Projekt Izera: nowy rząd, nowe decyzje
Niepewność wokół projektu Izera w obliczu zmian politycznych. Tomasz Kędzierski z ElectroMobility Poland akcentuje znaczenie ekonomiczne i współpracę z Geely, dążąc do apolityczności.
© Materiały Prasowe
Biznes ponad polityką
Dyrektor ds. strategii i rozwoju biznesu w ElectroMobility Poland, Tomasz Kędzierski mówi, że choć Izera jest postrzegana jako projekt o zabarwieniu politycznym, dla firmy jest to inicjatywa czysto biznesowa, która ma istotne znaczenie dla gospodarki. Realizowana jest ona bowiem w strategicznym dla państwa obszarze, który ma wpływ na Produkt Krajowy Brutto (PKB). Dlatego też, zdaniem Kędzierskiego, konieczne jest oddzielenie projektu od wpływów politycznych i skupienie się na aspektach ekonomicznych i biznesowych: - Nie patrzymy na Izerę jak na projekt polityczny. Jest to inicjatywa o istotnym znaczeniu gospodarczym. Realizowana jest ona w sektorze strategicznym dla państwa i PKB. Z tej perspektywy chcemy się odciąć od polityki i rozmawiać przede wszystkim o gospodarce i biznesie.
Współpraca z Geely – klucz do sukcesu
Projekt Izera nabrał tempa dzięki zatrudnieniu 130 specjalistów, ale także dzięki współpracy z Geely, chińskim gigantem motoryzacyjnym. Geely, jako partner strategiczny, odgrywa wielopłaszczyznową rolę, nie tylko dostarczając usługi, ale również aktywnie wspierając rozwój inicjatywy. Kędzierski podkreśla, że wszelkie spekulacje i plotki dotyczące możliwości zatrzymania inwestycji są szkodliwe i utrudniają utrzymanie kluczowych pracowników i relacje z partnerami. - Mamy rozpędzony zespół 130 osób pracujących nad tym projektem oraz partnera Geely, który postrzega naszą inicjatywę wielowymiarowo i jest aktywny nie tylko jako dostawca usług, lecz także jako partner strategiczny — mówi Tomasz Kędzierski.
Kędzierski zaznacza również, że trwają zaawansowane rozmowy z Geely, na temat potencjalnego przeniesienia produkcji niektórych modeli samochodów tej firmy do Polski, co miałoby istotny wpływ na rozwój lokalnego łańcucha wartości oraz na stworzenie parku przemysłowego wokół fabryki Izery. - Jest to przedmiot zaawansowanych rozmów z naszym partnerem. Taka opcja leży na stole i jest to bardzo racjonalne rozwiązanie, gdyż pomoże nam budować łańcuch wartości — dodaje dyrektor ds. strategii i rozwoju biznesu w ElectroMobility Poland.
Oderwanie od nadzoru politycznego
Tomasz Kędzierski, choć obawia się wstrzymania projektu, ma nadzieję, że nowy rząd dostrzeże gospodarcze znaczenie tej inicjatywy. Dyrektor ds. strategii i rozwoju biznesu w ElectroMobility Poland sugeruje, że projektem mógłby zarządzać Polski Fundusz Rozwoju (PFR), co umożliwiłoby odseparowanie go od wpływów politycznych. Zdaniem Kędzierskiego, PFR potrafi zachowywać się jak gracz private equity, co jest korzystne dla projektu.
Tymczasem...zaktualizowano harmonogram budowy fabryki Izery
Firma ElectroMobility Poland właśnie, ogłosiła, że poczyniono znaczące postępy w budowie fabryki Izery. W listopadzie 2023 roku zakończono drugą fazę projektową, która była realizowana we współpracy z partnerami — Geely i Pininfariną. Skupiała się ona na opracowaniu pierwszego modelu z serii Izery, który będzie SUV-em.
W listopadzie 2023 roku zakończono drugą fazę projektową realizowaną we współpracy z Geely i Pininfariną związaną z pierwszym samochodem z gamy modelowej Izery. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami będzie to SUV. Etap ten ostatecznie potwierdził szczegółowe założenia techniczne, wykonalność oraz model biznesowy przedsięwzięcia — poinformowano w komunikacie prasowym ElectroMobility Poland.
