Polska

Stacje ładowania dla małych miejscowości od GreenWay Polska

Do ogólnopolskiego programu grantowego „Razem dla eko-zmiany” mogą się zgłaszać samorządy z miejscowości nie przekraczających 100 tys. mieszkańców. Na 16 stacji ładowania aut elektrycznych przeznaczona została kwota 1 mln PLN.

6 czerwca 2023 roku wystartował pierwszy w branży leasingowej ogólnopolski program grantowy dla samorządów. Projekt „Razem dla eko-zmiany” przewiduje przekazanie i utrzymanie sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Za jego realizację odpowiadają Fundacja Santander Bank Polska wraz Santander Leasing, a do współpracy zaproszeni zostali GreenWay Polska oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.

Przedmiotem konkursu jest pełne finansowanie budowy minimum 16 stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz utrzymanie ich przez 2 lata. Na ten cel została przeznaczona kwota 1 mln złotych. W programie mogą wystartować wszystkie jednostki samorządu terytorialnego, których liczba mieszkańców na dzień ogłoszenia konkursu nie przekracza 100 tys.

© Ładowarka GreenWay Polska; obecne rozmieszczenie stacji ładowania GreenWay w Polsce

Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że obecnie jedną z głównych obaw kierowców przed użytkowaniem samochodów elektrycznych jest dostępność stacji ładowania. Zwłaszcza poza autostradami i dużymi aglomeracjami. Dlatego jako przedstawiciel branży leasingowej chcemy mieć wpływ na „łatanie” białych plam polskiej sieci elektromobilności, aby te obawy zmniejszać. Wierzymy, że pomoże to wpłynąć na zwiększenie liczby samochodów elektrycznych, czyli mniej spalin i mniej hałasu, tak w dużych jak i małych miastach. W miejscowościach, w których na co dzień mieszkamy, uprawiamy sport czy chodzimy na spacery — podkreślił Krzysztof Kowalewski, Wiceprezes Zarządu Santander Leasing.

Z samorządami współpracujemy od wielu lat, na różnych płaszczyznach, m.in. przez nasze programy grantowe. Tym razem mamy projekt wyłącznie dla samorządów. Rozwój infrastruktury stacji ładowania dla samochodów elektrycznych bardzo dobrze wpisuje się w strategię ESG Grupy Santander Bank Polska, która zakłada m.in. wspieranie klientów w zielonej transformacji i aktywne promowanie działań proekologicznych. Po programie grantowym „Tu mieszkam, tu zmieniam EKO”, realizowanym przez fundację od 2020 r., to kolejna ekologiczna inicjatywa — dodała Marzena Atkielska, prezes zarządu Fundacji Santander.

Nasze doświadczenia ze współpracy z samorządami, jak budowa ładowarek miejskich w Katowicach, są bardzo pozytywne. Włączając się w proces transformacji energetycznej, samorządy mogą odegrać bardzo istotną rolę lokalnych liderów zmiany. To właśnie w strukturach samorządowych skumulowana jest wiedza dotycząca miejscowych uwarunkowań, pozwalająca na "uszycie na miarę" lokalnej infrastruktury tak, żeby odpowiadała potrzebom mieszkańców — skomentował Rafał Czyżewski, Prezes GreenWay Polska.

Według najnowszej edycji raportu „Polish EV Outlook”, opracowanego przez PSPA, do 2030 roku łączna liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów całkowicie elektrycznych (osobowych i dostawczych) zwiększy się do prawie miliona sztuk. Z opracowania wynika również, że powiększy się sieć ogólnodostępnej infrastruktury ładowania w Polsce z ok. 5 tys. obecnie do prawie 100 tys. punktów w 2030 roku.

W latach 2019-2022 liczba ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce wzrosła ok. 2,5-krotnie. Główna koncentracja infrastruktury, czyli 56%, przypada jednak na duże ośrodki miejskie liczące powyżej 100 tys. mieszkańców. W tym kontekście kluczowe jest większe zdywersyfikowanie lokalizacji ładowarek, tak aby przyspieszyć proces rozwoju floty samochodów elektrycznych w różnych częściach kraju. Dlatego liczymy, że do uruchomionego projektu zgłoszą się samorządy z mniejszych miejscowości — powiedział Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Jak wskazują analizy PSPA, auta elektryczne rejestrują głównie firmy. W 2022 roku przedsiębiorcy (nie wliczając jednoosobowych działalności gospodarczych) odpowiadali aż za 78% rejestracji nowych, osobowych samochodów całkowicie elektrycznych, to więcej o 8% niż w roku 2021.

Stale rosnącą rolę leasingodawców w finansowaniu inwestycji w ten segment pojazdów potwierdzają ostatnie dane Santander Leasing. Jak wskazują wyniki, do połowy maja br. dynamika udzielonego przez spółkę finansowania pojazdów elektrycznych wyniosła aż 144% r/r. W podobnym tempie rosła liczba stacji do ładowania w 2022 - wzrost aż o 140%.

Elektromobilność jednak nadal koncentruje się przede wszystkim w największych ośrodkach miejskich. Z pierwszego wydania „Polish EV Outlook 2023” wynika, że najwięcej samochodów elektrycznych - prawie 22% całej polskiej floty - zarejestrowano w Warszawie. W 2022 r. stolica odpowiadała również za ponad 21% nowych rejestracji BEV. Około 26% samochodów całkowicie elektrycznych zarejestrowano w miastach liczących od 300 tys. do 1 mln mieszkańców - Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Szczecinie, Bydgoszczy i Lublinie. Wg. analizy finansowania od Santander Leasing wynika, że lista TOP 5 województw, w których przedsiębiorcy finansują najwięcej pojazdów elektrycznych to mazowieckie, wielkopolskie, dolnośląskie, małopolskie i pomorskie.

Źródło: materiały prasowe

Zapraszamy 15 września 2023 na TEK.day Gdańsk, zapisz się już dziś!