Polska

BorgWarner zainwestuje 380 mln PLN w produkcję elektroniki w Błoniu

Zakład pod warszawą ma całkowicie skupić się na produkcji elektroniki do pojazdów elektrycznych takich marek jak Audi, Porsche czy Fiat - amerykanie pięciokrotnie zwiększą moce produkcyjne i zatrudnią kolejnych 600 osób.

Zakład BorgWarner w Błoniu

W lipcu 2022 amerykański koncern BorgWarner poinformował o otwarciu kosztem 2 mln EUR centrum badawczo-rozwojowego w Krakowie, w którym prace skoncentrowane będą na rozwoju energoelektroniki do pojazdów elektrycznych, w tym sterowników, inwerterów i konwerterów DC/DC. W ciągu najbliższych czterech lat firma chce zatrudnić w Krakowie ponad 250 osób, których zadaniem będzie rozwijanie rozwiązań (hardware i software) w postaci zaawansowanych kontrolerów oraz inwerterów i konwerterów DC/DC.

Obecnie, w ślad za inwestycją ogłoszoną w lipcu, BorgWarner poinformował o rozwoju produkcji elektroniki samochodowej w podwarszawskim Błoniu. Jak czytamy na portalu AutomotiveSupplier.pl, w latach 2022-2024 amerykanie zainwestują w to przedsięwzięcie 380 mln PLN.

Obecnie BorgWarner posiada w Polsce dwie lokalizacje, w podwarszawskim Błoniu oraz w Rzeszowie. BorgWarner Mobility Poland Sp. z o.o. w Błoniu powstał na bazie Delphi Powertrain Poland Sp. z o.o. 2 października 2020 r. grupa Delphi Technologies została przejęta przez BorgWarner Inc. a połączenie spółek BorgWarner i Delphi Technologies wzmocniło portfolio produktowe BorgWarner w zakresie elektroniki i energoelektroniki. Produkcja elektroniki w zakładzie w Błoniu prowadzona jest od września 2019 roku, kiedy to Delphi Technologies uruchomiło produkcję pierwszych komponentów elektroniki i elektryfikacji. Obecnie zakład ten obejmuje ponad 17,6 tys. m2, z których 11,6 tys. m2 stanowi obszar produkcyjny z kontrolowaną temperaturą i wilgotnością, wysokim poziomem czystości oraz laboratoriami.

Obecnie zakład Błonie został dedykowany wyłącznie pod produkcję elektroniki i elektromobilności, a całość produkcji niezwiązanej z elektroniką jest przenoszona do Jasionki, gdzie w marcu 2022 koncern zakończył budowę nowego obiektu o powierzchni 11,3 tys. m2, powstałego specjalnie do tego celu. O zamiarze przeniesienia tej części produkcji pisaliśmy w raporcie Elektronika motoryzacyjna w Polsce 2022’. Jak czytamy obecnie na portalu AutomotiveSupplier.pl, transfer rozpoczęto w sierpniu 2021 a jego zakończenie zaplanowano na wrzesień 2022.

W kwietniu 2022 łódzka SSE udzieliła spółce BorgWarner Mobility Poland Sp. z o.o. decyzji o wsparciu nowej inwestycji. - Przygotowania do najnowszej inwestycji rozpoczęły się jeszcze w 2021 roku - mówi dla AutomotiveSuppliers.pl dyrektor zakładu Paweł Tetela. Pozyskane kontrakty spowodowały, że zakład w Błoniu przechodzi kolejny etap rozbudowy o kolejne 15 tys. m2, który ma się zakończyć w III kwartale 2023 roku. W ciągu pięciu lat zakładane jest pięciokrotne zwiększenie mocy produkcyjnych w obszarze elektroniki. Do roku 2027, zatrudnienie w zakładzie ma zwiększyć się z obecnych 1.400 osób do 2.000.

‘W Błoniu od 2022 roku będą wytwarzane całe inwertery, konwertery i systemy zarządzania baterią’ czytamy na AutomotiveSupplier.pl. ‘Komponenty przeznaczone do pojazdów elektrycznych wytwarzane w Błoniu będą od 2023 roku montowane w autach marek Porsche i Audi Platforma Premium oraz Mercedes-Benz. Zakład BorgWarner Mobility Poland Sp. z o.o. będzie także odpowiedzialny za dostawy systemów zarządzania baterią do wszystkich aut Grupy Stellantis, również od 2023 roku’.

Źródło: AutomotiveSupplier.pl 

© tek.info.pl

Przeczytaj raport Elektronika motoryzacyjna w Polsce 2022