Rewolucja w recyklingu i produkcji baterii: nowe rozporządzenie unijne
Właśnie weszło w życie nowe unijne rozporządzenie, które zmienia zasady gry w sektorze energetycznym, wprowadzając kompleksowe zmiany dotyczące całego cyklu życia baterii, od projektowania po recykling.
Nowe przepisy mają zastosowanie do wszystkich typów baterii, w tym baterii przemysłowych, akumulatorów do pojazdów elektrycznych oraz baterii stosowanych w lekkich środkach transportu, takich jak elektryczne rowery czy hulajnogi. Zastępują one dyrektywę z 2006 roku, wprowadzając jednocześnie uzupełnienia w zakresie gospodarowania odpadami. Rozporządzenie ustanawia wymogi w obszarach takich jak zrównoważony rozwój, bezpieczeństwo, etykietowanie i oznaczanie, a także wymogi informacyjne, które muszą być spełnione, aby baterie mogły być wprowadzone do obrotu lub oddane do użytku na terenie Unii Europejskiej.
„Baterie — zróbmy to odpowiedzialnie!” to tytuł wykładu, który prowadzić będzie Włodzimierz Babś podczas Tek.day we Wrocławiu. Właściciel Manufacturing Partners przedstawi zagadnienia związane z wyzwaniami, przed jakimi stoją firmy projektujące urządzenia zasilane bateriami. Zapraszamy do Tarczyński Arena Wrocław - 14 marca, na godz. 9.30.
Kluczowe obowiązki i terminy
Wśród najważniejszych obowiązków wymienić można:
- Ocena zgodności i znak CE: Od 18 sierpnia 2024 r. obowiązują przepisy dotyczące stosowania procedury oceny zgodności baterii i sporządzania deklaracji zgodności oraz znaku CE.
- Możliwość wymiany baterii przez użytkowników: Od 18 lutego 2027 r. użytkownicy końcowi powinni móc usuwać i wymieniać baterie przenośne wmontowane do urządzeń.
- Gospodarowanie zużytymi bateriami: Obowiązki w zakresie gospodarowania zużytymi bateriami stosowane są od 18 sierpnia 2025 r.
- Zbieranie i recykling: Nowe cele w zakresie zbierania zużytych baterii przenośnych ustalone zostały na poziomie 63% do końca 2027 r. i 73% do końca 2030 r., oraz wprowadzone zostały specjalne cele dla baterii z lekkich środków transportu: 51% do końca 2028 r. i 61% do końca 2031 r.
- Odzyskiwanie litu: Cel dotyczący odzyskiwania litu ustalony został na poziomie 50% do końca 2027 r. i 80% do końca 2031 r.
- Zawartość materiałów z recyklingu: Obowiązkowe minimalne poziomy zawartości materiałów z recyklingu w bateriach przemysłowych oraz akumulatorach pojazdów i maszyn wynoszą: 16% - kobalt, 85% - ołów, 6% - lit i nikiel.
- Wydajność recyklingu: Do końca 2025 r. wydajność recyklingu ma wynosić 80% dla baterii niklowo-kadmowych i 50% dla innych zużytych baterii.
- Etykietowanie i paszport baterii: Wymogi dotyczące etykietowania i „paszportu” baterii, w tym kod QR, zaczną obowiązywać od 18 sierpnia 2026 r., a cyfrowy paszport produktu dla każdej baterii od 18 lutego 2027 r.
- Należyta staranność: Restrykcyjne wymogi należytej staranności dla operatorów, w tym sprawdzanie źródła surowców stosowanych w bateriach, wprowadzanych na rynek.
- Wymogi trwałości: Od 18 sierpnia 2028 r., baterie przenośne ogólnego stosowania muszą osiągać minimalne wartości wydajności i trwałości.
- Ślad węglowy: Dla baterii do pojazdów elektrycznych, przemysłowych i LMT, producenci muszą sporządzać deklarację dotyczącą śladu węglowego.
Zasady dotyczące wymiany baterii w nowych produktach
Nowe regulacje unijne nakładają na producentów i dystrybutorów produktów z wbudowanymi bateriami przenośnymi obowiązek zapewnienia łatwości ich usuwania i wymiany. Wymóg ten dotyczy całych baterii, nie zaś pojedynczych ogniw czy innych składowych.
Kluczowym kryterium jest możliwość usunięcia baterii przy użyciu standardowych narzędzi dostępnych na rynku. Wyjątkiem są sytuacje, gdy dołączone do produktu specjalistyczne narzędzia są dostarczane bez dodatkowych kosztów. Ponadto produkty te muszą być wyposażone w instrukcje dotyczące bezpiecznego usuwania i wymiany baterii oraz odpowiednie informacje bezpieczeństwa, które powinny być łatwo dostępne online.
Istnieją jednakże wyjątki od tej zasady, które dotyczą urządzeń zaprojektowanych do użytku w środowiskach narażonych na działanie wody, gdzie bezpieczeństwo użytkownika i urządzenia wymaga, aby wymiana baterii była możliwa tylko przez wykwalifikowanych specjalistów. Podobnie, wymóg ten nie obowiązuje w przypadkach, gdy nieprzerwane zasilanie jest kluczowe dla bezpieczeństwa użytkownika lub integralności danych urządzenia.
Dodatkowo wszyscy producenci i dystrybutorzy zobowiązani są zapewnić dostępność baterii jako części zamiennych przez minimum pięć lat od momentu wprowadzenia na rynek ostatniej jednostki danego modelu. Cena tych części zamiennych musi być rozsądna i nie może dyskryminować niezależnych specjalistów ani użytkowników końcowych.
Nowe wymogi mają na celu nie tylko ułatwienie użytkownikom końcowym zarządzania bateriami w ich urządzeniach, ale również przyczynienie się do zwiększenia trwałości produktów i efektywności recyklingu, wspierając tym samym ekologiczne i zrównoważone podejście do gospodarki elektronicznej.
Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 14 marca 2024. Zapisz się już dziś!