Polska

Inwestycja w Eway. Czy Polska osiągnie standardy ładowania EV 2024?

Dzięki inwestycji Rubicon Partners w technologię Eway o wartości 3 mln PLN Polska nabiera tempa w realizacji celu, jakim jest budowa stacji ładowania pojazdów elektrycznych spełniających normy UE.

Stacja ładowania pojazdów elektrycznych firmy Eway© Eway

W obliczu nadchodzących regulacji Unii Europejskiej dotyczących infrastruktury paliw alternatywnych Polska, jako kraj o strategicznym położeniu tranzytowym w Europie stoi przed znaczącym wyzwaniem. Rozporządzenie AFIR, które wejdzie w życie w 2024 roku, wymusza na naszym kraju budowę licznych punktów ładowania samochodów elektrycznych. Z aktualnych danych wynika, że Polska jest daleko w tyle za europejskimi liderami w tej dziedzinie, co stawia nas przed koniecznością przyspieszenia działań w obszarze elektromobilności.

Dane z serwisu Autokult Elektromobilność wskazują, że na koniec września 2023 roku w Polsce działało 3068 stacji ładowania, co stanowi 6159 punktów ładowania. To jednak nie wystarcza, aby sprostać wymogom, które będą rosły z każdym kolejnym rokiem. 

W Polsce, szybkie stacje ładowania na prąd stały (DC), oferujące moc 50 kW lub wyższą, stanowią 33% wszystkich punktów ładowania. Obecnie w kraju zarejestrowanych jest 45,2 tys. samochodów w pełni elektrycznych (BEV) oraz 42,5 tys. hybryd typu plug-in, które umożliwiają ładowanie z zewnętrznych źródeł energii.

W porównaniu z innymi krajami UE, Polska prezentuje się skromnie z 0,7 punktu ładowania na 100 km dróg, podczas gdy Holandia czy Luksemburg mogą pochwalić się odpowiednio 64,3 i 57,9 punktami.

Zgodnie z AFIR, do 2025 roku na każde 60 km sieci bazowej TEN-T musi przypadać co najmniej jeden punkt ładowania o mocy 150 kW dla aut osobowych i jeden o mocy 350 kW co 120 km dla pojazdów ciężarowych, z dalszymi zaostrzeniami w kolejnych latach.

Do 2030 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planuje instalację ponad 300 punktów ładowania w 166 lokalizacjach. Punkty te mają spełniać wymogi AFIR, z planami rozmieszczenia stacji dla aut osobowych co 60 km, a dla ciężarówek w odległości 60-120 km w zależności od rodzaju trasy. Wyzwaniem będzie nie tylko budowa infrastruktury na istniejących MOP-ach i nowych punktach, ale również zapewnienie odpowiedniej mocy przyłączeniowej, co już teraz jest dużym problemem.

Inwestycja Rubicon Partners w Eway

W kontekście rosnącego zapotrzebowania na infrastrukturę ładowania EV w Polsce istotnym krokiem naprzód jest inwestycja funduszu Rubicon Partners w polską spółkę Eway, producenta stacji ładowania samochodów elektrycznych. Dofinansowanie w wysokości 3 mln PLN ma przyczynić się do dalszego rozwoju firmy i komercjalizacji innowacyjnej technologii, która ma szansę zrewolucjonizować rynek stacji ładowania w Europie.

Eway nie ogranicza się tylko do sprzedaży energii – klienci mogą również zarabiać na sprzedaży innych usług związanych ze stacjami ładowania, takich jak wyświetlanie treści reklamowych na panelach stacji czy pobieranie dodatkowych opłat za parkowanie.

Eway wyróżnia się na tle konkurencji dzięki zastosowaniu zintegrowanego systemu płatności bez konieczności fizycznego terminala – to pierwsze takie rozwiązanie w Europie. Co więcej, stacje Eway nie wymagają od użytkowników instalowania dodatkowych aplikacji, co ma na celu maksymalne uproszczenie procesu ładowania.

Paweł Madej, dyrektor inwestycyjny w Rubicon Partners, podkreśla, że prosta i intuicyjna obsługa stacji Eway, nie wymagająca aplikacji, odpowiada na rosnące zapotrzebowanie rynku.

Firma Eway kieruje swoją ofertę do zarządców lub właścicieli miejsc parkingowych, gdzie pojazdy elektryczne są parkowane na co najmniej dwie godziny. Model biznesowy Eway pozwala osobom zarządzającym stacjami na zarabianie na każdym ładowaniu i samodzielne ustalanie cen za energię, co daje im kontrolę nad generowanymi przychodami.

Do września 2023 roku Eway ukończył prace techniczne nad czterema stacjami, z których trzy zlokalizowane są w Szczecinie, a czwarta wkrótce zostanie otwarta w Warszawie.

Firma ma ambitne plany dalszego rozwoju – jeszcze w tym roku planuje oddać do użytku kolejne 50 stacji, a w 2024 roku uruchomić kilkaset kolejnych stacji ładowania w całej Unii Europejskiej.

Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 14 marca 2024Zapisz się już dziś!

Zaproszenie na TEK.day Wrocław, 14 marca 2024.© tek.info.pl