Polska

Farada Group zmienia polską medycynę

Farada Group Szymona Kupaja może osiągnąć przychody na poziomie 10 mln PLN dzięki dronom — karetkom, które rewolucjonizują transport medyczny w Polsce.

Drony - karetki od Farada Group© Farada Group

Farada Group, pod kierownictwem Szymona Kupaja, wyznacza nowe kierunki w dziedzinie transportu medycznego. Zajmująca się produkcją bezzałogowych statków powietrznych, firma wprowadza na polskie niebo drony karetki, które mają zrewolucjonizować system dostarczania próbek medycznych, a w przyszłości również organów do przeszczepów.

Drony produkowane przez Farada Group charakteryzują się pięcioma śmigłami, z których jedno pchające pozwala na szybki przelot, a cztery poziome umożliwiają pionowy start, lądowanie oraz zawis w powietrzu. Specjalne pojemniki zapewniają utrzymanie kontrolowanej temperatury przewożonych materiałów medycznych.

Przełom w transporcie medycznym?

Farada Group, wykorzystując najnowsze osiągnięcia inżynierii lotniczej, stworzyła bezzałogowy statek powietrzny przypominający szybowiec z pięcioma śmigłami. Innowacyjność tego rozwiązania polega na możliwości pionowego startu i lądowania oraz zawisania w powietrzu, co umożliwia szybki i bezpieczny transport medyczny. Drony są wyposażone w specjalne izolowane pojemniki, które pozwalają na utrzymanie kontrolowanej temperatury przewożonych materiałów, takich jak krew, szczepionki, interferon, insulina i leki. Dzięki temu Farada Group może przyczynić się do ratowania życia, dostarczając niezbędne środki medyczne w krótkim czasie, często w sytuacjach krytycznych.

Taki bezzałogowiec to przełom w transporcie medycznym. Przykład? Dostarczaliśmy próbki krwi ze szpitala wojskowego w Helu do laboratorium w Gdańsku. Przelot naszego elektrycznego drona G1 nad Zatoką Pucką trwał ok. 19 minut, samochód jechałby 2,5 godz., a w sezonie letnim jeszcze dłużejmówi Szymon Kupaj, współtwórca i prezes Grupy Farada.

Transport materiałów laboratoryjnych, wrażliwych na temperaturę, był od początku istnienia grupy naszym priorytetem. Zdajemy sobie sprawę, szczególnie w dzisiejszych, popandemicznych czasach, jak kluczowy jest szybki transport materiału do badania. Nasze rozwiązania są odpowiedzią na tę potrzebęstwierdza Adam Cudny, Przewodniczący Rady Nadzorczej Farada Group sp. z o.o..

Drony Farada G1 zmieniają oblicze dostaw

Grupa Farada specjalizuje się w transporcie medycznym od samego początku swojego istnienia. Działalność związana z przewozem próbek dla sieci laboratoriów Alab została zrewolucjonizowana przez operatora firmy LabAir. Pierwszy nadzorowany lot drona Farada G1, przeprowadzony pod okiem inspektorów Urzędu Lotnictwa Cywilnego pokonał 60 km z warszawskich Siekierek do szpitala w Sochaczewie w zaledwie 30 minut. Współpraca z ULC i Polską Agencją Żeglugi Powietrznej umożliwiła LabAir regularne obsługiwanie placówek medycznych w Ostrołęce, Pułtusku, Ostrowi Mazowieckiej i Łomży. Drony należące do Szymona Kupaja do tej pory zrealizowały ponad 133 tys. km lotów komercyjnych, wszystkie w trybie BVLOS – poza zasięgiem wzroku operatora.

Od wojskowych projektów do medycznej rewolucji

Szymon Kupaj, od dawna chciał założyć firmę opartą na dronach. Jego doświadczenie obejmuje pracę nad projektami dronowymi w Wojskowym Instytucie Technicznym Uzbrojenia oraz rozwój tegoż sektora w Asseco Poland. Inspiracją dla Kupaja było spotkanie z dronem przewożącym ludzi podczas targów lotniczych w Zhuhai w Chinach. Skłoniło go to do zbudowania podobnego urządzenia w Polsce.

Wraz z kolegą przygotował projekt bezzałogowego statku powietrznego, który szybko przyciągnął uwagę inwestorów z branży medycznej, zainteresowanych wykorzystaniem dronów do celów transportowych. Opisując siebie, jako dojrzałego start-upowca Kupaj, podkreślał wyzwania związane z transportem tkanek ludzkich na obszarach miejskich. Zauważył, że laboratoria, szpitale i przychodnie wykazywały duże zainteresowanie dronami jako rozwiązaniem problemów logistycznych.

Jesteśmy gotowi technicznie także do transportowania organów do transplantacji. Robiliśmy już takie próbne loty ze sztucznym sercem dla Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu. Dysponujemy m.in. specjalnym pojemnikiem z pompą dyfuzyjną do przewozu nerki. Za naszymi możliwościami nie nadąża jednak legislacja mówi Szymon Kupaj, współtwórca i prezes Grupy Farada.

Rozwój i ekspansja Farady

Farada przeprowadziła loty testowe dronów własnego projektu w 2020 roku. Po uzyskaniu zezwoleń zgodnych z nowymi przepisami unijnymi firma rozpoczęła regularne loty za pośrednictwem LabAir. Kupaj nie tylko pozyskiwał inwestorów, ale także uruchamiał i nabywał kolejne spółki, tworząc Grupę Farada. W jej skład wchodzą m.in. AP Composite, zajmujące się produkcją kompozytów do konstrukcji dronów, DronSoft – software house, oraz Avatar Technologies – szkoła dla pilotów-operatorów dronów. W rozwój Farady jako pierwszy zainwestował fundusz ASI Scanderia Venture, a następnie dołączyły Mebio Group z branży informatycznej i KJ Assets, specjalizujące się w zarządzaniu.

Latem tego roku, Szymon Kupaj zdołał pozyskać znaczące wsparcie finansowe w wysokości 1 mln PLN od funduszu GreenVentures. Kapitał ten został przeznaczony dla spółki DronHold, która pracuje nad ambitnym projektem platformy lądowiskowej. Innowacja ta ma umożliwić dronom bezpieczne lądowanie na dachach laboratoriów i szpitali oraz automatyczne dostarczanie medycznych przesyłek bezpośrednio do tych instytucji.

Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 14 marca 2024Zapisz się już dziś!

Zaproszenie na TEK.day Wrocław, 14 marca 2024© tek.info.pl