Polska
article miniature

2 mld PLN na infrastrukturę ładowania e-ciężarówek

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął konsultacje programu priorytetowego mającego na celu wsparcie budowy i rozbudowy publicznych stacji ładowania dla ciężkiego transportu.

W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na zrównoważone rozwiązania w transporcie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zainicjował program wsparcia dla budowy i rozbudowy publicznych stacji ładowania pojazdów ciężarowych o napędzie elektrycznym. Inicjatywa ta, została ogłoszona niedługo po wprowadzeniu projektu dotacji na zakup zeroemisyjnych ciężarówek.

Program dysponuje budżetem 2 mld PLN. 80% środków ma zostać przeznaczonych na wsparcie instalacji ładowarek wzdłuż sieci bazowej TEN-T, a 20% na rozwój stacji w centrach logistycznych lub terminalach intermodalnych. W odróżnieniu od poprzednich inicjatyw proces aplikacyjny został zaprojektowany jako konkurs, co ma na celu zapewnienie sprawiedliwej i efektywnej alokacji środków. Program zakłada, że dotacje mogą pokryć do 100% kosztów kwalifikowalnych projektów, obejmujących zarówno nowe budowy, jak i rozbudowę istniejących stacji ładowania. 

Kluczowym elementem programu, który będzie realizowany w latach 2024-29,  jest stworzenie ogólnodostępnych stacji ładowania zasilanych prądem stałym (DC), które muszą oferować co najmniej dwa punkty ładowania o mocy 350 kW każdy dla projektów realizowanych wzdłuż drogowej sieci bazowej TEN-T. Dla inwestycji na terenie centrów logistycznych lub terminali intermodalnych wymagany jest co najmniej jeden punkt ładowania o takiej samej mocy. Program przewiduje również możliwość finansowania modernizacji stacji ładowania, której celem jest zwiększenie mocy istniejących punktów do co najmniej 350 kW. Ma to podnieść standardy obsługi ciężarówek elektrycznych i przyczynić się do efektywniejszej adaptacji zielonych technologii w sektorze transportowym.

Inwestycje w infrastrukturę ładowania są niezbędne, aby sprostać wymaganiom unijnej regulacji AFIR, która nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania dla ciężarówek. Obecnie w Polsce brakuje stacji przystosowanych do obsługi zeroemisyjnych pojazdów ciężkich, co stanowi wyzwanie w kontekście tych wymogów.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) szacuje, że do 2030 roku w Polsce może być zarejestrowanych nawet 40,5 tysiąca ciężarówek elektrycznych, co stanowiłoby znaczący postęp w kierunku dekarbonizacji transportu.

Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 14 marca 2024Zapisz się już dziś!