Impact w polsko-japońskim projekcie wodorowym
Impact Clean Power Technology S.A. japońskie ITOCHU Plantech Inc. i Toshiba ESS Corp., w 2021 roku rozpoczęły prace nad rozwojem systemu wodorowych ogniw paliwowych (FuelCell – FC) dla pojazdów transportu ciężkiego i kolejnictwa.
© ICPT
Zaprojektowany przez firmę Toshiba stos ogniw paliwowych ma dwukrotnie dłuższą żywotność niż standardowe konstrukcje znajdujące się obecnie na rynku oraz jest przygotowany do pracy z niższej klasy wodorem, co przyczynia się do ich szerszego zastosowania. Impact wykorzysta dostarczone przez partnerów projektu stosy ogniw do budowy kompletnego rozwiązania systemu wodorowego ogniwa paliwowego wraz z systemem bateryjnym i BMS-em dla pojazdów transportu drogowego i szynowego. Impact przeprowadzi również komplet testów i homologacji gotowego systemu do wykorzystania w autobusach.
– Możemy pochwalić się ponad 10-letnim doświadczeniem w opracowywaniu rozwiązań dla pojazdów wodorowych na całym świecie – mów Bartłomiej Kras, Prezes Zarządu Impact Clean Power Technology S.A. – Patrzymy na wodór jako na nośnik energii nieodległej przyszłości. Aby tak się stało, wodór musi pochodzić ze źródeł odnawialnych, a gospodarka powinna się przestawiać na produkcję zielonej energii – dodaje Bartłomiej Kras.
Na podstawie ustaleń z zeszłego roku, strony zainicjowały uruchomienie projektu opracowania systemu wodorowych ogniw paliwowych z wykorzystaniem ogniw z membraną PEM firmy Toshiba ESS. Charakteryzują się one wyjątkową trwałością i stabilnością. Obecnie stosy ogniw PEM zostały dostarczone do Impact, który rozpocznie testy i weryfikację systemu pod kątem zastosowania w pojazdach autobusowych i szynowych. Dzięki współpracy – Impact, ITOCHU Plantech i Toshiba ESS zamierzają zoptymalizować łańcuch wartości projektów wodorowych w Europie i krajach EMEA oraz przyczynić się do przyspieszenia procesów dekarbonizacji z korzyścią dla społeczeństwa.
Impact jest wiodącym producentem innowacyjnych systemów bateryjnych dla transportu, robotyki i stacjonarnych magazynów energii w Europie. Wykorzystując swoje doświadczenia w zakresie projektowania i produkcji systemów bateryjnych, spółka chce bezzwłocznie przeprowadzić certyfikację rozwiązania, aby jak najszybciej skomercjalizować system wodorowego ogniwa paliwowego, opartego o rozwiązanie Toshiby. Początkowo będzie ono wykorzystywane w autobusach, a następnie badana będzie możliwość zastosowania go również w ciężarówkach, pociągach, tramwajach i statkach itp.
ITOCHU Plantech jest odpowiedzialne za koordynację i logistykę tego przedsięwzięcia i będzie rozpoznawać i rozwijać nowe zastosowania rynkowe wodorowych ogniw paliwowych.