Polska

Zdalnie sterowane Głuptaki trafią na polskie okręty typu Kormoran

Pojazdy podwodne o kryptonimie Głuptak, służące do wykrywania i niszczenia min, stworzone przez naukowców z Politechniki Gdańskiej, zostaną zainstalowane na trzech kolejnych okrętach budowanych przez Remontowa Shipbuilding.

Zdalnie sterowne pojazdy podwodne OPM Głuptak

25 lipca br., w Remontowa Shipbuilding w Gdańsku odbyła się ceremonia położenia stępki pod budowę czwartego niszczyciela min dla polskiej Marynarki Wojennej. Oprócz jednostki ORP Kormoran, Albatros i Mewa, powstanie Jaskółka, która ma być gotowa w 2025 roku. Do 2027 roku powstanie jeszcze Rybitwa i Czajka. Trzy nowe okręty, podobnie jak trzy poprzednie, zostaną wyposażone w opracowany na Politechnice Gdańskiej system obrony przeciwminowej o kryptonimie "Głuptak". 

Umowę w tej sprawie podpisali 27 lipca w Sali Senatu PG przedstawiciele stron zaangażowanych w projekt. Politechnikę Gdańską reprezentował prof. Janusz Nieznański, prorektor ds. umiędzynarodowienia i innowacji, a Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej (OBR CTM) S.A. prezes Marcin Wiśniewski. Podpisanie porozumienia odbyło się w obecności przedstawicieli Agencji Uzbrojenia i Inspektoratu Marynarki Wojennej Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, kmdr. Piotra Skóry i kmdr. Grzegorza Muchy.

Pojazdy, jak i całe systemy OPM Głuptak, są opracowywane i budowane na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa i dostarczane Marynarce Wojennej RP przez Centrum Technologii Bezpieczeństwa i Obronności Politechniki Gdańskiej już od dekady. Znajdują się na wyposażeniu pierwszych trzech okrętów tego typu, czyli ORP Kormoran, Albatros i Mewa. Jesteśmy dumni, że konstrukcje i technologie opracowywane na naszej uczelni cieszą się uznaniem polskich sił zbrojnych. Zamierzamy dołożyć starań, żeby cały czas je ulepszać i rozwijać — powiedział prof. Janusz Nieznański, prorektor ds. umiędzynarodowienia i innowacji Politechniki Gdańskiej.

Przeznaczeniem systemu OPM Głuptak jest identyfikacja i neutralizacja obiektów niebezpiecznych znajdujących się w zbiornikach wodnych, w tym zarówno spoczywających na dnie, jak i tych zagrzebanych w mule lub ukrytych za przeszkodami terenowymi. 

W wersji mobilnej systemy OPM Głuptak użytkowane są przez 12. Woliński Dywizjon Trałowców w Świnoujściu. Aktualnie jeden z nich, zainstalowany na ORP Hańcza, przebywa na półrocznej misji w Stałym Zespole Okrętów Przeciwminowych NATO - Grupa 1.

To debiut systemu będącego na wyposażeniu Marynarki Wojennej RP, na arenie międzynarodowej. A kolejne zamówienie to z kolei dowód zaufania, jakim resort obrony narodowej obdarza Politechnikę Gdańską — dodał prorektor prof. Janusz Nieznański.

Na nowych jednostkach systemy zostaną zintegrowane z opracowanym przez Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej i montowanym na "Kormoranach II" Systemem Zarządzania Walką SCOT.

Współpraca pomiędzy naszym ośrodkiem a Politechniką Gdańską trwa na tym polu od dawna i dotyczy różnych obszarów tematycznych. Zarówno pojazd Głuptak opracowany na uczelni, jak i jego integracja z systemem SCOT zostały zaprojektowane i przygotowane przez absolwentów polskich uczelni. Dla mnie, także jako absolwenta Politechniki Gdańskiej, to bardzo ważne, aby tworzyć w naszym kraju przyjazne dla młodych i zdolnych inżynierów i konstruktorów środowisko pracy. Dziękuję za zaufanie i ciężką pracę każdemu polskiemu inżynierowi, bo to dzięki niej powstają tak unikatowe rozwiązania, jak "Głuptak", czy system SCOT — zapewnił Marcin Wiśniewski, prezes OBR CTM.

System obrony przeciwminowej OPM Głuptak do swoich działań wykorzystuje nieduży i zdalnie sterowany pojazd o długości ok. 1,5 m i kształcie przypominającym torpedę. Napędzany jest niewielkimi śrubami, poruszanymi przez silniki elektryczne i służy do przenoszenia ładunku wybuchowego, który niszczy minę morską. W związku z tym, że jest pojazdem typu "one shot”, w czasie takiej operacji również ulega zniszczeniu. W ukompletowaniu systemu znajdują się również pojazdy ćwiczebne, które można wykorzystywać do szkolenia użytkowników. Niemniej w każdej chwili, poprzez zamianę makiety gabarytowo-masowej (makieta ładunku niszczącego) na ładunek niszczący, wersja ćwiczebna może stać się pojazdem w wersji bojowej.

Źródła: biznes.trojmiasto.pl; infowire.pl