Elektromobilność w Polsce: wyzwania AFIR
Polska rozwija infrastrukturę elektromobilności, spełniając wymogi rozporządzenia AFIR UE, które nakłada obowiązek zwiększenia punktów ładowania dla e-samochodów, wspierając zrównoważoną energię.
© Materiały Prasowe
W obliczu nowych wymogów regulacyjnych wynikających z rozporządzenia unijnego AFIR Polska stoi przed istotnymi wyzwaniami dotyczącymi rozbudowy infrastruktury elektromobilności. Rozporządzenie to, mające na celu przyspieszenie przejścia na bardziej zrównoważone źródła energii, nakłada na kraje Unii Europejskiej obowiązek znaczącego zwiększenia liczby punktów ładowania dla samochodów elektrycznych.
Rafał Czyżewski, prezes zarządu GreenWay Polska, wskazuje na potrzebę stworzenia specustawy, która umożliwiłaby szybsze dostosowanie się do nowych wymogów. - Powinien to być jakiś odrębny dokument rządowy, wypracowany przez resort Klimatu i Środowiska we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury — mówi Czyżewski, podkreślając, że czas jest kluczowym czynnikiem, biorąc pod uwagę zbliżające się wejście w życie AFIR-u.
GreenWay, jako lider w tworzeniu infrastruktury wspierającej elektromobilność w Polsce, odnotowuje dynamiczny rozwój od 2016 roku. Firma, która zaczynała od pojedynczych punktów ładowania, obecnie zarządza największą siecią szybkich publicznych stacji ładowania w kraju, a także dostarcza kompleksowe rozwiązania infrastrukturalne dla klientów biznesowych, głównie firm flotowych.
W kontekście wyzwań związanych z realizacją wymogów rozporządzenia AFIR Czyżewski zwraca uwagę na istotny aspekt – finansowanie. Według niego największym problemem nie są same regulacje, lecz brak środków na rozwój sieci dystrybucyjnych. To właśnie ich niedofinansowanie stanowi główną przeszkodę w procesie przyłączania nowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
Czyżewski tłumaczy, że finansowanie sieci odpowiedzialnych za dystrybucję energii elektrycznej w dużej mierze opiera się na taryfach, które mają bezpośredni wpływ na koszty energii ponoszone przez konsumentów. Podkreśla, że w ostatnich latach inwestycje w sieci dystrybucyjne były niewystarczające, co jest szczególnie widoczne w kontekście rosnącej roli Odnawialnych Źródeł Energii (OZE) i rozproszonej produkcji energii. - Skalę problemu widać w coraz powszechniejszych wyłączeniach generacji OZE na żądanie operatora systemowego, co jest ewidentną stratą dla całej gospodarki — mówi Czyżewski. W tym kontekście, prezes GreenWay Polska zwraca także uwagę na trudności w uzyskiwaniu korzystnych warunków przyłączeniowych do sieci energetycznych. Te często okazują się niekorzystne, gdy są ustalane przez Operatorów Systemów Dystrybucyjnych (OSD). - Mamy ładowarkę czy hub ładowania przy autostradzie i dostajemy warunki przyłączenia 15 km od tego hubu, co oznacza, że musimy wybudować własną linię i tu zaczyna się problem — wyjaśnia Czyżewski.
Rafał Czyżewski, prezes zarządu GreenWay Polska podkreśla, że elektromobilność przestaje być domeną pasjonatów, a staje się rzeczywistością: - Cały czas na niewielkim poziomie, bo liczba samochodów elektrycznych w Polsce to około 50 tys., ale sukcesywnie rośnie. Milion pojazdów może się pojawić do końca dekady przy obecnej dynamice. To, co może wpływać na nasz rynek, to ryzyko regulacyjne czy np. kwestia potencjalnego importu chińskich samochodów elektrycznych do UE i związanych z nimi firm.
Dodatkowo Czyżewski zauważa problem związany z dzierżawą stacji benzynowych wzdłuż autostrad. Inwestycja w ładowarki w tych lokalizacjach jest kosztowna i często nieatrakcyjna dla potencjalnych dzierżawców. W odpowiedzi na to wyzwanie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podjęła decyzję o oddzielnym przetargowaniu stacji i infrastruktury ładowania. Postanowienie to może częściowo rozwiązać problem, jednak istniejące Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) ze stacjami benzynowymi nadal stanowią wyzwanie, gdyż operatorzy wyspecjalizowani w ładowaniu samochodów elektrycznych nie mają tam możliwości wejścia.
Czyżewski podkreśla, że kolejne wyzwanie stanowi czas realizacji inwestycji: - 40% inwestycji, które miały być zrealizowane przez nas w tym roku, nie zostało zakończonych, bo nie było pieniędzy u OSD na budowę przyłączy lub inwestycje te opóźniły się z uwagi na procedury administracyjne.
Rozporządzenie AFIR, problem dużego kalibru?
Rozporządzenie AFIR stanie się obowiązującym prawem już w kwietniu przyszłego roku. - Czy to duży problem? Na razie utrzymanie parytetu między liczbą punktów ładowania a liczbą samochodów elektrycznych w Polsce jest dosyć łatwe. Jednak AFIR definiuje także bardzo precyzyjnie ilość i moc punktów ładowania zlokalizowanych przy autostradach i drogach szybkiego ruchu na lata 2025, 2027 i 2030, zarówno dla samochodów osobowych, jak i dla ciężkiego transportu. Te kryteria są już pewnym wyzwaniem — mówi Czyżewski. W kontekście tych wymogów kolejnym wyzwaniem, na które zwraca uwagę prezes GreenWay Polska, jest rozbudowa infrastruktury do ładowania dla ciężkiego transportu: - Obecnie w Polsce istnieją pojedyncze ładowarki dedykowane temu celowi, ale w niedalekiej przyszłości konieczne będzie stworzenie ponad 200 takich punktów ładowania przy autostradach i drogach szybkiego ruchu.
Czyżewski podkreśla, że nowe stacje ładowania muszą być rozmieszczone w taki sposób, aby nie były oddalone od siebie o więcej niż 60 km, zarówno dla samochodów osobowych, jak i ciężarowych. - Mówimy o mocach, które docelowo mają wynosić przynajmniej 3,6 do 3 MW — mówi Prezes GreenWay. W perspektywie najbliższych 5-10 lat, moce te będą musiały być zwiększone, a liczba punktów ładowania znacznie rozszerzona, aby sprostać rosnącemu popytowi na usługi ładowania.
Czyżewski zauważa, że podstawowym problemem jest znalezienie sposobu na realizację tych wszystkich ambitnych celów w krótkim okresie czasu, czyli w ciągu najbliższych 2-4 lat.
GreenWay Polska jest integralną częścią międzynarodowej grupy GreenWay, która aktywnie działa również na rynkach Słowacji i Chorwacji. Głównym obszarem działalności firmy jest budowa infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. GreenWay może pochwalić się posiadaniem największej sieci szybkich publicznych stacji ładowania w Polsce.
Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 14 marca 2024. Zapisz się już dziś!
© tek.info.pl