Ionway rozważa kolejną inwestycję w Polsce
Ionway, spółka joint-venture powstała w wyniku współpracy firm Umicore i PowerCo należącej do Grupy Volkswagen rozważa kolejną inwestycję w Polsce, kierując się podobnymi czynnikami, które zadecydowały o pierwszej decyzji inwestycyjnej.
© Nysa Hot
Wczoraj ogłoszono, że Ionway wybudują w Polsce zakład produkujący aktywne materiały katodowe (CAM) do akumulatorów pojazdów elektrycznych. Wybór padł na Nysę ze względu na jej bliskość do Wrocławia oraz dostępność kwalifikowanej siły roboczej. Przypomina to sytuację z Jawora, gdzie Mercedes posiada zakłady produkcyjne — fabryki siników i baterii, a obecnie buduje zakład samochodów dostawczych.
Tomasz Szpikowski, prezes Bergman Engineering, firmy zatrudniającej inżynierów na zlecenie, podkreśla, że Polska ma znaczący potencjał zasobów ludzkich, który jest bardziej dostępny i konkurencyjny cenowo w porównaniu z krajami takimi jak Czechy czy Węgry.
- Dostęp do wykwalifikowanych pracowników w nowych technologiach jest kluczowy, a Polska ma tu dużą przewagę - mówi Szpikowski.
Ionway szuka lokalizacji pod kolejny zakład. Tym razem ma on wytwarzać pCAM (cząstki materiału prekursora), drugi ważny element w produkcji baterii do elektrycznych samochodów.
- Pracujemy nad wstępnym wyborem lokalizacji, który zostanie ogłoszony później. Jest zbyt wcześnie, by szacować koszty, ale fabryka katod CAM jest zwykle droższa od zakładu pCAM -mówi Diana Horghidan, menedżerka ds. komunikacji w Ionaway.
Eksperci są przekonani, że to właśnie Polska ma olbrzymie szanse na tę inwestycję, jako że druga fabryka Ionwaya ma wytwarzać produkty komplementarne do tych, które będą powstawać w Nysie.
Paweł Gos, prezes Exact Systems Group, zwraca uwagę na rosnącą pozycję Polski jako centrum produkcji baterii i komponentów do samochodów elektrycznych. Nasz kraj jest obecnie drugim największym producentem baterii na świecie, zaraz po Chinach. Mamy też silną pozycję w sektorze motoryzacyjnym w Europie, z ponad 900 firmami, które wybrały nasz kraj ze względu na lokalizację, infrastrukturę i siłę roboczą. Według Pawła Gosa wszystko to przemawia za tym, by kolejna fabryka Ionway powstała także w Polsce.
Eksperci są zgodni co do tego, że Polska przyciągnie więcej inwestycji w sektorze elektromobilności.
- Z inwestycją Ionwaya na rynek wejdą nowi dostawcy, którzy będą współpracować z branżą motoryzacyjną - mówi Paweł Gos.
Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA, podkreśla, że Polska powinna dążyć do osiągnięcia poziomu produkcji 500 GWh do 2035 roku, aby utrzymać się na czele europejskiego rynku bateryjnego.