Solaris uruchomił Charging Park w Bolechowie
Solaris Bus & Coach sp. z o.o. otworzył oficjalnie 29 września br. dwie inwestycje na terenie fabryki w Bolechowie - nową halę magazynową oraz innowacyjną stację ładowania pojazdów bateryjnych Charging Park.
Charging Park © Solaris Bus & Coach sp. z o.o.
— Zależy nam na ciągłym doskonaleniu i optymalizacji rozwiązań w naszej fabryce. Inwestujemy w nowe technologie, które przyczyniają się do poprawy jakości miejsc pracy i wzrostu konkurencyjności naszego przedsiębiorstwa – powiedział na oficjalnym otwarciu dr inż. Dariusz Michalak, Wiceprezes Solaris Bus & Coach odpowiedzialny za obszary R&D, jakości i zakupów.
Nowa hala magazynowa zajmuje powierzchnię 10 tys. m2. Powstała w bezpośrednim sąsiedztwie fabryki Solaris i jest z nią połączona w zakresie infrastruktury drogowej oraz mediów. Wyposażona jest w nowoczesny wielopoziomowy podest magazynowy z automatyczną linią przenośnikową i będzie pełnić kluczową rolę w łańcuchu dostaw części i podzespołów do produkcji autobusów oraz trolejbusów marki Solaris. Blisko 25% całkowitej powierzchni przeznaczono na pomieszczenia biurowe i socjalne. Na terenie całego obiektu zostały zaimplementowane zaawansowane systemy służące detekcji dymu, a urządzenia wykorzystywane w nowym magazynie zostały wyposażone w specjalne osłony tłumiące hałas. Na wzmocnionym dachu zamontowane są 572 ogniwa fotowoltaiczne o łącznej mocy 260 kWp. Ponadto na terenie inwestycji stanęły stacje ładowania o mocy 80 kWp. W planach jest również doposażenie w systemy fotowoltaiczne hali odbiorów i serwisu oraz wiat parkingowych. Pozwoli to na zwiększenie udziału energii odnawialnej w codziennym zapotrzebowaniu całej fabryki.
Charging Park o powierzchni 5 tys. m2, to wielostanowiskowa stacja ładowania pojazdów bateryjnych: autobusów elektrycznych, wodorowych oraz trolejbusów. Umożliwi prezentowanie klientom nowatorskich rozwiązań stosowanych w procesach uzupełniania energii w autobusach Solaris oraz testowanie nowych technologii i funkcjonalności w procesach ładowania i rozładowywania. Stacja składa się z ośmiu stanowisk ładowania autobusów, mechanizmów pantografowych, wysepek do ładowania plug-in, odcinka sieci trolejbusowej, info-kiosku wyposażonego w ekran LCD oraz pomieszczenia technicznego.
Jest to pierwszy w Polsce park Vehicle to Grid (V2G), czyli dwukierunkowego przepływu energii między pojazdem a siecią elektroenergetyczną. Technologia ta pozwala na elastyczne ładowanie oraz rozładowywanie pojazdów w celach testowych oraz wykorzystywanie ich jako mobilnych magazynów energii, co pozwala na bardziej ekonomiczne zarządzanie kosztami. W parku zostały zainstalowane najnowocześniejsze systemy uzupełnienia energii od trzech dostawców: Medcom, Ekoenergetyka oraz ABB.
Pierwszy system ładowania w Charging Park składa się z dwóch niezależnych ładowarek plug-in o mocy 150 kW, z których każda posiada funkcję V2G. Drugi to innowacyjna ładowarka z ośmioma punktami o mocy od 150 kW do 600 kW, która pozwala na równoczesne ładowanie trzech pojazdów. Wyposażona jest w odbieraki umożliwiające współprace ze wszystkimi typami pantografów stosowanych przez Solaris (pantograf odwrócony, pantograf podnoszony i pantograf najazdowy). Dodatkowo ładowarka posiada trzy rozwiązania plug-in. Jeden z nich to chłodzone cieczą złącze plug-in HPC umożliwiające ładowanie mocą do 300 kW. Dwa pozostałe punkty plug-in umożliwiają ładowanie do 150 kW. Trzeci system ładowania zaimplementowany w parku jest oparty o czterowyjściową ładowarkę o łącznej mocy 360 kW, która umożliwia jednoczesne ładowanie dwóch autobusów z mocą do 150 kW lub w niedalekiej przyszłości jednego z mocą do 360 kW (tylko pantografy). Ładowarka ta obsługuje dwa wyjścia plug-in, pantograf podnoszony oraz pantograf odwrócony.
Charging Park na terenie fabryki w Bolechowie © Solaris Bus & Coach sp. z o.o.