ElectroMobility Poland poinformowała, że projekt zrealizowano obecnie w około 40% i prowadzony jest on zgodnie ze wszystkimi standardami obowiązującymi w przemyśle motoryzacyjnym. Z łącznej kwoty dotychczasowego finansowania, wynoszącej 500 mln PLN, firma wydała ok. 277 mln PLN. Z sumy tej, ponad trzy czwarte środków zostało przeznaczone na prace projektowe i przygotowanie inwestycji. Zespół EMP liczy obecnie około 130 specjalistów z kluczowych obszarów, takich jak rozwój techniczny, dystrybucja, produkt rozszerzony, łańcuch dostaw czy uruchomienie produkcji.
Z łącznej kwoty dotychczasowego finansowania projektu (500 mln PLN) firma wydała do tej pory ok. 277 mln PLN, z czego ponad trzy czwarte (78%) zostało przeznaczone na prace projektowe i przygotowanie inwestycji. Zespół EMP liczy obecnie ok. 130 osób — specjalistów z kluczowych obszarów związanych m.in. z rozwojem technicznym, dystrybucją, produktem rozszerzonym, łańcuchem dostaw czy uruchomieniem produkcji — czytamy w komunikacie prasowym ElectroMobility Poland.
Prezes ElectroMobility Poland, Piotr Zaremba, podkreśla, że założenia biznesowe projektu pozostają aktualne i rośnie jego wartość oraz skala. Wszystkie dotychczasowe zobowiązania wynikające z harmonogramu prac zostały spełnione w terminie, a firma ma gotowy plan na następne etapy projektu. Zakończono również proces formalny związany z pozyskaniem 117 ha działki na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego, gdzie powstanie fabryka. Pierwsze prace przygotowawcze rozpoczną się na przełomie roku. - Założenia biznesowe naszego projektu pozostają aktualne, rośnie jego wartość i skala. Wszystkie dotychczasowe zobowiązania wynikające z harmonogramu prac zostały spełnione w terminie. Mamy gotowy plan na następne etapy projektu. Oczywiście przed nami wciąż wiele wyzwań, ale najważniejsza, z punktu widzenia osiągania dalszych celów, jest teraz stabilność, także finansowa, oraz konsekwencja w działaniu. Przedsięwzięcia takie jak Izera są realizowane w perspektywie wieloletniej — mówi prezes ElectroMobility Poland Piotr Zaremba.
Spółka jest w trakcie uzyskiwania decyzji środowiskowej — uzyskano już opinię Sanepidu, Wód Polskich, RDOŚ, Urzędu Marszałkowskiego. Jeszcze w grudniu bieżącego roku planowane jest pozyskanie decyzji. Następnie złożony zostanie wniosek do urzędu miasta Jaworzna w sprawie wydania pozwolenia na budowę. Trwa przetarg na wybór generalnego wykonawcy fabryki w Jaworznie. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na pierwszy kwartał 2024 roku, a ich koniec przewidziany jest na ostatni kwartał 2025 roku — podano w informacji prasowej ElectroMobility Poland.
Dodatkowo podano, że ElectroMobility Poland z sukcesem zakończyła Plan Sourcingowy, który obejmował strategię zakupów dla lokalnych komponentów oraz harmonogram integracji dostawców w projekcie. Plan ten dotyczył wszystkich systemów, części i podzespołów. Firma nawiązała już relacje i rozpoczęła rozmowy o współpracy z ponad 250 dostawcami specjalizującymi się w komponentach motoryzacyjnych z regionu Europy Środkowo-Wschodniej. - Nawiązanie relacji i podjęcie rozmów o zakresie potencjalnej współpracy z ponad 250 dostawcami specjalizującymi się w dostawach komponentów motoryzacyjnych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Podpisanie umów na rozwój koncepcji technicznej pięciu kluczowych komponentów samochodu z długim czasem rozwoju (Early Supply Involvement - ESI) obejmujących: deskę rozdzielczą, panele drzwiowe, konsolę centralną, siedzenia i światła. Koncepcje już zostały zrealizowane. Zgodnie z założeniami Planu Sourcingowego zostały uruchomione procesy zakupowe dla ponad połowy komponentów zdefiniowanych jako komponenty do pozyskania lokalnie. W najbliższym czasie planowane jest uruchomienie pozostałych pakietów zakupowych na rynek — możemy przeczytać w komunikacie prasowym ElectroMobility Poland.
Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 14 marca 2024. Zapisz się już dziś!
© tek.info.pl