Krótkie, ale ważne. Cotygodniowy przegląd wiadomości
Poznaj kluczowe wydarzenia tygodnia: QNA Technology zdobywa zamówienie z Japonii, Politechnika Wrocławska podpisuje umowę o współpracy z Mercedes-Benz, Solaris dostarcza trolejbusy do Włoch, PKP Intercity inwestuje 2,3 mld PLN w elektryczne lokomotywy, a SatRev dołącza do projektu ESA.
Współpraca Politechniki Wrocławskiej z Mercedes-Benz
Politechnika Wrocławska zawarła umowę z firmą Mercedes-Benz Manufacturing Poland, która skupia się na wspólnych badaniach, projektach rozwojowych oraz kształceniu studentów w obszarze nowych technologii. Porozumienie podpisane w Legnicy przez przedstawicieli obu instytucji umożliwi studentom uczestnictwo w programach stażowych w nowoczesnym zakładzie Mercedes-Benz w Jaworzu. Celem jest przygotowanie przyszłych adeptów uczelni do wymogów rynku pracy i umożliwienie im praktycznego wykorzystania posiadanej wiedzy.
W fabryce Mercedes-Benz w Jaworzu od 2019 r. produkowane są czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne oraz baterie elektryczne do samochodów osobowych. Obecnie pracuje tam ponad 1 300 osób. W 2023 r. firma podpisała umowę na budowę nowego zakładu, w którym produkowane będą nowe elektryczne samochody dostawcze. Wartość inwestycji to ponad 1 mld EUR, a zatrudnienie znajdzie tam dodatkowo 1 500 osób. – Jesteśmy silnie związani z regionem i chcemy mieć jak największy wkład w jego rozwój. Pracując w takim miejscu jak fabryka Mercedesa w Jaworzu, nowoczesnym zakładzie opartym na zasadach Przemysłu 4.0 doskonale rozumiemy, jakie znaczenie ma odpowiednia edukacja – mówi Ewa Korwek, dyrektor HR i członek zarządu Mercedes-Benz Manufacturing Poland. – Dlatego chcemy pomóc młodzieży na Dolnym Śląsku w świadomym wyborze przyszłej kariery, w wejściu na rynek pracy. Tylko dzięki współpracy biznesu, nauczycieli i placówek edukacyjnych możemy rozwijać polskie szkolnictwo zawodowe.
Grupa Tata zapowiada budowę fabryki czipów
Indyjski konglomerat Tata Group znany z szerokiego zakresu działalności, od produkcji samochodów po usługi IT ogłosił plany budowy fabryki półprzewodników w stanie Gudźarat, co stanowi znaczący krok w rozszerzaniu działalności firmy w sektorze technologicznym. Gigant planuje również uruchomienie zakładu produkującego akumulatory litowo-jonowe o mocy 20 gigawatogodzin, co odpowiada rosnącemu globalnemu zapotrzebowaniu na energię odnawialną i komponenty elektroniczne.
Inwestycje te wpisują się w strategię rządu premiera Narendry Modiego, który dąży do przyciągnięcia kapitału do kluczowych sektorów technologicznych, takich jak półprzewodniki, panele słoneczne i farmaceutyka.
Wsparcie Stanów Zjednoczonych dla indyjskich inicjatyw technologicznych jest postrzegane jako element szerszej strategii równoważenia wpływów Chin w dziedzinie technologii.
Włoski kontrakt dla polskich trolejbusów
Włoski przewoźnik z Genui, AMT Genova podpisał umowę z polską firmą Solaris na dostawę 112 sztuk 18-metrowych bezemisyjnych trolejbusów. Wartość transakcji przekracza 100 mln EUR, co stanowi największe jednorazowe zamówienie na przegubowe autobusy w historii producenta z Bolechowa pod Poznaniem.
Alberto Fiore, dyrektor zarządzający Solaris Italia, podkreślił, że firma ma doświadczenie w produkcji bezemisyjnych pojazdów: - Nieco ponad rok temu dostarczyliśmy do Genui 30 nowoczesnych autobusów elektrycznych. Tym razem przewoźnik AMT postawił na trolejbusy. Doświadczenie naszej firmy w produkcji tych bezemisyjnych pojazdów przekracza już 2 tys. sztuk.
Oprócz tradycyjnego napędu elektrycznego trolejbusy dla Genui będą wyposażone w dodatkowe baterie trakcyjne, umożliwiające pokonywanie znacznego dystansu bez konieczności podłączenia do trakcji. Technologia In Motion Charging (IMC) pozwoli na ładowanie baterii zarówno podczas postoju, jak i w trakcie jazdy.
