klientów, takich jak Tyri Sweden AB czy Martinnson Elektronic AB. W roku 2021 Hanza Poland kontynuowała z nimi współpracę, w szczególności z Tyri Sweden AB gdzie wzrost obrotów r/r wyniósł 73%.
W pandemicznym roku 2021 portfel zamówień od klientów ustabilizował się na dużym poziomie i dużym wyzwaniem dla spółki stała się możliwość dostosowania zakupów materiałowych w związku z dużymi brakami na rynku komponentów elektronicznych. Za zgodą klientów firma kupowała je po wyższych cenach i zabezpieczała długookresową produkcję. W wyniku tych działań nastąpiło zwiększenie wartości magazynu materiałów.
Hanza Poland kontynuuje wdrażanie programu LEAN Manufacturing w celu redukcji kosztów produkcji oraz w dalszej perspektywie uwolnienia kapitału obrotowego z zapasów międzyoperacyjnych. W związku z kontynuacją wdrażania w Grupie HANZA klastrów produkcyjnych zakład w Brzegu Dolnym, wraz z czeskimi zakładami w mieście Zabreh i mieście Kunovice (Czechy) będzie miał strategiczne znaczenie dla obsługi klientów z Europy Zachodniej.
Inwestycje
Planowane są kolejne inwestycje w maszyny i urządzenia produkcyjne zgodnie z trzyletnim planem inwestycyjnym. W 2016 roku zakupiono drukarkę pasty lutowniczej, w 2017 spółka zakupiła nowoczesny piec rozpływowy który stanowi istotną cześć całej linii produkcyjnej, natomiast w 2018 roku zakupiono i zainstalowano maszyny pick&place. W 2019 linia produkcyjna została uzupełniona o nowoczesne urządzenie kontrolne do wizualnej inspekcji AOI, natomiast w roku 2020 zakupiono maszynę lutowniczą do automatycznego selektywnego lutowania.
W roku 2021 Hanza Poland skoncentrowała się na optymalizacji posiadanych linii produkcyjnych, zakupiła systemy transportów międzymodułowych i uzupełniła osprzęt podstawowych jednostek. W obszarze montażu ręcznego, wprowadzone zostały półautomatyczne stanowiska robocze. W dalszej perspektywie planowany jest zakup detektora X-ray umożliwiającego najwyższy poziom kontroli jakości wytwarzanych produktów elektronicznych.
Wyniki
W roku 2021 Hanza Poland osiągnęła sprzedaż wyższą o około 27% w porównaniu do roku poprzedniego. Przychody były na poziomie 97,4 mln PLN, w porównaniu do 71,3 mln PLN w roku 2020. Udział sprzedaży bezpośredniej do klientów finalnych wyniósł 88%. Zysk operacyjny w 2021 roku wynosił 9 mln PLN i wzrósł o 28% (z kwoty prawie 6,5 mln PLN w 2020 r.). Główną przyczyna wzrostu zysku operacyjnego był wyższy poziom sprzedaży oraz zmiana jej struktury. Ponadto w 2021 roku wysoki średni kurs EUR miał istotny wpływ na zwiększenie rentowności spółki, ponieważ ponad 85% sprzedaży realizowana jest w tej walucie. Zysk netto w 2021 roku zwiększył się o 23% z 4,6 mln PLN w roku 2020 do kwoty 5,9 mln PLN w roku 2021. Według prognoz na rok 2022 Hanza Poland planuje osiągnąć sprzedaż na poziomie 100 mln PLN przy zysku operacyjnym 6 mln PLN. Przeciętne zatrudnienie w spółce w roku 2021 wyniosło 141 osób i było większe w stosunku do roku ubiegłego o 11%.
Opracowała Agnieszka Kubasik (na podstawie sprawozdania Hanza Poland sp. z o.o. za rok 2021)
Zdjęcia: © Hanza Poland sp. z o.o.
W imieniu redakcji tek.info.pl zapraszamy na jednodniowe targi elektroniki: