Polska

Polska przed wyzwaniem: Nowe unijne przepisy dotyczące ładowania samochodów elektrycznych zaczną obowiązywać już w 2024 roku

Europejskie regulacje dotyczące infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych wejdą w życie już w 2024 roku. Polska będzie miała niewiele czasu na wprowadzenie zmian.

Unijne przepisy dotyczące infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych zaczną obowiązywać w 2024 roku, stawiając Polskę przed wyjątkowym wyzwaniem w zakresie szybkiego wdrażania zmian. W kwietniu 2024 r. w Polsce zacznie obowiązywać rozporządzenie AFIR dotyczące ładowania pojazdów elektrycznych i tankowania wodorem. Wprowadza ono wiele rygorystycznych wymagań, takich jak choćby konieczność dostosowania mocy stacji ładowania do liczby zarejestrowanych samochodów elektrycznych. W praktyce może to oznaczać potrzebę znacznego zwiększenia mocy w ciągu zaledwie trzech lat. Dodatkowo przewiduje się rozbudowę stacji szybkiego ładowania elektrycznych ciężarówek w sieci TEN-T oraz wyposażenia wszystkich stacji ładowania w terminale płatnicze. Jak podkreśla dyrektor zarządzający PSPA, Maciej Mazur, jednym z głównych wyzwań jest obecnie przedłużający się proces przyłączania stacji DC do sieci energetycznej.

Rozporządzenie AFIR stanowi ważną zmianę na poziomie regulacyjnym UE. Wejdzie w życie 14 kwietnia 2024 r. i będzie obowiązywać we wszystkich państwach członkowskich.

Nowe regulacje nakładają  na państwa członkowskie obowiązek wdrożenia  działań związanych z rozwojem infrastruktury, która musi rozwijać się w tempie odpowiadającym rozwojowi rynku motoryzacyjnego. Konieczne będzie zapewnienie odpowiedniej mocy stacji wszystkim zarejestrowanym samochodom elektrycznym i hybrydowym. Ponadto, wzdłuż sieci TEN-T utworzone zostaną strefy ładowania dla różnych typów pojazdów. Jak podkreśla Maciej Mazur, Polska ma bardzo mało czasu na realizację tych celów.

Rozporządzenie AFIR dotyczące infrastruktury paliw alternatywnych jest częścią pakietu „Fit for 55”, którego zadaniem jest dostosowanie unijnego prawodawstwa do nowego celu, jakim jest redukcja emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 roku

Eksperci podkreślają, że cele wyznaczone przez rozporządzenie AFIR są bardzo ambitne. Do 2025 roku wzdłuż głównych korytarzy transportowych UE co 60 km w każdym kierunku mają być rozmieszczone stacje ładowania o mocy co najmniej 400 kW. Do 2027 roku moc tych stacji ma wzrosnąć do co najmniej 600 kW.

Planowane przez AFIR zmiany dotyczą też sposobu wnoszenia opłat za ładowanie. Wszystkie stacje ładowania mają umożliwiać łatwe dokonywanie płatności, co w praktyce oznacza wyposażenie każdej ładowarki w czytnik kart płatniczych.

Eksperci podkreślają, że rozbudowa infrastruktury ładowania w Polsce na skalę przewidzianą w AFIR będzie wymagała wprowadzenia wielu zmian mających na celu usunięcie głównych barier systemowych.

©Elektromobilni.pl