Polska

Telkom-Telmor zyska dzięki transformacji cyfrowej w Polsce

Spółka z Gdańska, oferująca kompleksowe rozwiązania dla cyfrowej telewizji naziemnej, odnotowała w 2021 roku stratę, ale rozważnie kalkuluje koszty i planuje ponad 13% wzrost sprzedaży.

© Telkom-Telmor Sp. z o.o.

Telkom-Telmor sp. z o.o. z Gdańska, produkująca systemy optyczne, multiswitche, stacje czołowe, anteny telewizyjne i wzmacniacze DVBT, funkcjonuje już od dwudziestu lat, a od dziewięciu już bez udziału Skarbu Państwa. W roku 2021 zarząd podejmował działania zmierzające do zwiększenia przychodów i ograniczenia kosztów spółki. Zysk netto za rok 2020, czyli kwotę prawie 1,9 mln PLN, wspólnicy postanowili w całości przeznaczyć na kapitał zapasowy. 

W ramach badań i rozwoju spółka w 2021 roku projektowała nowe produkty, modyfikowała istniejące konstrukcje i znajdowała zamienniki komponentów do obecnie produkowanych wyrobów w celu utrzymania bieżącej produkcji. Te ostatnie działania spowodowane były wycofywaniem przez producentów określonych typów elementów elektronicznych. Kontynuowany był również projekt pt. „Przeprowadzenie prac B+R w celu opracowania innowacyjnych urządzeń do przesyłu danych o zwiększonej przepustowości wykorzystywanych w sieciach HFC i RFoG oraz innowacyjnego domowego systemu dozorującego”, dofinansowany z Funduszy Europejskich. Do najważniejszych tematów należały wzmacniacze wielozakresowe (rynek SMATV) oraz nody i odbiorniki optyczne, wzmacniacze szerokopasmowe i elementy stacyjne (rynek CATV). 

W roku 2021 niewiele, bo tylko o 2,2% zwiększyły się przychody ze sprzedaży (prawie 35,7 mln PLN) w porównaniu do roku 2020 (34,9 mln PLN). Koszty działalności operacyjnej wzrosły o 3% z kwoty nieco ponad 35 mln PLN w 2020 roku do 36 mln PLN w roku 2021. Spółka odnotowała sporą stratę zysku netto (-26,7%) z kwoty niemal 1,9 mln PLN w roku 2020 do 0,5 mln PLN w roku 2021. 

Jeśli chodzi o sprzedaż wyrobów w kraju i za granicą, to spółka zrealizowała w 2021 roku 86,2% planu (prawie 24 mln PLN, z czego w kraju ponad 16,6 mln PLN), a w sprzedaży usług 71% planu (ponad 5,5 mln PLN). Na 2022 rok spółka planuje 13,2% wzrostu całej sprzedaży (krajowej, zagranicznej, towarów i usług), przy założeniu, że Polska i kraje eksportowe będą wolne od restrykcji wynikających z panującej przez ostatnie dwa lata pandemii związanej z wirusem SARS-CoV-2. 

Przyjęty przez zarząd plan ekonomiczno-finansowy na rok 2022 zakłada także, że sprzedaży na rynku krajowym będzie pomagała transformacja cyfrowa polegająca na wdrożeniu na terytorium RP nowego standardu nadawania naziemnej telewizji cyfrowej DVB-T2 HEVC. 

Trudno oszacować ryzyko wynikające z wojny wywołanej przez Rosję na terytorium Ukrainy oraz ryzyko związane z walką z epidemią COVID-19 prowadzoną przez władze Chin. Skutki w postaci wzrostu kosztów nośników energii i paliwa, jak również poszczególnych surowców i zakłócenia w transporcie morskim, mogą w dużym stopniu przełożyć się na koszty funkcjonowania firmy. 

Bardzo dużym zagrożeniem dla realizacji planu ekonomiczno-finansowego w roku 2022 będą występujące od początku epidemii COVID-19 braki materiałowe. Problemy z tym związane przybrały obecnie na sile, a porwane łańcuchy dostaw wraz z ograniczeniami w dostępie do komponentów elektronicznych i surowców będą stanowiły istotne ryzyko dla prowadzenia działalności gospodarczej spółki. Biorąc to pod uwagę należy brać pod uwagę weryfikację przyjętych założeń.