Polska

Jakie będą elektryczne vany z fabryki Mercedesa w Jaworze?

W nowej fabryce Mercedesa w Jaworze, która powstanie w latach 2023-2027 i zapewni 2,5 tys. miejsc pracy, produkowane będą elektryczne samochody dostawcze na platformie VAN.EA, która posłuży za podstawę innym elektrykom tej marki do 2025 roku.

© Mercedes

Mercedes zaprezentował szczegóły budowy nowej rodziny samochodów dostawczych, które będą produkowane w nowej fabryce w Jaworze na Dolnym Śląsku. Od 2026 roku wszystkie elektryczne samochody dostawcze będą powstawały na bazie trzech zaprezentowanych modułów opartych na jednej skalowalnej architekturze o nazwie VAN.EA (Van Electric Architecture), która uprości ofertę średnich i dużych pojazdów elektrycznych i przyniesie znaczne korzyści. Liczba wariantów zostanie zmniejszona o ponad 50% w porównaniu z obecnie dostępnymi wersjami samochodów dostawczych z napędem spalinowym (ICE), przy jednoczesnym uwzględnieniu tej samej liczby zastosowań dla klientów. Zgodnie ze strategią „electric only”, koncepcja została opracowana od podstaw jako pojazd elektryczny zasilany baterią z energii trakcyjnej (BEV). Celem jest osiągnięcie dużego zasięgu przy optymalnej pojemności akumulatora, co bezpośrednio wiąże się z masą samochodu i kosztami. Modułowa i skalowalna architektura oznacza również wysoki poziom efektu skali, a także maksymalne synergie dzięki prostszym i szybszym procesom. Z kolei efektywne wykorzystanie zasobów zarówno w rozwoju pojazdu, jak i w jego produkcji zapewnia trwałą rentowność. 

Klasyczna platforma została rozbita na trzy moduły, na bazie których będzie można produkować samochody różnej wielkości, zarówno komercyjne samochody dostawcze, jak i używane prywatnie vany (VAN.EA-P) w segmencie średniej wielkości, o zasięgu ponad 500 km. Moduł przedni składa się z elektrycznego układu napędowego oraz przedniej osi i jest taki sam we wszystkich wariantach VAN.EA dzięki zoptymalizowanej strategii części wspólnych. Istotne dla klienta rozróżnienie odbywa się w dwóch pozostałych modułach. Moduł środkowy wyznacza długość pojazdu. Tutaj również znajduje się znormalizowana obudowa baterii. Wewnątrz obudowy zainstalowane są akumulatory wysokonapięciowe o różnych pojemnościach. Moduł tylny będzie dostępny w dwóch wersjach: z silnikiem elektrycznym dla wersji VAN.EA z napędem na wszystkie koła oraz bez silnika elektrycznego dla wersji z napędem na przednie koła. Samochody dostawcze premium (VAN.EA-C) klasy średniej i dużej mają być idealną bazą dla klientów ceniących sobie funkcjonalność, zasięg, ładowność i przestrzeń ładunkową - od pojazdów kurierskich po karetki pogotowia lub samochody dostarczające świeżą żywność, od miejskich vanów lub pojazdów z platformą po podnośniki koszowe lub samochody kempingowe. 

© Mercedes

Pojazdy mają być wyposażone w innowacyjny system operacyjny MB.OS, który ma dać więcej cyfrowych możliwości, w tym dostęp do aplikacji innych firm. W momencie wprowadzenia na rynek dostępna będzie jazda autonomiczna poziomu drugiego, a do końca dekady planowane jest wdrożenie poziomu czwartego według klasyfikacji SAE.

Mercedes-Benz Vans dąży do tego, by do 2026 r. samochody elektryczne stanowiły do 20%, a do 2030 r. ponad 50% produkcji oraz do zwiększenia udziału w najważniejszych rynkach - Europie (dzisiaj 60%), Stanach Zjednoczonych i Chinach. Firma chce także rozszerzyć gamę fabrycznych pojazdów turystycznych o nową linię modeli w pełni elektrycznych samochodów kempingowych średniej i dużej wielkości, opartych na VAN.EA. Kolejnym celem jest światowy rynek usług kurierskich (roczny wzrost 6,8%).

Fabryka w Jaworze będzie neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla, docelowo w 100% zasilana ze źródeł odnawialnych - fotowoltaiki, energii wiatrowej i pomp ciepła oraz energii geotermalnej, a w godzinach szczytu z użyciem biogazu.

Źródła: wnp.pl; auto.dziennik.pl