Polska

Automaty paczkowe SelfMaker na zakupy spożywcze

Firma SelfMaker z Łodzi stworzyła Coolockers dla e-grocery w odpowiedzi na wyniki badań rynku, z których wynika, że 50% respondentów chciałaby mieć możliwość odbioru zakupów spożywczych zamawianych online z dostosowanego do produktów automatu paczkowego.

Firmy takie jak Frisco i Barbora oraz InPost Fresh dowożą zakupy do domu, natomiast SelfMaker chce umożliwić samodzielne odbieranie paczek z automatów wyposażonych w funkcje chłodzenia i zamrażania, co pozwoli na bezpieczne przechowywanie produktów do momentu odbioru przez klienta, nawet po kilku dniach od zamówienia. 

SelfMaker testuje już pierwszą wersję urządzenia, w której dopracowuje komorę termiczną Kolejną wersję wdroży u pierwszych klientów po integracji z systemami firmy. Komercjalizacja zaplanowana jest w połowie 2022 roku. Prowadzone są rozmowy z dużymi sieciami handlowymi, dla których automat może być dodatkową, działającą całodobowo kasą sklepową. Prezes SelfMakera Marek Wieteska nie ma wątpliwości, że Coolockers przyniesie firmie największe zyski w kolejnych latach.

Coolockers to urządzenie do odbioru paczek z modułami chłodniczymi oraz mroźniczymi. SelfMaker kieruje to rozwiązanie przede wszystkim dla rynku e-grocery, gdzie ważna jest odpowiednia logistyka i zapewnienie właściwych warunków przechowywania w zależności od rodzaju produktów. Klient po zamówieniu zakupów online wybiera sklep z dostawą do automatu Coolokers i z aplikacji mobilnej dostaje powiadomienie, po czym odbiera towar w dogodnym dla siebie czasie. Takie rozwiązanie umożliwiające zakupy w sposób bezpieczny i bezkontaktowy stało się popularne podczas pandemii Covid-19. 

Coolockers firmy © SelfMaker

Według PricewaterhouseCoopers, jak podaje Puls Biznesu, wartość internetowych zakupów spożywczych (e-grocery) osiągnęła w 2021 roku 5 mld PLN, czyli 5% rynku e-commerce.

Do montażu automatu potrzebne jest podłoże betonowe oraz dostęp do zasilania o parametrach dla instalacji chłodniczej - 230V AC, 50Hz; dla sterowania - 12V DC; dla ogrzewania ościeżnic - 48V DC. Zakresy temperatury przechowywania są następujące: 15-25 st. C w temp. pokojowej, 2-6 st. C w lodówce oraz -24 do -18 st. C w zamrażarce. Urządzenie podzielone jest na sekcje temperaturowe z wymuszonym obiegiem powietrza. Możliwe jest otworzenie kilku skrytek w ramach jednego zamówienia. Wszystkie skrytki wyposażone są w ociekacze i mierniki temperatury. System monitorowania przez aplikację powiadamia serwis lub obsługę sklepu o ewentualnych usterkach. Szacowane zużycie energii elektrycznej dla modułu chłodniczo-ambientowego to ok. 20 KWh, a dla mroźniczego ok. 16 kWh.  

SelfMaker rozpoczął działalność w 2013 roku od automatyzacji procesów przemysłowych. Rok później stworzył dla operatora GSM kiosk będący multifunkcyjnym punktem obsługi oraz urządzenie automatyzujące fakturowanie dla globalnego sprzedawcy mebli. Maszyny produkowane są w uruchomionym w styczniu 2021 roku zakładzie firmowym w Chechle Drugim. Fabryka ma 3 tys. m kw. powierzchni, z czego 1 tys. m kw. przeznaczona jest na montownię, a reszta na biura i dział badawczo-rozwojowy. Firma dysponuje też 3 ha wolnego gruntu pod farmę fotowoltaiczną, która ma zapewnić jej niezależność energetyczną. Przełomowym momentem rozwoju było wdrożenie automatu paczkowego SelfLocker.

Rok 2021 spółka zamknęła z przychodami na poziomie 14-15 mln PLN w porównaniu do niespełna 9,5 mln PLN w 2020 roku i 2,8 mln PLN w roku 2019. W kolejnych latach oczekiwany jest szybszy wzrost w związku ze sprzedażą wdrożonej technologii również za granicą. Eksport miał ok. 5% udział w przychodach w 2021 roku, jednak za 4-5 lat ma to być już ok. 80%. W grudniu firma wysłała do kontrahenta z Rumunii wielki ładunek fakturomatów dla największej grupy spożywczej w Europie, ponadto pracuje dla polskich filii wielu międzynarodowych koncernów, więc liczy na rozszerzenie współpracy.

SelfMaker zatrudnia ponad 50 osób, a do końca roku chce powiększyć zespół do ok. 100 pracowników. Prezes SelfMakera chce, aby spółka osiągnęła w 2023 roku 100 mln EUR obrotów i była obecna - poza Polską i krajami Zatoki Perskiej - na pięciu rynkach europejskich: niemieckim, włoskim, hiszpańskim, francuskim i Beneluksu. Nie wyklucza debiutu na giełdzie, jednak najchętniej pozyskałaby inwestora strategicznego pokroju Elona Muska.

Największym udziałowcem SelfMakera jest Alicja Pęczkowska-Łuczak, która zainwestowała w niego na pierwszym etapie rozwoju. Spółka planuje korzystać ze wsparcia indywidualnych inwestorów – dotychczas zebrała ponad 5 mln PLN w systemie tokenizacji.