Kontrakt z Solaris jest częścią większego planu włoskiego przewoźnika, który zakłada przejście na całkowicie elektryczną flotę miejską do 2025 roku. Współpraca między polską firmą a AMT Genova sięga 2013 roku.
QNA Technology zdobywa zamówienie z Japonii
QNA Technology, firma technologiczna z Wrocławia, poinformowała o otrzymaniu istotnego zamówienia od japońskiego klienta. Zarząd spółki zatwierdził sprzedaż niebieskich kropek kwantowych o wartości 25 tys. USD. Zamówienie to, przeprowadzone przez lokalnego dystrybutora, jest już czwartym zleceniem od tego samego klienta, co stanowi część procesu testowania i potwierdzania jakości technologii rozwijanej przez QNA Technology.
Produkt, niebieskie kropki kwantowe w postaci koloidalnego roztworu, ma być dostarczony w ciągu 30 dni od zawarcia umowy. Zarząd firmy uważa, że kolejne zamówienie potwierdza wysoką jakość i spełnienie wymagań klienta dotyczących parametrów fizyko-chemicznych dostarczanych próbek co zwiększa prawdopodobieństwo dalszej, szerszej współpracy.
PKP Intercity inwestuje w przyszłość
PKP Intercity, polski państwowy przewoźnik kolejowy, podpisał przełomową umowę z nowosądeckim producentem Newag na zakup 63 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych. Wartość kontraktu wynosi 2,3 mld PLN, a umowa obejmuje również opcję zakupu dodatkowych 32 pojazdów, co potencjalnie zwiększyłoby całkowitą wartość transakcji do 3,5 mld PLN za 95 lokomotyw. Jest to największa umowa w historii PKP Intercity, przewyższająca poprzedni rekord wynoszący około 2,8 mln PLN za pociągi Pendolino.
Nowe lokomotywy, zdolne do osiągania prędkości do 200 km/h, będą przystosowane do pracy na różnych liniach kolejowych o zróżnicowanym napięciu. Będą one wyposażone w Europejski System Sterowania Ruchem Kolejowym (ETCS) poziomu drugiego, diagnostykę pokładową, systemy przeciwpożarowe, monitoring, lokalizację GPS oraz systemy komunikacji. Lokomotywy będą homologowane dla sześciu krajów, co umożliwi ich eksploatację w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, na Słowacji i Węgrzech.
Dwie pierwsze lokomotywy mają zostać dostarczone do przewoźnika w ciągu dwóch lat od podpisania umowy, a całe zamówienie ma zostać zrealizowane w ciągu 60 miesięcy. Zakup nowych lokomotyw wpisuje się w strategię PKP Intercity mającą na celu modernizację floty.
Polska spółka SatRev w projekcie ESA
Polska spółka SatRev, aktywna w sektorze kosmicznym od 2016 roku, ogłosiła swoje uczestnictwo w międzynarodowym projekcie SKAISEN, prowadzonym przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA). W ramach współpracy z czeską firmą Zaitra SatRev skupi się na opracowywaniu nowoczesnych technologii przetwarzania obrazów na pokładach statków kosmicznych, wykorzystując do tego celu sztuczną inteligencję (AI).
Zadaniem projektu SKAISEN jest przeprowadzenie testów funkcjonalnych i środowiskowych, które mają na celu zweryfikowanie, czy algorytm opracowany przez firmę Zaitra, wsparty technologią edge-computing, jest gotowy do wysłania w przestrzeń kosmiczną.
SatRev, posiadająca doświadczenie w projektowaniu, produkcji i zarządzaniu nanosatelitami oraz analizie danych satelitarnych, wnosi znaczący wkład w projekt SKAISEN poprzez wdrożenie swojej innowacyjnej platformy UniBus. Firma wykorzystuje również swoją ekspertyzę w dostarczaniu obrazów, co jest istotnym elementem w procesie trenowania modeli opartych na sztucznej inteligencji (AI).
Grzegorz Zwoliński, dyrektor generalny SatRev, wyraził przekonanie, że wyniki współpracy z zagranicznymi partnerami przyczynią się do rewolucji w technologii kosmicznej.
Firma planuje debiut na NewConnect co ogłosiła jeszcze przed końcem 2023 roku. Obecnie trwają procedury, które mają do tego kroku doprowadzić.
Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 14 marca 2024. Zapisz się już dziś!