Polska

KZŁ chce wyjść poza kolej

KZŁ otwarcie przyznaje, że po latach słabszych wyników, firma wymagała restrukturyzacji. Brawo za konsekwencję – przy niezmienionym poziomie przychodów, firma w roku 2021 pokazała zysk.

© KZŁ

KZŁ Bydgoszcz Sp. z o. o. dostarcza rozwiązania w zakresie systemów informacji dla podróżnych, systemów łączności dyspozytorskiej, systemów parkingowych, systemów biletowych, infomatów, urządzeń sieci czasu, stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz paczkomatów oraz urządzeń nadawczo-odbiorczych. KZŁ prowadzi działalność gospodarczą głównie na rynku kolejowym oraz - w niewielkim zakresie - na rynku pozakolejowym.

KZŁ od stara się uniezależnić od koniunktury na rynku kolejowym: ‘Specyfika działalności spółki sprawia, że jej przychody uzależnione są właśnie od poziomu inwestycji publicznych, głównie w zakresie rozwoju infrastruktury kolejowej. Jednakże spółka ma również świadomość niestabilności i niepewności rynku kolejowego i inwestycji publicznych, dlatego też od wielu lat stara się podejmować działania zmierzające do rozwoju rynku pozakolejowego. Rozwijanie produktów i usług możliwych do sprzedaży na rynkach pozakolejowych jest istotnym wyzwaniem dla działalności KZŁ, dążącej do dywersyfikacji swoich produktów i usług oraz stabilizacji osiąganych dochodów w skali roku’. W dalszej części artykułu piszemy między innymi o pracach B&R nad ładowarką samochodową DC oraz paczkomatami.

Przychody KZŁ w roku 2021 wyniosły 29.5 mln PLN, czyli znalazły się na poziomie nieomal identycznym jak w roku 2020, kiedy to sprzedaż wyniosła 29.9 mln PLN. Zarówno w 2020 roku jak i 2021 roku największe przychody zostały osiągnięte ze sprzedaży systemów informacji pasażerskiej oraz systemów łączności dyspozytorskiej.

Restrukturyzacja i wyniki 2020/2021

Zarząd Spółki od października 2020 roku i przez cały 2021 rok wdrażał działania restrukturyzacyjne, których celem było odzyskanie przez spółkę rentowności i poprawienie kluczowych wskaźników ekonomicznych. Uproszczona i spłaszczona została struktura organizacyjna spółki (zmniejszono liczbę stanowisk dyrektorskich i pionów, zmniejszono liczbę działów, doprecyzowano zakresy odpowiedzialności oraz uzupełniono uprawnienia i kompetencje), zoptymalizowano koszty  działalności (zmniejszenie zatrudnienia o 24%, zmniejszenie kosztów paliwa, wynajmu samochodów, kosztów biurowych i marketingowych oraz zmniejszenie kosztów braku jakości), poprawiono procedury zakupowe i zoptymalizowano procesy produkcyjne.

Wymienione wyżej działania musiały być bolesne – zatrudnienie spadło z 127 osób na koniec 2020 roku do 100 rok później – ale jak czytamy w sprawozdaniu: ‘dzięki bieżącej kontroli wydatków spółka zrealizowała 63% zaplanowanych kosztów rodzajów, osiągając istotne oszczędności’.

W konsekwencji zacieśnienia dyscypliny finansowej, w 2021 roku niewiele też inwestowano, a łączne  nakłady wyniosły zaledwie 162 tys. PLN.

Opisany wyżej wysiłek widać również w osiągniętych w roku 2021 wynikach finansowych. O ile w roku 2020 wynik operacyjny ukształtował się na głęboko ujemnym poziomie -2.4 mln PLN, to już rok później strata przekształciła się w zysk na poziomie 1.4 mln PLN. Podobnie, strata netto -2.7 mln PLN z roku 2020 została zamieniona w zysk na poziomie 0.6 mln PLN.

Dalsza perspektywa

Plan działalności spółki na rok 2022 zakłada osiągnięcie przychodów ze sprzedaży produktów i usług w wysokości 31,5 mln PLN, spółka planuje również inwestycje na kwotę 0.5 mln PLN.

Co jednak najważniejsze, 26 sierpnia 2021 r. zatwierdzona została strategia działalności na lata 2021-2025. W perspektywie strategicznej spółka planuje odzyskanie pozycji lidera na rynku teletechniki kolejowej oraz uzyskanie istotnej pozycji na rynku zaawansowanych rozwiązań technologicznych i informatycznych na rynku pozakolejowym (parkomaty, automaty paczkowe, stacje ładowania pojazdów elektrycznych, biletomaty oraz oprogramowanie dla nich). Przewidywany jest również istotny rozwój sektora usługowego w zakresie świadczenia usług utrzymaniowych, serwisowych i wdrożeniowych.

Na rok 2022 przeciętne zatrudnienie planowane jest na poziomie 107 pracowników.

Jednym z kluczowych zadań stojących przed KZŁ jest umocnienie się na rynku pozakolejowym - spółka widzi swoją szansę w takich produktach jak parkomaty, stacje ładowania samochodów elektrycznych czy paczkomaty © KZŁ