Polaris: przełom na polu walki
Bezzałogowy statek powietrzny Polaris, opracowany przez polską firmę FlyFocus to zaawansowany samolot zwiadowczy, który może zrewolucjonizować operacje wojskowe w terenie.
© Materiały prasowe
Polaris, opracowany przez FlyFocus, zaspokaja rosnące zapotrzebowanie rynku na lekkie, opłacalne i skuteczne bezzałogowe statki powietrzne przeznaczone do zadań rozpoznawczych. Jest idealnym rozwiązaniem nie tylko dla różnych rodzajów sił zbrojnych, ale także dla innych służb mundurowych, takich jak straż graniczna, dbających o bezpieczeństwo. Projekt Polaris jest dziełem polskich specjalistów w dziedzinie inżynierii. Ważnym aspektem projektu jest to, że został on opracowany z myślą o potrzebach i wymaganiach wojska, aktywnie zaangażowanego w działania bojowe.
Bezzałogowy statek powietrzny Polaris – przełom w technologii zwiadowczej
Polska firma FlyFocus opracowała bezzałogowy statek powietrzny Polaris, który jest odpowiedzią na współczesne wyzwania w dziedzinie działań wojskowych. Ten zaawansowany dron został po raz pierwszy zaprezentowany podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Zaprojektowany głównie z myślą o misjach wywiadowczych, obserwacyjnych i rozpoznawczych (ISR), Polaris jest obecnie wdrażany i testowany bojowo przez ukraińskie wojsko. – Obecnie realizujmy wdrożenie pierwszej partii bezzałogowych statków Polaris do jednej z jednostek Sił Zbrojnych Ukrainy – mówi Julian Żyromski, wiceprezes FlyFocus Sp. z o.o. – Na życzenie tego klienta Polaris zostanie wyposażony we wskazane systemy łączności i nawigacji, a także w wybraną głowicę optoelektroniczną.
Innowacyjność i skuteczność Polaris
Polaris wyróżnia się lekkością i wydajnością. Waży maksymalnie 4,5 kg, ma rozpiętość skrzydeł 2,2 m i jest wyposażony w cichy silnik elektryczny ze składanym śmigłem. Może latać do wysokości 4000 m z prędkością 45-110 km/h. Oprócz standardowej nawigacji GPS Polaris wyposażony został w system INS, który jest niezbędny na polu walki. Ponadto posiada system przeciwzakłóceniowy. – Dzięki zastosowaniu naszego autorskiego oprogramowania wykorzystującego algorytmy sztucznej inteligencji udało nam się osiągnąć długotrwałość lotu przewyższającą rozwiązania konkurencyjne. Nasz software rozpoznaje kominy termiczne w powietrzu i automatycznie zadaniuje płatowiec do dalszego lotu wewnątrz komina z wyłączonym silnikiem. Pozwala to na oszczędzenie energii baterii zasilającej silnik. Potwierdzona długotrwałość lotu Polarisa w takich warunkach to 4 godziny – dodaje Julian Żyromski.
Wszechstronność i konfiguracja
Polaris może przenosić różne głowice optoelektroniczne do obrazowania dziennego i termicznego. Może być również wyposażony w inne payloady, w tym zasobnik SIGINT. Został zaprojektowany tak, by można go było łatwo przenosić w plecaku, a jego przygotowanie do startu zajmuje tylko 5 minut. – Obecnie oferujemy integrację platformy z zasobnikami producentów zewnętrznych, ale pracujemy nad własnymi rozwiązaniami. Na swoim koncie mamy już pierwszy zasobnik SIGINT, ale niewielkie rozmiary Polarisa powodują, że musi on być odpowiednio lekki i mały. Szacujemy, że w 2024 roku uzupełnimy naszą ofertę o tę pozycję – podkreśla Julian Żyromski.
Innowacyjne technologie opracowane przez FlyFocus cieszą się rosnącym uznaniem na arenie międzynarodowej, przyciągając uwagę największych firm z branży obronnej. Niedawno do współpracy polską firmę zaprosił niemiecki potentat, Rheinmetall. Na zlecenie kanadyjskiego oddziału Rheinmetall Canada, specjalizującego się w autonomicznych bezzałogowych pojazdach lądowych (A-UGV), FlyFocus zaprojektowała i wyprodukowała miniaturowy dron typu quadrocopter
Koszt i efektywność
Polaris to ekonomiczne rozwiązanie, które spełnia wymagania różnych rodzajów nowoczesnych sił zbrojnych. Jego cena przy większym zamówieniu wynosi 25% ceny innych rozwiązań tej klasy. Polaris może działać jako platforma zbierająca dane wywiadowcze. Może także pomagać grupom bojowym piechoty koordynować ich operacje. – Polaris jest tani, lekki, skryty, efektywny i elastyczny. Projektowaliśmy go, biorąc pod uwagę specyficzne uwarunkowania działań bojowych prowadzonych na Ukrainie. Na podstawie rozmów z potencjalnymi użytkownikami, jakie odbyliśmy podczas MSPO i później, jesteśmy przekonani, że jest to rozwiązanie spełniające wymagania różnych rodzajów współczesnych sił zbrojnych: wojsk lądowych, sił operacji specjalnych czy wojsk obrony terytorialnej – mówi Julian Żyromski.
FlyFocus koncentruje się na opracowywaniu systemów bezzałogowych, które znajdują zastosowanie w różnych sektorach, w tym w obronności, bezpieczeństwa publicznego, nadzoru i inspekcji. Firma znana jest z tworzenia niestandardowych rozwiązań dostosowanych do konkretnych potrzeb i wymagań klientów.
Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 14 marca 2024. Zapisz się już dziś!
© tek.info.pl