Polska

Dzięki UE moc sieci ładowania w Polsce wzrośnie 5-krotnie

Zgodnie z wymogami przyjętego rozporządzenia AFIR, moc polskiej sieci ogólnodostępnych stacji ładowania musi wzrosnąć 5-krotnie i jeśli rząd nie chce łamać unijnych przepisów, powinien ułatwić życie operatorom stacji ładowania e-aut.

© Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych

Cele dla infrastruktury dla pojazdów osobowych i lekkich dostawczych:

  • od 2025 r. główne autostrady UE (sieć bazowa TEN-T) muszą posiadać huby ładowania o mocy co najmniej 400 kW co maks. 60 km (w obu kierunkach).
  • od 2027 r. 50% autostrad drugorzędnych (sieć komplementarna TEN-T) musi posiadać huby ładowania o mocy co najmniej 300 kW co maks. 60 km (w obu kierunkach). 
  • do 2030 r. państwa powinny zakończyć budowę obowiązkowej infrastruktury.

Cele dla infrastruktury dla pojazdów ciężarowych:

  • 2025 r. pokrycie 15% sieci TEN-T z 1400 kW na hub ładowania (co maks. 120 km) + hub ładowania 900 kW w każdym węźle miejskim (łącznie 424 węzły w całej UE)
  • 2027 r. pokrycie 50% sieci TEN-T hubami o mocy 2800 kW (sieć bazowa) oraz 1400 kW (sieć komplementarna) na hub ładowania (co 120 km)

Póki co flota samochodów elektrycznych w naszym kraju rozwija się znacznie szybciej niż sieć ładowarek. W 2019 r. na jeden ogólnodostępny punkt w naszym kraju przypadało pięć aut, a pod koniec czerwca 2022 r. – już prawie 15. Teraz te proporcje będą musiały się zmienić - Rada Unii Europejskiej przyjęła właśnie rozporządzenie AFIR (Regulation for the Deployment of Alternative Fuels Infrastructure), które zastąpi dyrektywę z 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.

Głównym zadaniem AFIR, czyli Rozporządzenia o Infrastrukturze Paliw Alternatywnych, jest zapewnienie minimum wydajnej infrastruktury dla pojazdów zeroemisyjnych we wszystkich państwach Unii oraz możliwość płatności za ładowanie kartami płatniczymi, bez konieczności posiadania dedykowanych aplikacji, kart RFID czy abonamentu. Nowe przepisy nakładają też na operatorów obowiązek udostępnienia klientom czytelnej informację o cenach. 

Każde Państwo członkowskie będzie musiało wypełnić swój cel rozbudowy infrastruktury w miarę wzrostu udziału samochodów elektrycznych w krajowej flocie. Wymogi dotyczące całkowitej dostarczanej mocy będą oparte o wielkość zarejestrowanej floty oraz zasięg transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) w latach 2025 i 2030 r. 

Nowe regulacje zostaną opublikowane jesienią br. w Dzienniku Urzędowym UE, wejdą w życie dwudziestego dnia po publikacji i zaczną obowiązywać pół roku później, czyli w pierwszej połowie 2024 roku. 

Według Macieja Mazura, dyrektora zarządzającego Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, rozporządzenie jest przełomowym momentem dla rozbudowy struktury ładowania w Unii Europejskiej. Najważniejszy jest obowiązek zwiększania łącznej mocy ogólnodostępnych stacji ładowania o 1,3 kW na każdy nowo zarejestrowany samochód elektryczny i o 0,8 kW na hybrydę typu plug-in. Jest to olbrzymie wyzwanie dla wszystkich interesariuszy sektora elektromobilności oraz dla administracji rządowej, która powinna wprowadzić zmiany prawne usprawniające m.in. procedury przyłączeniowe stacji ładowania i porządkujące kwestie własności infrastruktury energetycznej w miejscach obsługi podróżnych. Jak do tej pory, żadna z 2,9 tys. stacji ładowania w Polsce nie została też przystosowana do obsługi zeroemisyjnych ciężarówek, jak twierdzi Jan Wiśniewski, dyrektor badań i analiz PSPA. AFIR z pewnością przyspieszy rozbudowę infrastruktury ładowania zarówno dla pojazdów osobowych, jak i ciężarowych.

Źródła: pb.pl; fppe.pl

Zapraszamy 15 września 2023 na TEK.day Gdańsk, zapisz się już dziś!